J
joakim: perfekt!!!det var något i den stilen jag hoppades på men man vet ju hur bankfolk resonerar så man kan aldrig vara säker ;D ;D
4 svar · 2,6k läst
C
cattis: I villaområden brukar det bo lönnfeta medelålders herrar... inte mycket att se m a o, bättre med 1-plan = slipper se om man planterar en hög häck ;D (oj vad urspårat det här är...)
15 svar · 4,4k läst
Sweli
Sweli: [citat] Det som är poängen att han hjälper till innan det börjar att blåsa ;D ;D
5 svar · 2,5k läst
A
AAA: Vi har skrivit på för TH. Ang klinkers: enl vad jag förstått från vår säljare så är det olika utgångsstandard beroende på hus. Solvik kanske inte klinkers, Green Line mera troligt. Vad bygger ni för hus? Våra kontrakt med entreprenörer har namn, address, priser, datum när det ska vara färdigt och detaljer för alla lyft från banken, 10% är specificerade som säkerhet att inte
10 svar · 1,4k läst
H
hama170: [citat] ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
2 svar · 1,0k läst
·
M
Madeleine: Någon som har en ungefärlig aning om vad det kan kosta att bygga ett burspråk i köket? Väggen skall flyttas ut cirka 80 cm och burspråket skall vara 2 meter långt. Huset är i tegel och det kommer att behövas nya fönster och ett element i burspråket.
0 svar · 18,2k läst
N
Nybyggare: Normalt är det ju bokningsavgiften (handpenningen) som man missar om det är så att man vill dra sig ur i ett tidigt skede. Detta undantaget om det är så att bygglov eller banklån inte beviljas, då får man även bokningsavgiften tillbaka. Har Älvsbyhus börjat arbete med projektet t.ex. genom att fixa bygglovshandlingar kommer de ta betalt för detta på något sätt. Vad som är en
7 svar · 4,6k läst
E
emyran: Precis så där är det hos oss oxå. På pricken. Jag är ett superdarrande asplöv i en storm. Maken är som en stadig ekstam en ljum sommarkväll ;) Vi har iallafall bestämt oss att avvakta lite till, hmm >:( Räntan spås ju sjunka ytterligare lite till eventuellt, kanske, om, iafallatt
6 svar · 1,3k läst
KarlXII
KarlXII: Tack så jättemycket för tipsen!
12 svar · 4,3k läst
J
Jenny72: Någon som har pris på detta hus? Såg några nybyggda ex i Västerås och blev om möjligt ännu mer kär :).
0 svar · 1,5k läst
E
emyran: WEBE, hur har det gått? Har ni flyttat ur garderoben nu ? ;)
10 svar · 1,2k läst
J
Jonte: [citat] Kolla lådan... :)
3 svar · 1,1k läst
E
eternit: Vad får du för driftskostnad? 15000 per år lågt räknat? Räntan, vad kostar den efter skattereduktion, 50000 kr? Sedan har vi ju fastighetsskatten. Det blir gott och väl över en miljon kronor om man räknar på 20 år. Får du en så stor vinst om du säljer huset när det är färdigbyggt? Jag inser att inflationen tuggar på lånet så den där miljonen är inte värd lika mycket om 20
5 svar · 1,7k läst
M
mrx: Du kan ta lån hos Spintab. De har lån i Euro, tror att ränta ligger på 4.05 % för ett rörligt lån (3 mån).
3 svar · 1,2k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Det ständigt återkommande problemet i detta sammanhang är ju att få tag i en elektriker som vill använda material som man köpt av någon annan än honom/henne...
