Hej! Kanske någon här kan komma med tips?
Min Husqvarna 105 station blinkar med blått ljus trots att både begränsningskabel och guidekabel ”verkar” hela. Jag har tagit upp och följt kablarna hela vägen för att vara säker.

När jag byter plats på AR och guidekabeln blir det ett blinkande grönt ljus istället.
När AL och guidekabeln byter plats samma blå blinkande ljus.
Har testat att bryta strömmen och slå av och på klipparen.

Kan ett skarvdon vara trasigt? Jag har ca 5-6 lagningar på olika ställen.
Eller att stiften till laddningstationen glappar?

Steg 1 är att du ohmmäter slingan. Det är det enda sättet att få ett exakt besked om slingstatus.
R måste vara under 20 ohm.

Dålig kontakt i skarvdon kan uppstå, glapp likaså. Det är enkelt att kolla och åtgärda.

Jag har samma problem. Har mätt upp att jag har i princip 0ohm mellan guidekabeln och ena sidan och 50-60 ohm på andra halvan, samt 50-60 ohm om jag mäter ände till ände. Kan det vara något annat än en dålig skarv? Jag har bytt en skarv men det finns en till vet jag. Rätt skumt för det fungerade tills helt plötsligt då det blev slingfel.

F
Hur blir det om ni tar 10-20meter vanlig FK och skapar en ny kort slinga, funkar det då? Jag hade liknande fel,för ett par år sen. Jag hade inne station, klippare och laddare på felsökning. Laddaren byttes (med största sannolikhet åska). Resten klarad felsökning. Men fick felmeddelande på min egen slinga. Kopplade in ny tråd där jag simulerade en ny kort slinga ochbdu fungerade det. Började därefter kolla min nergrävda slinga och meggade den med 500 eller 1000V men den var intakt och inga överslag till jord.

Visade sig trots allt vara ett förstärkarkort av nåt slag i laddstationen som var kass fast HVA-åf inte lyckades hitta det.

I mitt fall så var det en skarv som tydligen hade börjat glappa lite. Svårt att se vad som plötsligt skulle kunna ha hänt som ökade resistansen något så klipparn tyckte det var avbrott men det hjälpte att klippa bort den och skarva på en ny iaf så jag är glad för det.

Jag har haft osynliga skador på slingtråden som har gjort att fukt kommit in och oxiderat tråden. Detta har lett till problem som kommer och går. Man brukar hitta dessa om man aggressivt drar upp kabeln med ganska mycket våld (på gränsen till att man räknar med att den skall gå av även där det inte skador).. Då går tråden av där skadan är...

Annars så är ju kabelsökare användbara, men de fungerar sämre på kablar som är "nästan av". Min erfarenhet är att de ibland fungerar, medan de inte fungerar andra gånger.

Jag lägger alltid in en "sidotråd" i alla mina skarvar (T-koppling) så att jag där kan gå in och skarva in (medelst tvinning) short-cuts för felsökning. Och finns det ingen lämplig skarv, ja då lägger jag in en T-koppling där jag vill göra min "divide and coonquer".

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.