Tänkte dela med mig av hur jag bytte grund, syll och satte upp en ga timmerstomme.

Det började 2012 tror jag, med att min bättre hälft beordrade mig att "måla lite vitt" i en liten timmersuga i Härjedalen. Det hela slutade med att jag rev en utbyggnad, hela golvbjälklaget och innerväggar... Röta underifrån doftar inte gott.

Såg en liten käck timmerstomme på blocket som gav mig ideér, efter ½h hade vi köpt den.
Åkte upp och bytte syll, grundläggning osv på det gamla härbret.
Skyfflade grus och tog emot stommen vi hade köpt, sen kom timmerstommen.
Täckte högen och åkte hem för att söka bygglov... men jag hade fått en till idé till.

I år skall det hela slutföras med en nybyggd stuga som länkar ihop de två byggnaderna.
Sen kan jag ge nyckeln som gåva till henne DET och att göra nåt ihop med grabben är viktigast. Sen att man kan tillbringa vintrarna i egen fjällstuga är helt ok.

Här är en kort video:
Stuggu 2014 Timelapse (1.19 min)

Har dokumentrat i bilder så här är en längre detaljer / kommentarer för den som är intresserad. Lång video så kör den på 2x hastighet och på normal när det är intressant.
Inget ljud så sätt på radion istället.
Stuggu 2014 (52 min)
Stuggu 2013 (36 min)

Fråga gärna så svarar jag i tråden. Fler borde bygga med gamla timmerstommar iställeft för plast & pappvirke. Håll traditionen vid liv.. behövs när påfund som enstegssprutade fasader kan blid godkända av SP!

Ha dé gôtt /Tord

DSC00067 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Häftigt. Filmen får det att se väldigt lätt och snabbt ut.
 
Verkar intressant, men hur gör man för att spela upp snabbare i youtube? :x
 
Inga konstigheter, läs en bok, sunt förnuft och va inte feg.
Min bok blev "från stock till stuga", kolla Bokbörsen.se

Inget är ju medfött, allt går att lära sig.
 
Pilla på kugghjulet i nederkant på videon = Inställningar -> Snabbhet: välj 2
 
Skiss på planlösning och fasad, jobbar på det tills dags att åka upp i juni.
IMG_20160222_162531.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160222_162747.jpg
 
Ny skiss dimensionerad för två upplag på Nya stugan, hänsyn tagen till mark, grund och allmänt krångel i projektet.

Utmaningarna är att få in det inom max tillåten höjd.
# Infästning av regelstomme i timret med tanke på att det rör sig.
¤ Uppvärmningen i dec tom mars/april, kallt som bara den då.
% Tåla kallställning resterande del av året.


Stuggu_fasad3.jpg
Stuggu_plan3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Loft över Ny-delen)
 
T Tord_Lj skrev:
...

Ha dé gôtt /Tord

[bild]
Så såg det ut när jag åkte hem i början på juni 2017.
Vy från bilens förarsida visar en lada och vedstapel innan sista elinstallationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall åter 3/9 för sista elen och slutsamråd! /Tord
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.