Hej
Jag har en 410m2 stor del av min gräsmatta som är förbaskat knixig. Lätt förenklat kan ni tänka på den som en rektangel 8x50m vilken är bruten 90 grader halvvägs. I tillägg lutar det en del.
Med anledning av utseendet har jag sedan något år stängt av den här delen för min Robomow RS622 som klipper resten av tomten. RSen blir på grund av sin storlek och bredd inte effektiv när det bara är en massa ”stopp-vänd-start” hela tiden.
Då jag tröttnat på att handjaga den här delen tänkte jag köpa en mindre robot som får klippa den här ytan. Konkret tittar jag på en Robomow RC304 (28cm klippbredd) eller Robomow RT700 (18cm), men märket spelar mindre roll för min fråga.
Frågan är som följer: När jag har en så förbaskat knixig del av tomten, spelar det i praktiken någon roll om klippbredden är 18 eller 28cm? Jag inbillar mig att det nästan är viktigare med relativt låg vikt så att man inte sliter upp gräsmattan vid alla vändningar. Är det någon som har erfarenheter att dela så lyssnar jag gärna. Tar också gärna tips på relativt billiga modeller som ni med gott resultat använder på liknande gräsmattor.