Socialt & Projekt
sir_daniel: Klyv en masonitskiva och lägg invändigt. Som list kan du såga till ur mdf skiva eller plywood (i ett stycke)
byggarätt: Det finns några smarta saker för att tjäna höjd o få komfort trotts att du inte vill gräva ur tillräckligt för en ordentlig isolering... kolla på jordgolv.... som vaxas oljas det ger mycket bättre komfort...du kommer tjäna höjd! om du nu ska gjuta...välj epsbetong och lägg ett elvärmegolv tunt under klinkern bygger inget extra...sätt in en givare i golvet o termostat med
EI30-SaC: Har gått och funderat på en sak sedan jag såg ett inslag på tv. Det är ibland svårt både med ekonomi och med utrymme att bygga upp en verktygsarsenal samt lite maskiner. Funderar på om man inte kan gå ihop ett sällskap och hyra in sig i en lämplig lokal. Köpa in maskiner och dylikt, tänker typ svarv, hyvel, fräs m.m för att sedan dela på. På köpet får man även sällskap och
petrian: Ett par veckor har flugit fram. Vi har kommit en bit till här hemma, men det har gått långsamt då ett litet bakslag kom emellan... Vi tycker att vi har klarat oss ganska bra från bakslag men förra veckan konstaterades en vattenläcka på inkommande vatten. Vi har misstänkt det ett tag då det porlat mycket ur en dräneringsbrunn. Med tanke på vår misstanke la vi ner ett rör innan vi
Joppa83: Hade missat att lägga upp en bild från vardagsrummet. [bild] Och det viktigaste i hela huset, kaffehyllan. [bild] Ska försöka hinna med att riva ner lite bröstpanel och tapet i helgen. Kommer bilder under resans gång.
Rabbithole: Nummer ett är att ta reda på vilka väggar som är bärande. Annars för planlösning: Room sketcher Google sketchup Det är dock snabbare att skissa idéer på papper ;)
SandmanNet: Byggde ett nytt vardagsrumsbord av ett gammalt ekgolv, andra gången jag svetsade någonsin! :) [video=youtube;jEOtV0WJpxg]https://www.youtube.com/watch?v=jEOtV0WJpxg[/video]
Lewdis: Här hittar man en gammal trevlig tråd. Hade varit väldigt kul att se hur resultatet blev tillslut.
Hammarfall: Var väl för kallt för fuktavluftaren, så den togs bort snabbt. Till slut blev det för tråkigt med murstocken, och ryggsmärtor senaste månaderna höjde inte motivation direkt, så det pausas. Jag har tagit bort all sågspån vid takfoten i varje fack, på ena sidan, ca 10 ikeapåsar. Under allt fanns det trots allt en takfotsventilation, i tjockleken av ett fogsvansblad. Ska nog första
svanteon: Hej Inte mycket att ta bilder på... Januari/Februari går i små pillens tecken. Lägger nytt golv i studiohuset, de nya hyresgästerna där önskade byta ut nålfiltsmattan i övre hall. Håller absolut med dem. Så det var bara å köra på och fixa detta. Sedan enl. innan plan lägga nytt köksgolv i vårt boningshus, även detta är mer som små pill. Har i dagarna bestämt att nästa
Ragnar_AT: [citat] Hehe, trodde det var självhäftande nålfilt ;) En vän hittade röd och blå nålfilt när han renoverade. Jag ogillar nålfilt (eller bättre sagt heltäckningsmatta) men mönstret var snyggt med denna färger!
Jonatan79: Dom får ju inte bygga ihop med huvudbyggnad eller annan byggnad heller, gäller även för friggeboden.
fgo: här finns färdiga spaljeribbor. köpte det själv när vi behövde komplettera http://www2.sodra.com/sv/Sodra-Interior-Sverige/List/Dekorationslista/Spalje/
crazytok: Låter ju bra med Biltemafärgen.... :thumbup: Enda nackdelen jag ser där är att dom bara har en kulör att välja på. :thumbdown: Ni som målat med Hagmans EPV då, är ni nöjda?
Lewdis: [citat] Ja nu vill vi allt ha en update och en stor sådan med tanke på tiden som gått. Ser med spänning fram emot en kavalkad av nyheter!
