E
Eldaren: Jag kan informera att för mig ska de kosta att få en murad braskamin/murspis installerad med alla delar såsom skorsten, steg på taget fram till skorsten, klinkerläggning under braskamin, till-luft via rör i grund samt målning med en stenfärg. Murspisen är en Carl-Gustav ifrån Nibe och allt ska sluta på 55 000. Det enda som kvarstår är besiktning från sotarn
5 svar · 2,0k läst
G
gusper: Nu är jag medlem, var ju lite roligare. ;D
0 svar · 2,5k läst
Sweli
Sweli: Vi bygger huset i egen regi. Alla offerter vi har fått är baserade på våra ritningar. Vi blev trötta på alla offerter från hustillverkarnas säljare där alla kostnader för bygget var på kolumnen "uppskattad av säljare" där dom inte garanterar ett enda pris. Vi vet precis vad allt kommer att kosta. Vi tyckte att det var bättre att anlita hantverkare själva och kunna ha kontroll över
15 svar · 6,1k läst
M
marge: Jag hittade listan med Q-värden på byggahus.se! (såklart!!)  ;D Vår kommun har högt Q-värde. Multiplicerar man det med vad vi räknar med att ha lån på när huset är klart så får man ett betydligt högre värde än vad produktionskostnaden är! :) Så i och för sig... om värderingsmannen går på produktionskostnad + nuvarande lån på befintligt hus x Q-värde så blir det nog en
45 svar · 9,6k läst
A
andersbyggahus: Det är priset på byggsatsen för ett oförändrat hus enligt leveransbeskrivningen. Sedan tillkommer ju de sedvanliga tomtkostnaderna, grund, el, VVS, montering, planering, byggherrekostnader Gissar på en byggkostnad på 1,600" plus byggherrekostnader och tomt+åtgärder, som kan variera väldigt beroende på läge och förutsättningar.
3 svar · 1,9k läst
M
marge: Tack snälla "GF" för ditt snabba svar! :D Jag sitter här med kalkylen i högsta hugg nu nämligen... ;) Nä det känns ju lite löjligt att värderingsmannen skulle behöva offerter på allt. Vi har fått det mesta muntligt.. och de flesta vi fått offert ifrån kommer vi inte att handla av ändå. Sen sänks ju produktionskostnaden avsevärt i och med att vi kommer att bygga allt invändigt
16 svar · 16,6k läst
B
BoByggarn: Själv åker jag förbi deras "fabrik" i Knivsta var och varannan dag. Har inte sett någon aktivitet där det senaste året, så det är nog inte någon större aktör. Men det är ju kul att de kan visa på åtminstone ett bygge.
4 svar · 2,0k läst
Y
Yo: Men när det gäller nyetableringar verkar det som om dom som kommer in på marknaden snart ändrar sin prispolitik eftersom man inte behöver vara billigast. Är det någon som fortfarande tycker att Bauhaus är billiga? Nettokakel hade som affärsidé att sälja billigt kakel i början men nu då... Listan kan göras lång Varför forsätter folk att köpa från Fredells som är svindyra på
1 svar · 3,7k läst
C
cattis: Jag ska öppna ett kreditinstitut! Nej, vi ska låna ungefär samma summa, och det är alltid intressant att jämföra både räntor och amorteringar och framförallt driftkostnader och sätt att räkna, vi har gissat på 12000 i månaden men vi är å andra sidan inte klara.
7 svar · 1,9k läst
Sweli
Sweli: Pruta så mycket dom tål ;D Hota med att du ska köpa från en annan hustillverkare. Jämför priserna. Vi valde t ex bort köket. Tog vår köksritning till olika kökstillverkare. Det är otroligt hur mycket man kan pruta och göra olika dealer där. Deras vinst är över 70% av kökspriset. Samma sak gjorde vi med köksutrustningen, centraldamsugaren, etc. Det finns mycket pengar att spara
1 svar · 5,5k läst
E
Ekke: Satt o gick igen en del papper o fick då syn på denna offert daterad 2002-0515,strax innan vi reste huset i egen regi tog jag in ett antal offerter på grund o stom- resning,observera att det är endast arbetskostnad: Platta på mark:Formning,armering samt gjutning med bil golvärmeslingor monterade.                        25 000:- Torpargrund:Gjuten sula med uppmurad     22 000:-
0 svar · 3,1k läst
M
Mattias: Hej Tittar på att bygga ett hus från Trivselhus, verkar vara bra hus. Är det någon som har prisuppgifter på hus från Trivselhus? Har själv tittat på bl.a hus325. Mattias
0 svar · 2,5k läst
D
Daniel_T: Ett tips om försäkringar: Kolla på www.teletrade.se/forsakring/ Knappade in mina uppgifter där och fick olika förslag på billiga försäkringar. (kan även få kontakt över telefon). Fick en, i mitt tycke, billig villa/hem/olycksfallsförsäkring genom dessa. Varför göra efterforskningarna själv när någon annan kan göra det gratis och man även sparar en slant på kuppen? Både stora
1 svar · 3,5k läst
N
Nybyggare: Saker som ofta varierar mellan olika kalkyler är: 1. Ränteavdragen, skattereduktion 2. Amortering - Bottenlå resp. topplån 3. Avbetalningstiden på lånen
3 svar · 1,9k läst
S
Stefan: Nybyggare: Det går ju alltid att byta bank om det kan tänkas hjälpa upp värderingen och om räntan är OK. Mvh Stefan
10 svar · 2,3k läst
E
Ekke: Bauhaus är enligt min mening SKITDYR!!!!!!!!!!!!!
