M
Midas: Det finns även delstater med 0% moms (oregon) Är där en gång per år och passar då på att köpa en hel del elektronik.
2 svar · 2,0k läst
A
andersbyggahus: Några saker som skiljer när man räknar boendekostnad på ett nytt vs. ett gammal hus kan vara: Ingen fastighetsskatt initialt på ett nytt hus.Mer lån, mer ränteavdrag...Lägre driftkostnader på ett nytt hus.Sen bör ju underhållskostnader (även om de inte finns med i en sådan kalkyl) bli mycket lägre på ett nytt hus jämfört med ett gammalt.
1 svar · 3,9k läst
M
mrhuhta: Det visste jag faktiskt inte det sa dom inget om och jag tror att vi fick möjligheten att välja längre amorterings tid(har för mig att det var upp till 10 år iallafall), jag har bara fått hem papper på lånen och frågor om hur jag vill lägga dem amorteings tider, hur många botten lån/storlek på dem, bindningstider. Det var bara att fylla i och skicka tillbaka och vi valde iofs 5 år
24 svar · 5,1k läst
J
Jena: Finns en definition i "plan- och byggförordningen" på källare som säger att golvetytan på våningen ovanför måste ligga under 1.5 meter från (genomsnittliga) marknivån. ( 1994:1237 9 § ) Denna definition används tex vid bygglov mm och torde även vara användbar för RSV, som kanske dessutom kräver att hela källargolvet skall ligga under marknivån för att det inte skall räknas som
3 svar · 2,5k läst
J
jlz64: Prata med Länsförsäkringars bank dom lånar inte ut pengar själva till bottenlånen utan samarbetar med SBAB och lånar bara ut topplån själva, där får du även ett byggkreditiv under byggnadstiden. Vi gjorde så och det fungerade mycket bra när vi byggde ett nytt hus.
5 svar · 739 läst
Sweli
Sweli: Här hittar du alla garage och garageleverantörer ;D http://www.lantbruksnet.se/lantnet/tjanster/byggv/garage/gararge.htm
5 svar · 2,9k läst
B
BoD: Det är svårt att räkna på kvadratmeterpris. Jag föredrar att räkna med kvadratmeterpriset för huset utan att ta med byggherrekostnaderna (som anslutningsavgifter etc). Då blir det lättare att jämföra huspriser mellan olika kommuner. Byggherrekostnaderna kan variera så mycket beroende på hur girig kommunen är och vilken tomt du har (kommunalt vatten eller eget avlopp t ex). Men det
14 svar · 1,9k läst
Sweli
Sweli: Jag säger samma sak som Håkan, bygger i Sthlm
1 svar · 2,3k läst
C
cocostar: Här är prislistan på Hjältevadshus 2003 inkl. moms. Priset är för nyckelfärdigt utförande inkl. maskiner, parkett i alla rum m.m. våtrumsmatta/vägg i badrum. Grund, mark och tomtkostnader ingår ej i priserna. 2 plans ******* Asken: 1 352 500 Häggen: 1 164 000 1 1/2 plan ******* Caprifolen: 1 116 250 Nygård: 1 030 000 Björken: 1 086 250 Mårbacka: 1 081 250 Leksand: 1 221 250 Rosen:
0 svar · 2,5k läst
J
Janne_B: Har letat runt lite själv, men som du skriver så finns ju inte huset vid datumet för räntesänkningens bindning. Hade dock förmånen att ventilera framtid med ett gäng tunga gossar i finansvärlden i veckan och de var helt överens att oavsett EMU inträde eller inte så påverkas inte räntan. Med största sannolikhet kommer räntan att vara lägre till sommaren än vad den är idag.
0 svar · 1,5k läst
L
Lilja: Bra, då räknar jag bort hans momstillägg på alla priser han givit oss. Jag tyckte det var så självklart att momsen var med på priserna jag fick muntligen, men blev osäker då vi har så många diskussioner om priserna just nu att jag börjat tvivla på min egna kompetens. Jag har ju bl a blivit kallad dum i huvud och lögnerska av vår grundentreprenör och till slut tvivlar man på sig
4 svar · 2,6k läst
F
frasse: Jomenvisst, i Stockholm. Vi gick till SEB och fick 6,35% , kanske inte världens bästa men de hade en positiv syn på hela projektet och en snabb hantering och det tyckte jag var värt en del. Ska väl tilläggas att vi hade med oss en tomtvärdering som visade på ett högre värde än vad vi köpt den för samt en bostadsrätt som extra säkerhet
0 svar · 1,9k läst
K
Kullen: Det finns inte med i katalogen men huset vi köpte är ett enplanshus på 127kvm,(hus 7 om du går in och tittar på deras hemsida-Vårsta)men det finns även större sluttningshus och 1½ planare men dom är 100tkr dyrare. Ingick i priset gjorde oxå carport å separat förråd.
