Har en Husqvarna 315 sedan 2 år tillbaka.
Den har fungerat felfritt och alltid hittat hem till laddstationen.
Nu har den i år ett par gånger gett mig larmet/felmeddelandet "hittar inte Guidekabel"
Den hittar ändå alltid tillbaka till Laddstationen, men ibland åker den runt och letar jättelänge.
Jag har säkerställt att det inte är något brott på Guidekabeln.
När jag provade att "vända" (vrida rund 180 grader) kontaktdonet på guidekabeln (honan) och satte tillbaka den på han-kontakten på laddhuset så försvann felmeddelandet.
*förtydligande* Jag tog alltså bara loss kabeln från laddhuset och vände runt den 180 grader och satte sen tillbaka den. Jag har alltså inte tagit loss själva kontaktskon från kabeln.
Kan det vara för svag signal på guidekabeln?
För ibland följer den guidekabel tillbaka och ibland (oftast) kör den runt och letar en evighet innan den tillslut följer någon av begränsningsslingorna tillbaka.
Någon som haft samma problem och kan föreslå någon lösning?
Andra goda ideér och råd?
Den har fungerat felfritt och alltid hittat hem till laddstationen.
Nu har den i år ett par gånger gett mig larmet/felmeddelandet "hittar inte Guidekabel"
Den hittar ändå alltid tillbaka till Laddstationen, men ibland åker den runt och letar jättelänge.
Jag har säkerställt att det inte är något brott på Guidekabeln.
När jag provade att "vända" (vrida rund 180 grader) kontaktdonet på guidekabeln (honan) och satte tillbaka den på han-kontakten på laddhuset så försvann felmeddelandet.
*förtydligande* Jag tog alltså bara loss kabeln från laddhuset och vände runt den 180 grader och satte sen tillbaka den. Jag har alltså inte tagit loss själva kontaktskon från kabeln.
Kan det vara för svag signal på guidekabeln?
För ibland följer den guidekabel tillbaka och ibland (oftast) kör den runt och letar en evighet innan den tillslut följer någon av begränsningsslingorna tillbaka.
Någon som haft samma problem och kan föreslå någon lösning?
Andra goda ideér och råd?
Nu framstår jag kanske som korkad, men hur gör man det?
Ska kablarna sitta kvar i laddstationen när man mäter?
Är det typ en Fluke eller något liknande multiinstrument du syftar på?
Vad tror du om denna från Biltema:
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag var i kontakt med en tekniker på "maskinklippet" (tror jag det var).
Då fick jag rådet att byta plats på en begränsningskabel och guidekabel.
Om lampan fortfarande lös med fast grönt sken så skulle det inte vara brott på Guidekabel.
Och efter bytet så lös lampan fortfarande fast grönt.
Vet inte om detta är tillräckligt för att utesluta brott på kabeln.
Menar du att jag ska gräva upp och titta på skarven (den där lilla clips-kopplingen)?
Tyvärr är jag novis på detta, så att bara titta på något säger mig inte så värst mycket. Om det inte uppenbarligen är något som sitter löst eller helt saknar kontakt. Men känns inte det lite orimligt att något skulle tappa kontakten när det bara ligger där i marken?
Då fick jag rådet att byta plats på en begränsningskabel och guidekabel.
Om lampan fortfarande lös med fast grönt sken så skulle det inte vara brott på Guidekabel.
Och efter bytet så lös lampan fortfarande fast grönt.
Vet inte om detta är tillräckligt för att utesluta brott på kabeln.
Menar du att jag ska gräva upp och titta på skarven (den där lilla clips-kopplingen)?
Tyvärr är jag novis på detta, så att bara titta på något säger mig inte så värst mycket. Om det inte uppenbarligen är något som sitter löst eller helt saknar kontakt. Men känns inte det lite orimligt att något skulle tappa kontakten när det bara ligger där i marken?
Ja den operationen borde visa om guiden är hel in till laddaren. Kan inte skada att dubbelkolla skarvdonet.
Kan du se något mönster när klipparen ger felmeddelandet ? Sker det på ngn speciell plats?
Har du kollat/ändrat inställningarna för "Hitta laddstationen"?
Kan du se något mönster när klipparen ger felmeddelandet ? Sker det på ngn speciell plats?
Har du kollat/ändrat inställningarna för "Hitta laddstationen"?
Nja, något direkt mönster är svårt att skönja då jag inte har klipparen under ständig bevakning.
Som sagt så har den i 99 gånger av 100 hittat tillbaka.
Nej, jag har inte kollat på några inställningar.
Vad ska jag hålla utkik efter där?
Som sagt så har den i 99 gånger av 100 hittat tillbaka.
Nej, jag har inte kollat på några inställningar.
Vad ska jag hålla utkik efter där?
Dum fråga igen, men hur fungerar den funktionen?
Är det hur lång tid klipparen söker efter Guidekabel innan den följer begränsningskabel hem?
Var i menyn hittar man denna inställning?
Man måste väl inte gå in i något "service läge" eller liknande va?
Är det hur lång tid klipparen söker efter Guidekabel innan den följer begränsningskabel hem?
Var i menyn hittar man denna inställning?
Man måste väl inte gå in i något "service läge" eller liknande va?