Ramnemark: Kul att se. Min mancave/biorum ska byggas om 2 år när det mesta andra är klart. Ska bli kul och se med belysningen :)
Tony Klang: Det har runnit många liter vatten under broarna sedan första inlägget för drygt 2 år sedan... Skrattar lite åt mina ambitioner i början, men som alla vet så blir det sällan som man tänkt sig från början. För att göra en lång historia kort så var det rätt rörigt efter separationen med lägenhetsköp och allt som hör till en separation och sen upp på hästen igen och jag
Lewdis: Från att ha ett riktigt tråkigt hus har ni förvandlat detta till ett drömhus. Hur har allt slutat med dålig entreprenör. Berätta gärna mer så här några år efter :)
Lewdis: Vilken härlig tråd. Lite lagom att göra hela huset samtidigt!! Gillar att ni gjorde i ordning taket. Såg lite roligt ut innan måste jag säga. Tråden har några år på nacken, hör mer än gärna hur det gått sedan dess.
catherineb: Ungefär ett år har det tagit sedan vi lämnade in vår ansökan om förhandsbesked, men nu äntligen står det ett hus där :D:D:D ! Det restes igår och takläggning pågår just nu, Följ hela våran resa mer detaljerat och med bilder på våran blogg: http://vibyggeriensligheten.blogg.se/ [bild]
murak: Jag väcker en gammal tråd och hoppas att ni har bevakning på den =) Vi har bott i vår Västervik i ett år nu och börjar fundera på isolering av ovanvåningen. Först isolera och sedan börja klura på planlösning etc. Vi lutar mot att låta en firma göra det mesta. Tanken är att isolera med lösull ut till takfoten (varm kattvind för att enkelt kunna dra rör etc) och ända upp i nock
kalle55: På sidan 11 i denna broschyr finner ni lite mått på badrum för att det ska vara godkänt mht handikappregler: http://www.mittbygge.se/Documents/Bygglovsalliansen/Bygglovsalliansen_Tillganglighet_anvandbarhet_en-tvabostadshus_WEB_2012.pdf Fundera också på om ni måste ha en separat tvättstuga, det är utrymme som kostar, men som inte används så mycket mer än när man tvättar. Varför
mexitegel: Kul! Bilder gillar vi! Vad ska man säga? Lycka till! :D Du kommer säkert få många glada tillrop här. Ni har ju gott om erfarenhet så det där kommer säkert gå bra :)
torporoman: Nu har jag byggt takstolarna. Lägger in en hög bilder för de intresserade :) Jag byggde olika jiggar så sågningarna skulle bli så exakta och likadana som möjligt. Jiggarna gjorde att sågningarna gick fort och risken för att göra fel eliminerades. Helt klart värt att lägga tid på. Sista takstolen gjorde jag med två pelare vid sidan av mitten istället för med mittpost som de
mr_dan: Små saker gör skillnad. Vi köpte ett Aspen handfat och tyckte att det skulle sitta en kromad ring runt hålet. Sambon kontaktade Aspen och hem kom ringen i ett kuvert :) bara att trycka dit. [bild] [bild] Nu är det snart jul! �� Nya julgardinerna är hemma och ska snart upp, men jag tänkte fixa till gardinupphängningen. Som ni ser är det bombat med hål runt om. Jag letar
fgo: Det var en kompis som gjorde det. Så jag vågar inte svara på vad det kan kosta. Men det har gått åt 40st säck med finja finputs B. Och säg 4-5 dagar. Räknar man lite baklänges så borde det bli ca 25000kr före rot. Nu kan jag inte svara exakt hur många kvm vägg vi har i källaren men det är kanske 50kvm eller liknande.
saaanden: [citat] Riktigt imponerad jag med. Har nog kollat igenom tråden 2-3 ggr på ett par månader :) Men måste fråga hur allt funkar nu när du använt de ett tag rent praktiskt, väggskivan tex, är ute efter något liknande, funkar bra ? Svår att montera ?
IdaMaria: [citat] Tack! Visste inte vart jag skulle börja leta! Hela renoveringsgrejen är ny för mig och känns som en djungel!
Robzon: Kul! Byggde själv en trädkoja för ett antal år sedan och något som slog mig efteråt var hur snabbt träd växer. Jag har gång på gång fått gå in och förstora hålet kring en tall som är ett av de två träd kojan är byggd kring. Det var lite trickigt när jag inte tänkt på den faktorn I konstruktionen. En annan lärdom var hur mycket träd rör sig när det blåser. Det är en