Någon som vågat sig på att prova den ännu?

Hade en R50i för förra huset som funkade bra i de 3år vi hade den. Tänker att 1000 modellen bör räcka bra till 600m2 och den säljs nu för 12k inkl tak.

Jag har beställt en Gardena Smart Sileno Life 1000 precis. Om du vill vänta en vecka så kan jag komma med en recension sen.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Något bra ställe du shoppat på?

Jag funderar på Net om nets erbjudande om 12000 inkl taket.

R Robert-san01 skrev:
Något bra ställe du shoppat på?

Jag funderar på Net om nets erbjudande om 12000 inkl taket.
Jag köpte från Gårdsman eftersom jag ville ha Smart. Dom bjuder också på taket. Du borde ju klara dig på en 750 för din trädgård och du får en Smart 750 för i princip samma pris på Gårdsman som en icke Smart 1000 på Netonnet. Men ska du ha specifikt 1000 och utan Smart så verkar Netonnets pris vara oslagbart.

Jag har inte känt något behov av Smart länken så jag tänkte det var värt någon hundring för en lite större maskin.

R Robert-san01 skrev:
Jag har inte känt något behov av Smart länken så jag tänkte det var värt någon hundring för en lite större maskin.
Du gör naturligtvis som du vill, men eftersom du har en trädgård på 600 m2 och Gardena specificerar kapaciteten på klipparen till "+20%" på alla modeller så känns 750-modellen mer än tillräcklig. Och är dina 600 m2 hela tomten inkl ytan som ditt hus tar upp? I så fall är ju den faktiska gräsmattan en bra bit mindre än så.

Nu är jag förvisso väldigt teknikintresserad och vill ha så mycket funktioner som möjligt, men efter att ha använt en Stiga 325 sen 2013 så inser jag även bekvämligheten i att klipparen själv meddelar när den har fastnat. Fast jag både hoppas och tror att Gardenan ska fastna mycket mindre än vad Stigan har gjort.

Med det sagt så är det ju sällan en nackdel med en större modell. Gissningsvis slits batteriet mindre vilket gör att det håller längre. Å andra sidan har batteritiden aldrig varit något problem på Stigan som har kört under 6 säsonger på originalbatteriet.

Tomten är på 1100 så det är gräsmattan jag uppskattar till att bli ca 600. Det skulle säkert funka med en 750 men jag prioriterar att det inte blir mer klipptid än nödvändigt.

Förstår att det kan vara både bekvämt och praktiskt med Smart. Men trots att jag gillar teknik skulle jag hellre ta en maskin som är billigare.

R Robert-san01 skrev:
Tomten är på 1100 så det är gräsmattan jag uppskattar till att bli ca 600. Det skulle säkert funka med en 750 men jag prioriterar att det inte blir mer klipptid än nödvändigt.

Förstår att det kan vara både bekvämt och praktiskt med Smart. Men trots att jag gillar teknik skulle jag hellre ta en maskin som är billigare.
Aha, då förstår jag. 1000-modellen som jag har beställt ska gå på en gård som är ca 1300 m2 inkl hus och garage, så ganska lika scenario som för dig. Och då känns 1000 bättre än 750.

Då är även prisskillnaden lite för hög om du inte specifikt var ute efter Smart. Köp den på Netonnet!

Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Finns det några tester eller liknande att läsa om Gardena Sileno Life 1000 ännu? Och vilket Husqvarna-modell borde den motsvara? 310?
Har varit helt inne på att köpa en HQ315 till min tomt med 800kvm relativt enkel gräsmatta, men Gardena Sileno Life 1000 blir ju nästan 10000 kr billigare om man köper den på netonet nu (om man räknar på installationskit och hus till 315), vilket gör den till ett ytterst intressant alternativ.

Då var robot beställd. Blev en 1000 från Net om net.

• Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Jag installerade min idag och är mycket nöjd hittills. Har inte hunnit prova smart-delen än.
Tror att du kommer att bli nöjd med köpet också.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Blev en GARDENA smart SILENO life 1250 för mig. 1000 hade nog räckt mer än tillräckligt, men fick ett bra så blev en 1250 istället. Läser man mellan raderna i manualen så verkar dock det enda som skiljer mellan 750, 1000 och 1250 vara en artificiell begränsning på hur många timmar per dygn den får köra. Ganska smutsigt, kan jag tycka.

Hur som, inte hunnit installera ännu, så återkommer när den väl rullar. ..

J jaqob skrev:
Blev en GARDENA smart SILENO life 1250 för mig. 1000 hade nog räckt mer än tillräckligt, men fick ett bra så blev en 1250 istället. Läser man mellan raderna i manualen så verkar dock det enda som skiljer mellan 750, 1000 och 1250 vara en artificiell begränsning på hur många timmar per dygn den får köra. Ganska smutsigt, kan jag tycka.

Hur som, inte hunnit installera ännu, så återkommer när den väl rullar. ..
Det är nog tyvärr en vanlig lösning. Dock har jag inte märkt någon begränsning på schemaläggningen på 1000, men jag kör ju inte 24/7 heller.
Får troligtvis hem en 750 nästa vecka också, kan jämföra då.

Nu har jag installerat smart. Tog nog ungefär 1 timme, först skulle dosan uppdateras, sen klipparen, och det gick inte snabbt.
Enda som är värt att påpeka är att smart-systemet verkar ha stöd för Husqvarna också.

Har installerat min GARDENA Smart SILENO life 1250 nu under påskledigheten. Enkel installation och än så länge fungerar allt bra. Har en relativt enkel trädgård, men den hittar runt utan bekymmer och än så länge har den inte fastnat. Inställningsmöjligheterna i appen är ytterst begränsade, men det är väldigt bekvämt att med ett enkelt knapptryck kunna säga till roboten att köra och parkera i några timmar, om man vill göra något på gräsmattan.

• Gilla
Tola02 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.