739 läst ·
5 svar
739 läst
5 svar
Har ni valt husföretagets "samarbets banker" ?
Hej på er!
Sitter och ringer runt till massa olika banker och låneinstitut.
Har ringt till :
SBAB - (har ej bygg kreditiv)
Handelsbanken
SEB
Länsförsäkringar
Östgöta
Min fråga till er är om ert husföretag har någon bank de rekomenderar. Och hur mycket rabatt ni får på räntan?
Hur mycket har ni kunnar pruta på räntorna både vid byggkreditivet och för videra bolån efter färdigställandet?
Verkar som om det finns mycket pengar att tjäna här..
Vårt företag har två stycken. Seb och Östgöta banken.
På SEB var de trevliga och tillmötesgående och berättade att vi som modulent kund får 0,6 % rabatt på alla räntorna vid första bindningstillfället.
De hade en hyfsad engångskostnad på kreditivet också.
När jag ringde till Östgöta var de trevliga, MEN de har inte sina räntor tillgängliga på internet, i tidningar eller liknande. De kunde inte heller säga hur mycket vi skulle få i rabatt, fast vi får det även där...
Väldigt märkligt beteende.!
Hur har ni gjort ? :-/
Sitter och ringer runt till massa olika banker och låneinstitut.
Har ringt till :
SBAB - (har ej bygg kreditiv)
Handelsbanken
SEB
Länsförsäkringar
Östgöta
Min fråga till er är om ert husföretag har någon bank de rekomenderar. Och hur mycket rabatt ni får på räntan?
Hur mycket har ni kunnar pruta på räntorna både vid byggkreditivet och för videra bolån efter färdigställandet?
Verkar som om det finns mycket pengar att tjäna här..
Vårt företag har två stycken. Seb och Östgöta banken.
På SEB var de trevliga och tillmötesgående och berättade att vi som modulent kund får 0,6 % rabatt på alla räntorna vid första bindningstillfället.
De hade en hyfsad engångskostnad på kreditivet också.
När jag ringde till Östgöta var de trevliga, MEN de har inte sina räntor tillgängliga på internet, i tidningar eller liknande. De kunde inte heller säga hur mycket vi skulle få i rabatt, fast vi får det även där...
Väldigt märkligt beteende.!
Hur har ni gjort ? :-/
Det där med rabatter är ganska löjligt. Alla får ju kring 0.6% rabatt oavsett vilken bank man vänder sig till och oavsett vilken bank hustillverkaren samarbetar med. Det är bara bankernas sätt att få oss att tro att vi gjort en bra affär.
Efter att ha läst alla inlägg här på Forumet om räntor så är jag böjd att hålla med GF. Men ibland kan det kanske vara skönt att få tro att man gjort en bra affär. ;DGeneral Failure skrev:
Ok. Kanske är jag lite blåögd... :-/
Men därför undrar jag ju om någon lyckats med att pruta ner räntan ytterligare. Eller om någon kanske från början fått mer än 0,6 % rabatt.
Själva funderar vi ju på att lägga lånen hos SBAB , men de har ju inget kreditiv, och för att inte behöva betala en " straffavgift " måste man ju ha kvar lånen minst 1 år hos "kreditiv banken". Åtminstonde de 3 jag har talat med. Men med rabatten eller vad ni nu vill kalla det , undrar jag om man tjänar på det. Eller om SBAB s räntor ändå är bättre. Alla vi känner som har bolån har dessa hos SBAB utom möjligen två stycken. Så därför blir man ju lite vinklad... Men de har inte byggt nytt !
/ Mvh Sabina
Men därför undrar jag ju om någon lyckats med att pruta ner räntan ytterligare. Eller om någon kanske från början fått mer än 0,6 % rabatt.
Själva funderar vi ju på att lägga lånen hos SBAB , men de har ju inget kreditiv, och för att inte behöva betala en " straffavgift " måste man ju ha kvar lånen minst 1 år hos "kreditiv banken". Åtminstonde de 3 jag har talat med. Men med rabatten eller vad ni nu vill kalla det , undrar jag om man tjänar på det. Eller om SBAB s räntor ändå är bättre. Alla vi känner som har bolån har dessa hos SBAB utom möjligen två stycken. Så därför blir man ju lite vinklad... Men de har inte byggt nytt !
/ Mvh Sabina
Prata med Länsförsäkringars bank dom lånar inte ut pengar själva till bottenlånen utan samarbetar med SBAB och lånar bara ut topplån själva, där får du även ett byggkreditiv under byggnadstiden. Vi gjorde så och det fungerade mycket bra när vi byggde ett nytt hus.
Klicka här för att svara