Tänkte visa vår resa av hur vår fram/baksida ut mot vägen såg ut när vi flyttade in i huset för ca 4 år sedan och hur det ser ut idag.
Först några kassa google maps bilder, skulle gissa att dom är tagna ca 2011-2012.
Vi började med att ta ner alla thuja/barrväxter/annat (ca 60 träd/buskar i dubbla rader i varierande storlek, ett jä-la jobb med såg, yxa och spade), vilket skapade ca 45 kvm (3x15m) mer tomt på baksidan av huset.
Sedan byggde vi plank ut mot vägen för att få insynsskydd på baksidan. Fick bara bygglov på 150 cm, med överliggare på 180.
Innanför planket planterades murgröna, som idag 3 år senare ger ett 100% tätt insynsskydd (hittar tyvärr ingen bild på detta, men syns något på första bilden nedan). Vi funderar faktiskt nu på att "riva" planket och bara låta stolpar och överliggare va kvar.
På framsidan har vi precis bytt staket och integrerat plats för soptunnorna.
Staketet byggdes i tryckt virke eftersom vi fortfarande inte bestämt oss för om det ska täcklaseras svart, eller om vi ska behålla det som det är.
Tack för att ni tittat
Först några kassa google maps bilder, skulle gissa att dom är tagna ca 2011-2012.
Vi började med att ta ner alla thuja/barrväxter/annat (ca 60 träd/buskar i dubbla rader i varierande storlek, ett jä-la jobb med såg, yxa och spade), vilket skapade ca 45 kvm (3x15m) mer tomt på baksidan av huset.
Sedan byggde vi plank ut mot vägen för att få insynsskydd på baksidan. Fick bara bygglov på 150 cm, med överliggare på 180.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innanför planket planterades murgröna, som idag 3 år senare ger ett 100% tätt insynsskydd (hittar tyvärr ingen bild på detta, men syns något på första bilden nedan). Vi funderar faktiskt nu på att "riva" planket och bara låta stolpar och överliggare va kvar.
På framsidan har vi precis bytt staket och integrerat plats för soptunnorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staketet byggdes i tryckt virke eftersom vi fortfarande inte bestämt oss för om det ska täcklaseras svart, eller om vi ska behålla det som det är.
Tack för att ni tittat
Tycker ni skall behålla planket även om murgrönan är insynskyddande. Ser bättre ut så tycker jag 
Respekt för saneringen av tuja mfl. Det är tungt...
Respekt för saneringen av tuja mfl. Det är tungt...
Det tror vi också, det är bara det att det är ett jä-la jobbelpaco skrev:
Vi har lavendel på hela insidan som måste klippas för att komma åt att måla allt också, vi klipper den på våren och risken är att virket inte hunnit torka upp ordentligt till nästa vår. Men vi får se hur det blir
Klicka här för att svara