Taxeringsvärdet justeras upp i takt med att du färdigställer huset så det är nog ingen bra ide. När huset är färsigställt blir fastighetsskatten noll de första fem åren. Det enda du kan råka ut för är förmögenhetsskatt.

Dessutom gäller väl bygglovet i fem år, om du skall förhala måste du begära förlängning av bygglovet eller något liknande.

Jag har också börjat fundera på det här. När börjar skattefriheten gälla? När säger man att huset är färdigställt? Är det när man fått slutbeviset från kommunen? Det vore inte helt tokigt att vänta hela bygglovstiden (5 år) med att "slå i sista spiken" och på så sätt slippa fastighetsskatt i ytterligare 5 år.

Under byggtiden betalar man vanligt taxeringsvärde, det är först när bygget är klart och avslutat som skattemyndigheten får ett besked och skickar ut underlag för taxering. I taxeringsunderlaget anger man värdeår dvs byggår + allt annat. När det är godkänt får man ett besked om alla uppgifter och därefter är det 0 i fastighetsskatt i fem år. Det gäller alltså att göra slutbesiktning i början av ett år, det tjänar man mest på. För det är det år som slutbesiktninger görs som gäller.

jlz64 skrev:
Under byggtiden betalar man vanligt taxeringsvärde, det är först när bygget är klart och avslutat som skattemyndigheten får ett besked och skickar ut underlag för taxering. I taxeringsunderlaget anger man värdeår dvs byggår + allt annat. När det är godkänt får man ett besked om alla uppgifter och därefter är det 0 i fastighetsskatt i fem år. Det gäller alltså att göra slutbesiktning i början av ett år, det tjänar man mest på. För det är det år som slutbesiktninger görs som gäller.
Ok. Då är det alltså redan kört för oss. Men vi hade tur som hade besiktningen i början av året.
Vad beräknas taxeringsvärdet på under byggtiden då? Är det bara tomtens värde?

Det fungerar på så sätt att man alltid slipper betala fastighetsskatten i fem HELA år. Detta innebär att om huset blir färdigt sista juni så kommer man att få betala full fastighetsskatt för juli till december och under januari till juni så baseras skatten på nedlagda kostnader. Detta innebär att såvida man inte flyytar in 31 december så kommer man alltid att få betala fastighetsskatt innan den "fria" perioden börjar.

Först från och med 1:a janauri året efter slipper man skatten. Mer info finns på www.rsv.se

Man får även betala för huset, inte bara tomten. Vi flyttade in i april 2002. Ett schablonvärde sattes av skattemyndigheten som baserades på tomten och typen av hus. Vårt blev ca 1000 000:- (hus plus tomt kostade ca 2.3 mill, varav tomt ca 300 000).

Detta innebär att vi får betala fastighetsskatt baserat på 1000 000:- för tiden april till december.

Nu är jag helt förvirrad. ::) Det måste väl vara så att det är mer fördelaktigt att göra slutbesiktningen i slutet på ett år då, inte i början(som jlz64 skrev)...?

Ulrika skrev:
Nu är jag helt förvirrad.  ::) Det måste väl vara så att det är mer fördelaktigt att göra slutbesiktningen i slutet på ett år då, inte i början(som jlz64 skrev)...?
Svar: nej. Fastighetsskatt betalas (50% iofs) 5 år efter slutbesiktning. Väntar man med slutbesiktningen till januari istället för december året innan, har man skjutit på fastighetsskatten i ett år.

Nu får någon hjälpa mig.
Betalar man alltså en slags fastighetsskatt för tomten, 50% av värdet på material för huset osv under tiden bygget pågår?
Sedan när man gjort slutbesiktning och anmält till skattemyndigheten att "nu är det klart", träder reglerna in med 5 år ingen fastighetsskatt, 5 år med 50% och därefter full fastighetsskatt?

Man betalar fastighetsskatt på 0,5% (om jag minns rätt) på nedlagda kostnader för material och arbete (vet inte hur det värderas om man gjort jobbet själv) under byggtiden. Efter det att huset blivit klart betalar man 1% av taxeringsvärded under resterande delen av året.

Från och med 1: a januari året därpå och fem år framåt slipper man skatten helt. Därefter betalar man halv skatt i fem år.

Detta innebär att man alltid får fem HELA år utan fastighetsskatt.

Det finns en broschyr som beskriver allt detta på www.rsv.se, sök på "fastighetsskatt" för att hitta den.

Så om mitt hus blir taxerat till 1 500 000 så ska jag betala 15 000 innan nästa år. Det spelar alltså ingen roll om jag blir klar i juni eller december. Kostnaden blir i alla fall 15 000.
Usch jag tycker det blir jättemycket pengar.... :(

Betala skatt på boende... för att man har fyra väggar och ett tak... Vi svenskar måste vara världsbäst på att hitta skatteuttag.:P

Det finns partier som vill ha bort dumheterna. Rösta på dem i nästa val. :D

Enligt resonemanget ovan skall man alltså ha ett snabbt bygge som startar och avslutas under ett och samma år om man vill slippa skatter i början??

Svar på Jemys fråga "Så om mitt hus blir taxerat till 1 500 000 så ska jag betala 15 000 innan nästa år. Det spelar alltså ingen roll om jag blir klar i juni eller december. Kostnaden blir i alla fall 15 000"

Du ska "bara" betala för de månader som huset varit klart, alltså 1% av 1 500 000 är för hela året och har ditt hus varit färdigt i ett halvt år blir det 7500:-

Om man vill slippa denna första fastighetsskatt så ska man bygga snabbt och blir klar i slutet av året. Jag tycker iofs att det är ganska små pengar i sammanhanget och inget som borde påverka när man börjar bygga.

Jo men om det nu "bara" är 7 500 så tycker jag i alla fall är mycket att bara "slänga i sjön". Skulle mycket hellre köpa något fint för dessa pengar.
Vår eknomi kommer ju inte ligga på topp den första tiden när huset är klart... Det är ju så mycket man vill göra med tomt, köpa nya möbler och sånt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.