Socialt & Projekt
Lewdis: Spännande projekt du haft. Tråkigt med en tvist med hantverkarna. Hade mer än gärna hört hur det gått för dig.
Tostarp: Vi brukar alltid kalla på barnen INNAN maten är klar och tvinga dom till att vara med och laga till den. Annars blir det avbrott på nätverkskabeln EFTER maten...
badtastex: Håller med, ser riktigt fint ut och kommer att bli kul att följa er renovering. Lycka till!
mkling: [citat] Uppvärmingen var en av de stora tankarna vi hade också, men efter lite undersökningar så såg vi att när kommunen körde kåken för 2-3 år sedan så låg det runt 45-50kkr/år, och dom har ju (med stor säkerlikhet) kört kåken rätt varm i alla rum. Vi kommer bara bo på runt 30%, så när jag lärt mig uppvärming så går de andra delarna ner på sparlåga (mancave'n bara
GunId: Hej alla, Nu har ju många flyttat in, trivs ni bra i området? Har ni några bra tips och saker man ska tänka på under byggprocessen? Vårt hus kommer i sommar någon gång :) Hälsningar Ida
bakterie: [citat] Precis så gjorde jag. Det var lite knepigt att få en 20mm slang igenom hålet jag borrat (eller snarare en radda hål, eftersom det var en del luft emellan), men det gick. Jag gjorde manövern åtta gånger, tror jag: fyra slangar upp, och fyra slangar ner. Jag var tvungen att köpa en förlängare till borren. Jag tror totallängden på borren för mig blev en 40-50cm. Mitt hus är
Pacqman: Tack för alla svar, jag erkänner att jag är novis och behöver all hjälp jag kan få. Snittdjupet va jag helt ute och cyklade med, jag tittade på fel karta och snittdjupet för VATTEN va 50m... Ja, så kan det gå. Har haft bergvärme firman här för ett par veckor sedan och några 50m va det ju inte tal om utan snarare, som sagt 150m. Xella låter intressant, detta får jag kika närmare
pelrik: Det kommer upp en hel del frågor och funderingar när man river ner insidan på sitt hus. Det blir också en del grejer man vill bli av med. Håll koll på vår blogg om ni är intresserade av kaminer, gamla dörrar och andra skatter. :D
h02sld: Ang glas så är nog inte idén dum alls, men jag har en känsla av att det inte kommer passa alls med hur vi har tänkt att huset ska bli då vi söker en mix av det gamla och det nya. Glasskivor blir nog svårt att sälja in, och jag är nog personligen inget fan av det heller. Jag kör nog hellre på ett schysst kakel med en bra fog som inte blir ful över tid (som vita fogar kan bli) :)
whork: Oj, här fyllde jag visst inte på riktigt så frekvent som jag hade tänkt. Jag fyllde igen med rätt mycket av det jag hade bilat ur golvet, sen gjöt jag med EPS-betong, för jag var tvungen att få dit klinkers i nya tvättstugan innan operationen den 16 december. Nu är jag någorlunda läkt, så nu väntar nästa fas i ygget; ska mura upp nya duschdelen ed lecablock, putsen där behöver
Lewdis: Jag bara älskar ert bygge. Grymt kul när ett hus som ser så dystert ut plötsligt förvandlas till ett slott och dessutom med innovativa lösningar. Jag vill ha mer bilder på vad som hänt sedan sist. Gärna lite före och efter bilder i samma vinkel så där snyggt som de gör i renoveringsprogrammen på tv!
TheGame: JAg har ungefär samma när det gäller ute tempen. däremot har jag närmare min innomhustemp som frånluftstemp (det du har 15 grader) så den givaren verkar vara lite knas för dig eller så kyls luften av en del innan den nå givaren. om det är så får du isolera mer :)
Lewdis: Wow! Jag blev otroligt inspirerad när jag hittade din tråd. Några år för sent men då får man mycket läsning på en gång! Har själv planer på att bygga ut, men vill att det samtidigt skall ge ett lyft för husets utsida så helheten känns ny. Hoppas på fler uppdateringar och mer inspiration.
