Hej.
Nu är det dags. Jag min sambo och våra två små pojkar(ett respektive tre år) flyttar in i vårt första hus på fredag 1/9-17.
Vi har valt att lämna centrala Stockholm för att flytta närmare Lund som min sambo är i från. Då min sambo har häst och rider blev Flyinge en given plats.

Vi går från tre rum och kök på 62 kvm till 5 rum och kök 156 kvm. Tillkommer lite biyta och en oinredd källare.
Huset vi flyttar in i är byggt 1926 och är i tegel. Från början i "rött" tegel men har någon gång målats om är nu vit.
Ett par tillbyggnader har gjorts under 70-talet och en vacker punschveranda har tyvärr försvunnit.

Bilden nedan visar hur huset såg ut från början:
Rött tegelhus från 1926 med tillbyggnader, ursprungligt tillstånd innan ommålning och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I dag har vi följande utgångsläge:
Vitmålat tegelhus från 1926 med grönt tak, pool och trädgård, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelhus målat i vitt med grönt tak och grönskande trädgård, grusgång och gräsmatta på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelhusets trädgård med gräsmatta, pool och växtlighet på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lummig trädgård med gräsmatta och blommande buskar vid en tegelvilla, skuggor av träd på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomten ligger på runt 1600 kvm och innehåller alla frukter och grönsaker som gör oss självförsörjande under delar av året.

Vad ska vi nu göra med huset?
Vi börjar med de större sakerna.
- Det finns sprickor på några eternitpannor. Vi kommer i dag inte åt parallelltaket så jag kan inte undersöka hur taket ser ut invändigt. Vi har budgeterat för ett takbyte. Vi kommer ganska omgående ta byta ut de trasiga pannorna mot något godkännt material. Sedan tar vi upp en lucka så vi kommer åt och kan inspektera vinden. Ser allt någorlunda bra ut så behåller vi taket ett tag till.
- Badrumen har 7 respektive 12 år på nacken. Det blir nog det senaste som rycker först. Då det har rör genom golv, rörklämmor är borrade i våtzon 1 bla.
- Samtliga golv förutom kök och entré skall bytas, slippas eller förhoppningsvis ta fram ett underliggande trägolv.
- Alla ytskick ska målas om.
- Friskluftsventiler ska sättas in i varje rum. Nya fönster överallt förutom i vardagsrummet där orginalfönster finns kvar. Ventilationen är inte dålig men inte optimal.
- Nytt kakel i kök
- Utomhus kommer vi bygga eller köpa ett växthus, vedförråd och även lägga barnsäkert skydd över poolen.

Nedan följer lite mäklarbilder med tyvärr lite sämre kvalité. Foto: Husera i Lund
Utomhusområde med pool, uteplats och grillplats vid tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkomnande hall med trappa och trä ytterdörr, ljusa väggar och klinkergolv; ljust kök med vita skåp, svart bänkskiva och rostfria vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum och sovrum i hus från 1926, med parkettgolv och klassisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mäklarbilder på matsalsdel och vardagsrum i tegelhus från 1926 med trägolv, möbler och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre bilden visar ett vitt kök med mörkblå klinker och nedre bilden ett kontor med en skrivbord och bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålat tegelhus från 1926 med pool och två våtrumsbilder; en pooluppsättning och ett duschrum med vit inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt över poolen från ett uterum och ett sovrum med dörr ut till balkong i ett hus från 1926.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ljust sovrum med trägolv, svart säng, växt på bord och fönster mot grannhuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt kaklat badrum med blåa golvplattor och vit badrumsinredning samt hörnbadkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt tegelhus från 1926 med gröna fönsterluckor och en balkong omringat av en trädgård med fruktträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas några vill följa med på resan och jag hoppas kunna få lite hjälp och stöttning på vägen.
Tack för er tid.
Med vänlig hälsning, Gustav
 
Redigerat av moderator:
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Det ser ut som ett bra hus som säkert kommer att bli väldigt fint med tiden :)
Har ni inte funderat på att barnsäkra inomhustrappan snart med tanke på barnens ålder?
[länk]
Hej BirgitS.

Tack för omtanken. Övervåningen kommer inte att användas mer än till gästrum och ev bad. Ska barnen vars där uppe kommer vi att vara med.
Därför kommer vi att sätta in grindar som ett första skydd.

Med vänlig hälsning, Gustav
 
Redigerat:
BirgitS
Utmärkt! :)
Det räcker ju ett tag tills den äldsta har lärt sig öppna grinden om något år. Kanske bäst att sätta för något på baksidan så inte 3-åringen får för sig att klättra in i trappan från dess baksida.
 
Grattis till ett fint hus, vilken potential! Jag förstår att ni prioriterar insidan. Strävar ni efter att återställa utseendet på utsidan sedan, eller hur tänker ni där? Vi har också ett hus från 1926, har renoverat på det sedan 2001.
 
Redigerat:
harry73
Lycka till
Ska hålla ögonen öppna nästa gång vi ska till flyinge plantshop
 
Ser väldigt fint ut, både hus och trädgård!

Ska ni återställa ursprungsutseendet på fönstren med överluft när ni ändå byter?
 
Är du säker på att det är samma hus? Kanske har någon sorterat på fel adress ;)
 
Det är samma hus. Holmbyvägen, mellan bensinmacken och ödetomten/åkerlappen, eller hur?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Grattis till ett fint hus, vilken potential! Jag förstår att ni prioriterar insidan. Strävar ni efter att återställa utseendet på utsidan sedan, eller hur tänker ni där? Vi har också ett hus från 1926, har renoverat på det sedan 2001.
Hej,
Vi får se. Hur vi gör. Det finns ett uterum vid poolen som vi ev gör om till en punschveranda om det är möjligt.
 
FG FG skrev:
Ser väldigt fint ut, både hus och trädgård!

Ska ni återställa ursprungsutseendet på fönstren med överluft när ni ändå byter?
Det är bara nya fönster på plan 2. På nedre våningen i "orginalhuset" sitter de gamla husen. Finns en stor möjlughet att vi gör om de där uppe för att likna orginal när det är dags för byte.
 
WaldenWoods StockholmM skrev:
Det är samma hus. Holmbyvägen, mellan bensinmacken och ödetomten/åkerlappen, eller hur?
Det stämmer. Men bensinmacken finns ej kvar. Någon bilhandlare och pizzeria är det nu.
 
Martin_B
Martin_B
Varför visas inte bilderna?... så jobbigt att man inte ens kan förhandsgranska längre...
 
Får man gissa att det kommer byggas mikrobryggeri i källaren? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.