Hej.
Nu är det dags. Jag min sambo och våra två små pojkar(ett respektive tre år) flyttar in i vårt första hus på fredag 1/9-17.
Vi har valt att lämna centrala Stockholm för att flytta närmare Lund som min sambo är i från. Då min sambo har häst och rider blev Flyinge en given plats.
Vi går från tre rum och kök på 62 kvm till 5 rum och kök 156 kvm. Tillkommer lite biyta och en oinredd källare.
Huset vi flyttar in i är byggt 1926 och är i tegel. Från början i "rött" tegel men har någon gång målats om är nu vit.
Ett par tillbyggnader har gjorts under 70-talet och en vacker punschveranda har tyvärr försvunnit.
Bilden nedan visar hur huset såg ut från början:
I dag har vi följande utgångsläge:
Tomten ligger på runt 1600 kvm och innehåller alla frukter och grönsaker som gör oss självförsörjande under delar av året.
Vad ska vi nu göra med huset?
Vi börjar med de större sakerna.
- Det finns sprickor på några eternitpannor. Vi kommer i dag inte åt parallelltaket så jag kan inte undersöka hur taket ser ut invändigt. Vi har budgeterat för ett takbyte. Vi kommer ganska omgående ta byta ut de trasiga pannorna mot något godkännt material. Sedan tar vi upp en lucka så vi kommer åt och kan inspektera vinden. Ser allt någorlunda bra ut så behåller vi taket ett tag till.
- Badrumen har 7 respektive 12 år på nacken. Det blir nog det senaste som rycker först. Då det har rör genom golv, rörklämmor är borrade i våtzon 1 bla.
- Samtliga golv förutom kök och entré skall bytas, slippas eller förhoppningsvis ta fram ett underliggande trägolv.
- Alla ytskick ska målas om.
- Friskluftsventiler ska sättas in i varje rum. Nya fönster överallt förutom i vardagsrummet där orginalfönster finns kvar. Ventilationen är inte dålig men inte optimal.
- Nytt kakel i kök
- Utomhus kommer vi bygga eller köpa ett växthus, vedförråd och även lägga barnsäkert skydd över poolen.
Nedan följer lite mäklarbilder med tyvärr lite sämre kvalité. Foto: Husera i Lund
Hoppas några vill följa med på resan och jag hoppas kunna få lite hjälp och stöttning på vägen.
Tack för er tid.
Med vänlig hälsning, Gustav
Nu är det dags. Jag min sambo och våra två små pojkar(ett respektive tre år) flyttar in i vårt första hus på fredag 1/9-17.
Vi har valt att lämna centrala Stockholm för att flytta närmare Lund som min sambo är i från. Då min sambo har häst och rider blev Flyinge en given plats.
Vi går från tre rum och kök på 62 kvm till 5 rum och kök 156 kvm. Tillkommer lite biyta och en oinredd källare.
Huset vi flyttar in i är byggt 1926 och är i tegel. Från början i "rött" tegel men har någon gång målats om är nu vit.
Ett par tillbyggnader har gjorts under 70-talet och en vacker punschveranda har tyvärr försvunnit.
Bilden nedan visar hur huset såg ut från början:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I dag har vi följande utgångsläge:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomten ligger på runt 1600 kvm och innehåller alla frukter och grönsaker som gör oss självförsörjande under delar av året.
Vad ska vi nu göra med huset?
Vi börjar med de större sakerna.
- Det finns sprickor på några eternitpannor. Vi kommer i dag inte åt parallelltaket så jag kan inte undersöka hur taket ser ut invändigt. Vi har budgeterat för ett takbyte. Vi kommer ganska omgående ta byta ut de trasiga pannorna mot något godkännt material. Sedan tar vi upp en lucka så vi kommer åt och kan inspektera vinden. Ser allt någorlunda bra ut så behåller vi taket ett tag till.
- Badrumen har 7 respektive 12 år på nacken. Det blir nog det senaste som rycker först. Då det har rör genom golv, rörklämmor är borrade i våtzon 1 bla.
- Samtliga golv förutom kök och entré skall bytas, slippas eller förhoppningsvis ta fram ett underliggande trägolv.
- Alla ytskick ska målas om.
- Friskluftsventiler ska sättas in i varje rum. Nya fönster överallt förutom i vardagsrummet där orginalfönster finns kvar. Ventilationen är inte dålig men inte optimal.
- Nytt kakel i kök
- Utomhus kommer vi bygga eller köpa ett växthus, vedförråd och även lägga barnsäkert skydd över poolen.
Nedan följer lite mäklarbilder med tyvärr lite sämre kvalité. Foto: Husera i Lund
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas några vill följa med på resan och jag hoppas kunna få lite hjälp och stöttning på vägen.
Tack för er tid.
Med vänlig hälsning, Gustav
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
Det ser ut som ett bra hus som säkert kommer att bli väldigt fint med tiden
Har ni inte funderat på att barnsäkra inomhustrappan snart med tanke på barnens ålder?
https://www.byggahus.se/bygga/barnsakerhet-nar-du-bygger-nytt-hus
Det ser ut som ett bra hus som säkert kommer att bli väldigt fint med tiden
Har ni inte funderat på att barnsäkra inomhustrappan snart med tanke på barnens ålder?
https://www.byggahus.se/bygga/barnsakerhet-nar-du-bygger-nytt-hus
Hej BirgitS.BirgitS skrev:
Tack för omtanken. Övervåningen kommer inte att användas mer än till gästrum och ev bad. Ska barnen vars där uppe kommer vi att vara med.
Därför kommer vi att sätta in grindar som ett första skydd.
Med vänlig hälsning, Gustav
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Utmärkt! 
Det räcker ju ett tag tills den äldsta har lärt sig öppna grinden om något år. Kanske bäst att sätta för något på baksidan så inte 3-åringen får för sig att klättra in i trappan från dess baksida.
Det räcker ju ett tag tills den äldsta har lärt sig öppna grinden om något år. Kanske bäst att sätta för något på baksidan så inte 3-åringen får för sig att klättra in i trappan från dess baksida.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Grattis till ett fint hus, vilken potential! Jag förstår att ni prioriterar insidan. Strävar ni efter att återställa utseendet på utsidan sedan, eller hur tänker ni där? Vi har också ett hus från 1926, har renoverat på det sedan 2001.
Redigerat:
Det är samma hus. Holmbyvägen, mellan bensinmacken och ödetomten/åkerlappen, eller hur?
Hej,Marlen Eskilsson skrev:
Vi får se. Hur vi gör. Det finns ett uterum vid poolen som vi ev gör om till en punschveranda om det är möjligt.
Det är bara nya fönster på plan 2. På nedre våningen i "orginalhuset" sitter de gamla husen. Finns en stor möjlughet att vi gör om de där uppe för att likna orginal när det är dags för byte.FG skrev:
Kul tråd!
Syns tydligt att de har fyllt upp tomten rätt bra för att jämna ut marken. Men så mycket bättre det såg ut förr!
Visa bilaga 235267
Visa bilaga 235287
Syns tydligt att de har fyllt upp tomten rätt bra för att jämna ut marken. Men så mycket bättre det såg ut förr!
Visa bilaga 235267
Visa bilaga 235287
