Så trist!
Vilken stad rör det sig om?

Vi hade också väldiga problem med Bankerna, Jag och min sambo är båda 25 år och har runt 300kkr i lön båda två och skulle bygga ett nytt Älvsbyhus i Trollhättan kostnad 1,3 miljoner. Vi och Älvsbyhus ansåg att vi skulle ha råd att bygga utan större problem, men det ansåg inte Bankerna :). Föreningssparbanken som var "våran" bank ansåg första gången att det skulle nog bli tuft och ni är lite unga fast vi klarade kalkylerna med god marginal, vi pratade med Älvsbyhusförsäljaren som sa att det skall inte vara några problem och att vi skulle prova på andra banker. Vi gick till F...banken igen och fick prata med en annan kille denna gången som var mycket mer positiv, men inte kunde göra nått på varken räntor eller nått annat(allt enligt formulär 1A). Sen gick vi till Nordbanken, ojojojojoj jag har aldrig känt mig så fattig(att vi överlever idag är ett mirakel enligt dem), hennes kalkyl för bygget var 4000:- högre än föreningssparbankens och jag påpekade detta för henne, men hon sa
- Det där är bara bollande med siffror, detta är den kostnaden som ni kommer att få, punkt slut.
Hon var nog den värsta ragatan jag har träffat ;D och vi skulle nästan buga för henne bara för att bi hade fått träffa henne..ö....Det blev inte NORDBAKEN...
Vi pratade med försäljaren igen och han sa att om vi vill så kunde han ringa runt och fixa ganska bra villkor åt oss(och en kund till). Två dagar senare kommer ett brev från SEB-telefonbanken, där det bara var att skriva under och skicka tillbaka om vi ville ha byggnadskreditiv och med erbjudandet om 0.6% bonus på bottenlån och 2% på topplån, ifall vi ville lägga våra lån där när huset var klart. Vi tog detta och har bara positiva erfarenheter från SEB och har flyttat allt dit nu, hejdå FSB och NORDSTJÄRTEN(som jag alldrig kommer att gå in hos igen). Mitt råd är ge inte upp nånstans i Bankvärleden finns den personen som vill och kan förverkliga din dröm, men puckona fram till honom/henne är många.

Helin,

Hur är det med SBAB? Många byter ju till dem. Vet dock inte om de har byggkreditiv...

//Anna

mrhuhta skrev:
hejdå FSB och NORDSTJÄRTEN(som jag alldrig kommer att gå in hos igen). Mitt råd är ge inte upp nånstans i Bankvärleden finns den personen som vill och kan förverkliga din dröm, men puckona fram till honom/henne är många.

Precis. Man ska inte vara rädd för att byta bank. Vore fler "otrogna" sina banker skulle vi definitivt ha bättre villkor, och ett sundare bankklimat.

Lycka till med ert byggande!

Har bara kollat med två banker och båda bankerna har ställt sig positiva. Länsförsäkringar var helt suveräna att prata med. De ställde ett krav och det var att varje person i hushållet skulle ha 5000 kr/mån att leva för efter man dragit de fasta kostnaderna. Med fasta kostnader menade han ränta+ amortering. LF gav inte lån om man inte kunde uppnå ovan kriterium. Lät vettigt tycker jag. Man skall kunna leva också.

Om jag inte minns helt fel så hade FSB 14kkr(tillsammans) i minkrav efter att huset var betalt och vi klarade detta med god marginal, men ändå var man tvungen att vara negativ till max.
-Vi lånar hellre ut 1,3milj till ett beg hus, pga man vet ju aldrig vad huset blir värt när det är klart.
-Men ett nytt hus blir knappast värt mindre(detta är i ett ganska populärt område) än ett begagnat.
Vi skulle alltså gärna få låna 1,3 till ett beg hus(till skit villkor, självklart), men ett nytt hus var på gränsen.

Bob_the_builder
Annas skrev:
Hur är det med SBAB? Många byter ju till dem. Vet dock inte om de har byggkreditiv...
SBAB har inte kreditiv. Inte heller topplån. De lånar så vitt jag vet dessutom ut max 70% i bottenlån.

Till slut fick vi tummen upp av Föreningssparbanken. Fascinerande att det skiljer så mycket i inställning mellan olika banker i samma stad.. Hos FSB var det inga som helst problem att få lån utan kontantinsats, vi klarade deras marginaler med råge!

Tyvärr har det dock dykt upp andra problem istället. Tomten vi vill köpa ligger på ett tomtområde som kommer att köpas upp av en byggfirma, vilket innebär att jag knappast får använda mig av den fantastiska snickare som hjälpt mig med ritningar, kostnadsberäkningar och andra kalkyler.

Förmodligen kräver byggfirman som köpt upp tomtområdet att jag anlitar dem för byggnation och material om jag ska få köpa tomten.

Jag som trodde att problemen var lösta.... :-[

Någon annan som har råkat ut för detta?

Kolla in på Ingers sida om Ekonomi & läs om SEB's amorteringspolicy kontra Handelsbanken...
Mycket intressant faktiskt!

[länk]
Verkligen ett nyttigt råd. Det här forumet är värt mycket i minskade kostander för vem som helst.

Det visste jag faktiskt inte det sa dom inget om och jag tror att vi fick möjligheten att välja längre amorterings tid(har för mig att det var upp till 10 år iallafall), jag har bara fått hem papper på lånen och frågor om hur jag vill lägga dem amorteings tider, hur många botten lån/storlek på dem, bindningstider. Det var bara att fylla i och skicka tillbaka och vi valde iofs 5 år på vårat lilla topplån(typiskt annars så kunde jag ju bevisat motsatsen direkt ;))

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.