5 050 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Skaffat robot (Husqvarna 310), feedback på tråddragning?
Jag har inte rört fabriksinställningarna något. Jag gissade dock att oavsett vad, om batteriet är lågt och den ska tillbaka och ladda och inte klipper längre för att spara ström, vad för logisk orsak kan den ha att lämna guidekabeln även om det inte är ifyllt att den alltid ska följa kabeln. Om den klipper kan jag förstå, men om den inte klipper längre så.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Vad har du för tidsinställning på att den ska följa guiden? Lika bra att sätta den siffran till noll, annars kan klipparen köra över guiden innan den börjat leta efter den.
Eller är det så att den börjat följa guiden och sen slutar göra det? Hängde inte riktigt med på beskrivningen.
Eller är det så att den börjat följa guiden och sen slutar göra det? Hängde inte riktigt med på beskrivningen.
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Trodde också den inte tog guiden direkt, men kanske är det så att den följer guiden och sen viker av? Då kan du strunta i mitt tidigare inlägg
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Hm. Okänt problem för mig. Skulle jag felsöka skulle jag undersöka:
- Att det inte är fel på guiden enligt laddarens lampa (alltså att den lyser grönt)
- Skarpa svängar på guiden där klipparen tappar kontakt
- Guide nära begränsningskabel där klipparen tvingas stanna för att den passerar begränsningskabeln
- Fysiska hinder (knölar/gropar i gräsmattan exempelvis) som gör att klipparen stannar och vill åka annan väg.
Lampan lyser grönt iallafall, några skarpa sväng bör inte finnas, men kanske den tog i nånting och det fick den avv väja av kursen. Ska också prova att minska tiden till 0 eller 1 kanske och laddstationens styrka till min.
Ska säga att klipparen verkar funka bra, den tar sig överallt på planen och gräsmattan ser ut som den varit klippt bra, lämnar många blommor intakta också så gräsmattan ser inte så steril ut.
Enda problemet är fortfarande rampen, den tar sig ner men verkar ha problem att ta sig upp igen. Den river upp gruset också trots jag packat det.
Ska prova med matjord som blandas med stenmjöl och packas, även lägga staket på sidorna och göra korridorens kabelbredd exakt 60cm med guidekabeln i mitten hela vägen. Om inte det funkar blir det konstgräsmatta.
Enda problemet är fortfarande rampen, den tar sig ner men verkar ha problem att ta sig upp igen. Den river upp gruset också trots jag packat det.
Ska prova med matjord som blandas med stenmjöl och packas, även lägga staket på sidorna och göra korridorens kabelbredd exakt 60cm med guidekabeln i mitten hela vägen. Om inte det funkar blir det konstgräsmatta.
Hej, som jag skrev på ett annat inlägg, se upp med infarten!DennisCA skrev:
Ska säga att klipparen verkar funka bra, den tar sig överallt på planen och gräsmattan ser ut som den varit klippt bra, lämnar många blommor intakta också så gräsmattan ser inte så steril ut.
Mitt råd köp gummimatta modell kraftig. Gärna riktiga mönster rutor eller ringar, lägg den så att du kommer i våg med laddstationen, fyll ut med tunnt grus.Om du har sådana problem med din infart, så skall du allt tänka om igen!
Vet inte vad Husq har för råd, men en 2 M plan i våg, rak infart innan laddstationen och dina problem blir mindre. Det där ser ut som en trattkantarell på avvägar.
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Kanske det, men tror något i plast isåfall, undrar om hönsnät i metal kan störa signalen.
Men men i morse såg jag klipparen klippa klockan 6 och sen när vi skulle åka så hade den åkt upp för rampen och sen åkt över gården och börjat ladda. Så nu funkar det!
Igår såg jag att den klippt tills klockan 18-19 och sen stod det att den klippt färdigt för idag, kapaciteten nådd för dagen, tog ledigt tills 0.00 nästa dag. Så jag tänker att det finns ett utrymme där på 5-6 timmar som den inte är produktiv, kan lägga det klockan 0-6 då istället så behöver den inte köra på natten.
Nu var det risk för åska idag så jag kopplade ur laddstationen och stängde av klipparen och satte den under tak. Finns det åskskydd att köpa till, man kan ju inte alltid lyckas med att koppla ur på förhand
Men men i morse såg jag klipparen klippa klockan 6 och sen när vi skulle åka så hade den åkt upp för rampen och sen åkt över gården och börjat ladda. Så nu funkar det!
Igår såg jag att den klippt tills klockan 18-19 och sen stod det att den klippt färdigt för idag, kapaciteten nådd för dagen, tog ledigt tills 0.00 nästa dag. Så jag tänker att det finns ett utrymme där på 5-6 timmar som den inte är produktiv, kan lägga det klockan 0-6 då istället så behöver den inte köra på natten.
Nu var det risk för åska idag så jag kopplade ur laddstationen och stängde av klipparen och satte den under tak. Finns det åskskydd att köpa till, man kan ju inte alltid lyckas med att koppla ur på förhand
Jag tror du misförstått litet, har inga problem vid laddstationen, den står på ett annat ställe än rampen och där är det flatt så klipparen har inga problem att ta sig dit. Som tur är verkar rampen för stödmuren nu också funka.B BCAB skrev:Hej, som jag skrev på ett annat inlägg, se upp med infarten!
Mitt råd köp gummimatta modell kraftig. Gärna riktiga mönster rutor eller ringar, lägg den så att du kommer i våg med laddstationen, fyll ut med tunnt grus.Om du har sådana problem med din infart, så skall du allt tänka om igen!
Vet inte vad Husq har för råd, men en 2 M plan i våg, rak infart innan laddstationen och dina problem blir mindre. Det där ser ut som en trattkantarell på avvägar.
Klicka här för att svara