Tänkte dela med mig av hur jag bytte grund, syll och satte upp en ga timmerstomme.
Det började 2012 tror jag, med att min bättre hälft beordrade mig att "måla lite vitt" i en liten timmersuga i Härjedalen. Det hela slutade med att jag rev en utbyggnad, hela golvbjälklaget och innerväggar... Röta underifrån doftar inte gott.
Såg en liten käck timmerstomme på blocket som gav mig ideér, efter ½h hade vi köpt den.
Åkte upp och bytte syll, grundläggning osv på det gamla härbret.
Skyfflade grus och tog emot stommen vi hade köpt, sen kom timmerstommen.
Täckte högen och åkte hem för att söka bygglov... men jag hade fått en till idé till.
I år skall det hela slutföras med en nybyggd stuga som länkar ihop de två byggnaderna.
Sen kan jag ge nyckeln som gåva till henne DET och att göra nåt ihop med grabben är viktigast. Sen att man kan tillbringa vintrarna i egen fjällstuga är helt ok.
Här är en kort video:
Stuggu 2014 Timelapse (1.19 min)
Har dokumentrat i bilder så här är en längre detaljer / kommentarer för den som är intresserad. Lång video så kör den på 2x hastighet och på normal när det är intressant.
Inget ljud så sätt på radion istället.
Stuggu 2014 (52 min)
Stuggu 2013 (36 min)
Fråga gärna så svarar jag i tråden. Fler borde bygga med gamla timmerstommar iställeft för plast & pappvirke. Håll traditionen vid liv.. behövs när påfund som enstegssprutade fasader kan blid godkända av SP!
Ha dé gôtt /Tord
Det började 2012 tror jag, med att min bättre hälft beordrade mig att "måla lite vitt" i en liten timmersuga i Härjedalen. Det hela slutade med att jag rev en utbyggnad, hela golvbjälklaget och innerväggar... Röta underifrån doftar inte gott.
Såg en liten käck timmerstomme på blocket som gav mig ideér, efter ½h hade vi köpt den.
Åkte upp och bytte syll, grundläggning osv på det gamla härbret.
Skyfflade grus och tog emot stommen vi hade köpt, sen kom timmerstommen.
Täckte högen och åkte hem för att söka bygglov... men jag hade fått en till idé till.
I år skall det hela slutföras med en nybyggd stuga som länkar ihop de två byggnaderna.
Sen kan jag ge nyckeln som gåva till henne DET och att göra nåt ihop med grabben är viktigast. Sen att man kan tillbringa vintrarna i egen fjällstuga är helt ok.
Här är en kort video:
Stuggu 2014 Timelapse (1.19 min)
Har dokumentrat i bilder så här är en längre detaljer / kommentarer för den som är intresserad. Lång video så kör den på 2x hastighet och på normal när det är intressant.
Inget ljud så sätt på radion istället.
Stuggu 2014 (52 min)
Stuggu 2013 (36 min)
Fråga gärna så svarar jag i tråden. Fler borde bygga med gamla timmerstommar iställeft för plast & pappvirke. Håll traditionen vid liv.. behövs när påfund som enstegssprutade fasader kan blid godkända av SP!
Ha dé gôtt /Tord
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ny skiss dimensionerad för två upplag på Nya stugan, hänsyn tagen till mark, grund och allmänt krångel i projektet.
Utmaningarna är att få in det inom max tillåten höjd.
# Infästning av regelstomme i timret med tanke på att det rör sig.
¤ Uppvärmningen i dec tom mars/april, kallt som bara den då.
% Tåla kallställning resterande del av året.
(Loft över Ny-delen)
Utmaningarna är att få in det inom max tillåten höjd.
# Infästning av regelstomme i timret med tanke på att det rör sig.
¤ Uppvärmningen i dec tom mars/april, kallt som bara den då.
% Tåla kallställning resterande del av året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Loft över Ny-delen)
Klicka här för att svara


