Problem med laddning av batteri till en WG791E.1 där laddstiften bara ger 13 V när det enligt angiven text skall vara 24-28 V. Batteriet verkade vara urladdat och har funderat på att köpa nytt. Det var 11 V när jag mätte efter att ha tagit ut det ur klipparen. Andra fora har nämt att de tror att batteriet är kass.

Nu efter att batteriet har stått ett tag utanför klipparen är spänningen 18,1 V!!!

Funderat på att ladda med annan laddare men förstår nu att det kanske inte är lämplig. Trodde att det skulle vara ca 13 V för att ladda då det är 13,1 V på laddstiften men nu när batteriet har 18V då kan detta inte stämma.

Börjar tro att det är laddaren som är dålig.

Kan nån säga om den skall ha 24-28V eller om det är korrekt med 13V

Hej
batteriet ska vara 28-30volt när det är fullladdat.
Under laddning ska spänningen på pinnarna vara runt 30volt. I standby utan något anslutet ca 13v och i standby med klippare i ca 1volt.

Du kan ladda batteriet direkt genom att koppla ut laddstationen och stoppa i lämpliga elkablar i hålen i "proppen" efter transformatorn. Kolla med multimeter så du får rätt polaritet (+ och minus). De kan du sen ansluta rätt + mot + och minus mot minus i batteriet. Så kan man nödladda ett dött batteri.
Alternativt vira lämplig tråd mot pinnarna och sen i batteriet. För mig gick det inte på pinnarna för batteriet antagligen var för dött, men efter första laddning direkt efter transformatorn fungerade det även att ladda fullt mot pinnarna.

Hoppas att svaret var till din eller någon annans nytta, (Har en Worx WG790E)

bus_pojken bus_pojken skrev:
Hej
batteriet ska vara 28-30volt när det är fullladdat.
Under laddning ska spänningen på pinnarna vara runt 30volt. I standby utan något anslutet ca 13v och i standby med klippare i ca 1volt.

Du kan ladda batteriet direkt genom att koppla ut laddstationen och stoppa i lämpliga elkablar i hålen i "proppen" efter transformatorn. Kolla med multimeter så du får rätt polaritet (+ och minus). De kan du sen ansluta rätt + mot + och minus mot minus i batteriet. Så kan man nödladda ett dött batteri.
Alternativt vira lämplig tråd mot pinnarna och sen i batteriet. För mig gick det inte på pinnarna för batteriet antagligen var för dött, men efter första laddning direkt efter transformatorn fungerade det även att ladda fullt mot pinnarna.

Hoppas att svaret var till din eller någon annans nytta, (Har en Worx WG790E)
Hej!

Tack för ett bra knep.

när jag mäter på batteriet så har jag 20,66V. Gjorde som du skriver med laddaren och drog två kablar direkt från trafik och den skickar på 32,32V. Men batteriet tar inte laddning. är batteriet dåligt då eller sitter det någon intelligens i batteriet som gör att det inte tar laddning så? Det finns ju 4 stift till på batteriet.

Tacksam för svar

//Dennis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.