A.K.

Vad jag tror de menar med att man skall ha besiktingen i januari är för att under det året (som jag kallar år 1) betalar man ganska lite i fastighetsskatt, sedan får man fem år utan och fem år med. Alltså år 1 ganska låg skattekostnad (1%), år 2 - 6 ingen, år 7 - 11 halv.
Om man gör sin besiktning i december infaller första året utan skatt direkt, man har alltså fem år fri, fem år med halv och sedan full skatt (1.7%). Man "tappar" alltså det där året med lägre skatt....och får istället betala mer totalt om man slår ut det på elva år.

Kan låta lite, men många bäckar små....

//Anna

Det resonemanget stämmer om man tror att fastighetsskatten är lägre nu än vad den kommer att vara om 11 år. Det som talar för det är väl att taxeringsvärdena kommer att gå upp en hel del. Det som talar emot är väl att förkoppningsvis har politikerna tagit sitt förnuft till fånga tills dess och slopat skatten helt.

Sedan är det upp till var och en och avgöra om man vill ta kostnaden första året när man ändå har massa andra kostnader för möbler osv. eller om man vill ta den om 11 år.

Jag fick för mig att diskussionen gick ut på att slippa avgifter i början.

Är osäker om svaret är givet tidigare i diskussionen men svara gärna igen.

På vad betalar jag fastighetskatt på innan huset är klart/Slutbesiktat?

Tidigare uttryckte någon att det är värdet jag lagt i fastigheten. Det betyder i så fall att värdet ändras månad för månad allt eftersom huset blir klart. Låter krångligt. Dessutom kan två identiska hus kosta olika i fastighetsskatt beroende vilken bygkostnad man har haft... det låter inte heller rätt...

Rent spontant borde det vara endast fastighetensvärde (tomten) som beskattas tills det finns ett beboligt hus där...

Krångligt det här. :-/
Finns information på nätet hänvisa gärna med en länk.

Trevlig helg

Det där vill jag oxå ha svar på :)

:) Nu har jag kollat AK har helt rätt, sen hur skattemyndigheten räknar ut ett beräkningsunderlag för år 1, ja det är inte mitt bekymmer 8)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.