7 svar · 948 läst
U
Ulrika: Naturligtvis behöver man inte använda sig av garantiräntan om räntan är lägre den dag man binder lånen, men om den är högre ja då är man ju garanterad den lägre räntan. Denna trygghet kostar några spänn i alla fall hos FSB men det kanske är som med mycket annat att den kostnaden kan förhandlas bort?
4 svar · 1,8k läst
Sweli
Sweli: [citat] Det blir det absolut!
8 svar · 1,2k läst
S
Sara: Nej, kreditivet är på 6,25%. Vi vet inte hur låner blir än eftersom huset inte är klart & värderat. Men när det är klart som kommer vi att få 0,6% "rabatt" på den ränta som SEB har på bottenlån.
2 svar · 1,0k läst
M
markis: Det finns ju de som säger att boräntorna på sikt kan bli ännu lägre om Sverige går med i EMU. Jag vet inte om det skulle bero på att ekonomin blir stabilare (trögare) eller om det blir någon form av anpassning till ränteläget i övriga Europa.
1 svar · 2,9k läst
J
Jonas_O: Själv kommer jag bygga in lite säkerhet genom att försöka amortera lite tufft. Säg att ränta + amortering ger en kostnad på X kr. Sticker räntan iväg kan man minska på amorteringen så att kostnaden ränta + amortering blir konstant, dvs fortfarande X. Amortering blir förhoppningsvis så pass stor att den minskade ränte och amorteringskostnaden täcker kommande fastighetsskatter och
20 svar · 2,9k läst
J
jojje: ??? HEJ jag har fått två stycken offerter en på lösvirke och en på prefabhus ca150kvm PREFAB *Grund ikl golv/v ej gjutet ej monterat *Stomme inkl montering tak ej på endast takstolar resten lev löst. Monterings tid ca 1dag på stommen *Innerväggar löst lev *IVT490 frvp med tillbehör ej monterat *bygglovs ritningar *konstruktions ritningar *grundritningar *inredning ingår EJ
0 svar · 2,6k läst
C
Conny_P: Tilläggas kan att det är ett offertförslag, så priserna kan inte anses fasta....Sen kostade själva huset (med div. tillbehör) 983 200 kr. /C 8)
12 svar · 2,1k läst
Y
Yo: det många har missat är att alla betalar fastighetsskatt, bostadsrätter, hyresrätter, villor... En del bostadsrättsföreningar har dock mycket skulder i föreningen att dom inte betalar någon fastighetsskatt. Jag vet inte i detalj hur det går till men villaföreningen har påpekat detta vid ett flertal tillfällen utan att få gehör. Om du äger en villa spelar det ju ingen roll hur
4 svar · 4,5k läst
A
AAA: Bollebygdshus har också källare. Berit
2 svar · 1,2k läst
H
Henke: Det är egentligen ganska ointressant vad den nominella räntan är. Det är ju realräntan som är det viktiga. Om inflationen är 10% och räntan är 12% så är det ju inte dyrare för låntagaren än om inflationen är 2% och räntan är 4%.
2 svar · 3,3k läst
C
Conny_P: Och nybyggare! :D Thanx /C 8)
5 svar · 3,3k läst
Z
zkaning: Hur räknar man ut kvadratmeterpriset om man bygger med oinredd ovanvång? Man kan ju inte enbart räkna på de ca 100 på bottenplan väl? Lite svårt att jämföra med andra som anger kvadratmeterpris på hela huset :-/
11 svar · 7,8k läst
G
Galdrin: jureit: Om det är som byggaren påstår så kommer vi att behöva låna ca 1,75 på vår nuvarande bostad eftersom tomten i princip kommer att bli en av dom sista sakerna vi betalar för ... låter inte så lite bakvänt. Kanske bäst att backa, rekapitulera och börja om ... :P Som ni kanske förstår är vi inte så lite förvirrade. Kan också nämna att vi har väntat på att tomten skulle
3 svar · 2,3k läst
I
Ica: Hej! Är det någon som gjort Modulents "nytt eller begagnat" kalkyl? Är den verkligen rimlig? Räknar bankerna på liknande sett? Hälsningar Ica
0 svar · 946 läst
A
astia: Fast han är ju knappast ensam om att fråga sådana frågor på det här forumet och varför jag reagerar , även om jag också hade en ironisk ton i mitt inlägg, är därför att kan man fråga här först av olika orsaker som man kanske inte måste specifiera. Magnus1 kunde ju knappast veta dina regler, eller hur ;) Ibland kan det vara så att man vill kolla ev prisläge utan att ringa en
3 svar · 3,1k läst
C
cattis: hustillverkaren kan väl teckna åt dej för entreprenörerna?? det har i alla fall min gjort.
9 svar · 3,9k läst
H
Henke: Det är överlåtelsedagen som bestämmer när ni är ägare till fastigheten, ej när ni får lagfart. Det kan ibland dröja ganska länge innan Tingsrätterna kommer till skott.... Bara ni är ägare enligt köpekontraktet så kan ni börja renovera/bygga om. Köpekontrakt måste vara skriftliga när det gäller fastigheter. Det finns två typer av kostnader vid "fastighetsrenovering". Dels om-
1 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.