Lewdis: Underbart projekt du har. Hade gärna fått en uppföljning på hur det går för er. Vi började vårt husprojekt för några år sedan, då med en ettåring. Det gick fint.
Lewdis: Härlig tråd. Har läst från början till slut under dagen. Mycket nyttiga tips här tycker jag. Hade gärna velat veta hur det gått för dig. Uppdatera gärna.
jlind74: Något jag inte har mycket bilder på men som jag också gjort under sommaren är att byta och måla panel. Jag har också fått byta syllstock på ett ställe. [bild] En del gammal panel har jag kunnat spara. T.ex här mellan dörrarna är det mesta gammal panel, även över dörrarna. [bild] Då jag inte hittade några bilder från i somras så har jag tagit några vinterbilder istället. Där
nallepu: Priset på huset jag länkade till verkar bli lägre än för ett lika stort hus ovan mark. Visst tillkommer isoleringen på utsidan men det blir nog ingen större kostnad. Gillade också att man använder återvunnen plast i konstruktionen. Minna vänner gillar Hobbithusen för att man slipper förfula naturen och skulle fler vilja slänga upp fler Hobbithus så behöver man knappast störa sig
Lewdis: Underbart härlig tråd. Har sträckläst och är väldigt nyfiken på en fortsättning!! Bra jobbat. Ni inspirerar med att förnya ett gammalt och tråkigt hus till något modernt.
Rome: Jag kommer sjävklart ha en rökkanal. Jag trodde på något sätt att man kanske kunde mura bara inne i själva hålet eller något liknande... tänkte ju absolut inte slänga in nått skit och elda mitt inne i gipsen. Skulle bara vilja slippa att riva möbeln och mura upp en ny vilket också inte golvet kommer palla för.. under möbeln på våningen under så är det mitt ute i köket.
AndersMalmgren: Vi har ett relativt litet kök kostade 14 000 har jag för mig, så kommer nog springa iväg lite för er. Men det blir bra iallafall. Här är vårt ofärdiga kök med lackade IKEA luckan Ramsjö [bild]
andyv: Brorsan har fått ett jättefint golv med klinker med golvvärme, lagt av hantverkare efter alla konstens regler. Förutom att dörren inte längre får plats på höjden :-(
Johan Olsson: Ja, jag borde uppdaterat. :o Har murat upp två murar vid sidorna av dörren för att kunna fylla upp. Tyvärr kom ju vintern även den inte är så kall så är det ju inte riktigt läge att göra klart. Jordkällaren var lite kall förra vintern så jag tänkte det vore bra med lite mer isolering. Det är isolerat under uteplatsen till höger om jordkällaren och det är isolerat lite till
Storstadsbo: Hej Östlund, vad fint det blivit, grattis till det grymma resultatet av allt ditt jobb! Tack för alla bilder och löpande uppdateringar av projektet, det är väldigt givande att få läsa och ta del av - speciellt som vårt hus kommer likna ert en hel del både i planlösning och form och kommer byggas nu i vår, så mer eller mindre samma årstider som ert fast 2 år senare. - Dock kommer jag
rickardg: ja precis, iaf när funktionen är ny kan det vara bra att folk kan kommentera funktionen och dess utveckling :) låter bra :)
Byggtrixx: [citat] Nej bänkskåpen har vi satt fast med skenan som vi valde sätta lite högre upp, bänkskivan vilar ju på skåpstommarna. Det är bara en glipa mellan diskmaskin och bänkskivan. Men diskmaskinen har vi skruvat fast i skåpet bredvid så finns ingen risk för att den skulle tippa eller så :)
lambo: Tja, sorry dålig återkoppling. Har inte haft tid att köra igång med biorummet, men jag återkommer med tråd så fort projektet är igång.
Malin R: [citat] Det går inte att se filerna. Prova att lägga in dom på nytt.