4 svar · 1,5k läst
G
General_Failure: [citat] Det senare. Alltså bara en utjämning av tomten med befintliga jordmassor. Ska man vara "kreativ" så vill det också till att man inte kommer med några fakturor till banken som det står "gräsmatta" på. Ska du bygga i ett område där husen värderas högre än produktionskostnaden kan du låna mer pengar när huset är klart och ha huset som säkerhet för lånet. Men då är det
4 svar · 2,5k läst
E
emyran: Tack Pelle! Jag tror att vi kan göra det samma, en stor och erkänt bra mäklarfirma har sålt vår BR. Det lilla problemet är tyvärr just att de redan sålt vår BR. Hoppas på lite goodwill och kanske lite special price only for you, dvs nästan gratis :D
17 svar · 1,6k läst
C
cattis: Räkna ut hur mycket en skillnad på 0,1% blir i skillnad på just ditt lån. Eftersom bankerna själva har en inlåningsränta och ett vinstsyfte kan det knappast sjunka jättemycket. skillnaden på 0,1 för oss leder till 110 spänn i månaden dvs 80 el så med skatteeffekten, Om räntan skulle gå ner så mycket som 0,5 (vilket jag tror är omöjligt) så är det ca 400 kr/mån, väldigt små
10 svar · 823 läst
A
annawb: Det där är så krångligt så ringer du kommunen så vet de säkert inte heller...Men om ert hus var/är under uppbyggnad under 2003 så blir ert första fastighetsskattfria år 2004. Fria år blir då 2004 tom 2008. Då börjar du betala 50 % år 2010 för år 2009 års deklaration. Men om ert hus stod helt färdigt 2002 så får ni betala 50 % 2009, för 2008 års deklaration...Fattar du??
1 svar · 1,8k läst
A
annawb: Nä det har nog inget med värdet att göra...i vårt område säljs ett hus idag med taxeringsvärdet 1 174000...de begär 3 300000 för det.
1 svar · 638 läst
E
emyran: Vad brukar byggkreditiven ligga på? Har ni fått samma rabatter på kreditivet som ni får på villalånet sedan? Vi "missade" att förhandla det med våran bank... >:( Vi betalar Nordeas gällande villahypotekslånsränta, dvs idag 5,40
6 svar · 707 läst
J
Jonas_O: Hej, Är det någon som vet något om kostnaden för ingjuten golvvärme? Jag skulle gärna se kostnaden separerad från plattan men om det inte går ser jag gärna kr/kvm för platta på mark med golvvärme. Är det någon som vet något om kvalitet/funtion hos leverantörer. Dvs vilka som är bra och vilka som man bör tänka sig för både två och tre ggr. /Jonas
0 svar · 1,1k läst
B
BoByggarn: Ringsjö Energi. http://www.era.se/nyheter/visa_nyhet.shtml?id=841011996
15 svar · 2,5k läst
C
cattis: :) Nu har jag kollat AK har helt rätt, sen hur skattemyndigheten räknar ut ett beräkningsunderlag för år 1, ja det är inte mitt bekymmer 8)
34 svar · 2,3k läst
C
cattis: Viss ränta ger ju även skattemyndigheten, själv ser jag det som en möjlighet till "tvångssparande", det blir en bra slant som kommer om man inte har jämkat. Man kan ju jämka på en person eller bara på räntor eller bara resor, så blir det en liten slant varje månad och en liten varje år.
2 svar · 1,5k läst
B
ByggarBob: Hur funkar det om man bygger större delen av huset själv med hjälp av komipsar och släkt, värderas huset då mindre? Eller hur värderar banken huset? ??? Hur standarden ser ut eller banken tittar på dina fakturer och värderar där efter? ???
0 svar · 2,1k läst
J
jlz64: ja, det är vanlig ränta på ett lån.
4 svar · 2,5k läst
KarlXII
KarlXII: Dels om man vill flytta den, dels vid nyinstallationer i gamla hus om man inte vill göra åverkan på väggarna eller ha kabelllister.
3 svar · 881 läst
G
General_Failure: Det är mycket vanligt. Kring 10% påslag brukar det ligga på. Det finns nog ingen entreprenör som inte tar ett rejält påslag för totalentreprenad. Det lägsta vi träffade på var Fiskarheden och jag har för mig att de låg på 7%. Det är nog som Kalle 12 säger. De flesta entreprenörer vill helst inte ta på sig totalentreprenader.
2 svar · 866 läst
E
eternit: Boytan är bara 220 m2. Jag kommer att uppdatera min profil med en länk till en hemsida alldeles strax...
30 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.