5 svar · 5,8k läst
N
nico: Hej Mira! Jag håller med dig. Jag själv med familj planerar att bygga ett hus for max 1,3 milj och har en yta på 200 kvm allt beronde på tomt pris :( Valet av matrial och bygg teknik är en viktig del, vi skall bygga en stumme av råvirke köpt direkt från sågverk (finns många i småland :)) Sen skall allt kläs med halmbalar som blir kalkputsade. osv. Sök under halmhus i danmark får du
28 svar · 4,2k läst
J
Janne_B: Ursäkta, det blev nog lite väl byråkratiskt. Du betalar endast lagfart på vad du betalat för tomten eller byggmarken. Skulle det stå ett rivningsruckel på tomten som du betalat en slant för så måste du betala lagfart för den också, dvs hela köpeskillingen skall räknas in. Vad du sen bygger på tomten är en annan sak.
2 svar · 3,6k läst
A
Annas: Precis - det är bara att börja spara....  
8 svar · 2,5k läst
Sweli
Sweli: Jag tror att det beror mycket på hur bra isolerat hus man har, hur många fönster, värmesystem, etc. Har en kompis som har byggt ett helt nytt hus i etage på 160 med golvvärme och frånluftpump och har en års kostnad på 24000. Har bott i huset nu i två år. Jag har hört av värmekonsulten att dom första åren blir driftkostnaden dyrare. Det beror på att betongen har inte torkat än och
0 svar · 2,6k läst
E
Ekke: 10% brukar man räkna med.
0 svar · 2,8k läst
E
Ekke: Ni som byggt nytt och är helt färdig,ute o inne vilken totalkostnad har ni haft inkl tomt o avgifter?
0 svar · 3,1k läst
Y
ymca: Jag pratade med deras säljare på HusExpo i somras angående Skogen 7 som är deras största modell (177 kvadrat). Då skulle priset hamna någonstans mellan 1,9 och 2 miljoner för nyckelfärdigt. Det enda som man behövde göra själv var att måla fasaden en andra gång.
0 svar · 2,4k läst
G
General_Failure: [citat] Banken tar ut pantbrev på hela kreditivbeloppet när de lägger upp kreditivet (i alla fall vår bank). Sen brukar husleverantörerna och entreprenörerna vilja ha någon form av garanti för att det finns pengar. Det kan till exempel vara en bankgaranti eller en spärrförbindelse. Spärrförbindelse är nog bäst eftersom en bankgaranti kostar pengar. Spärren garanterar att ett visst
17 svar · 3,9k läst
A
andersbyggahus: LB-hus...
4 svar · 2,2k läst
K
Katrin: Tusen tack, ska kolla detta!! Katrin
1 svar · 1,9k läst
T
tomastiger: Om värdet på huset hamnar ungefär i nivå med det man har tänkt att låna så går det ju. Annars är nog inte banken med.
3 svar · 2,4k läst
G
General_Failure: Fråga på bara. Jag vill minnas att KGB sa 1000 kr/m2 för isolerad platta och 800 kr/m2 för oisolerad. Men du ska nog fråga Leif för att få ett korrekt pris. När vi jämförde grundpriserna så var det i princip samma pris från alla.
4 svar · 5,8k läst
R
Robert: Hej igen! Har pratat med upplysningen på RSV, t 0771-567 567. En trevlig kvinna där meddelade att för oss gäller följande då vi säljer i början av 03: 2003 - säljer bostadsrätten 2004 - affären deklareras 2005 - 15/2 måste man vara på plats, alltså inflyttad och boendes i den nya bostaden, i detta fall en nybyggd villa, för att inte behöva skatta för reavinsten från
3 svar · 4,7k läst
G
General_Failure: [citat] Du skriver helentreprenad men vad är det för entreprenadform egentligen? Delad, general- eller totalentreprenad? Med tanke på att grunden inte ingår så är det kanske en delad entreprenad?
3 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.