Patric skrev:
Det känns sunt att "orättfärdiga" skatter ifågasätts genom uppfinningsrikedom av "medelsvensson" ;-)
Tja, jag måste dock säga att lagstiftarna är minst lika duktiga på att hitta på nya lagar, som vi övriga att bryta mot dom.

Så, RSV,s riktlinjer kan mycket väl ändras. Så jag skulle inte satsa "ekonomin" i boendet på detta.

Jag håller med om att det är knasig lagstiftning. Men jag skulle nog föreslå att du bygger huset som du vill att det ska se ut, inte efter vad lagstiftningen säger om boyta. Rätt som det är har man tagit bort fastighetsskatten och då är hela vitsen borta med att bo i en "källare".

Kul idé trots allt!

;D
Kurre!
Varför inte kolla med bygglovsavdelningen i Din kommun om Du får bygga så? Eller ställ frågan till RSV?
Det vore kul att höra vad svaren skulle bli?
Kanske börja vi bo i "jordkulor" igen och tar till vara värmen i marken under den kalla och mörka årstiden!
8)

Helena med.................
Sverige Stugan

Finns en definition i "plan- och byggförordningen" på källare som säger att golvetytan på våningen ovanför måste ligga under 1.5 meter från (genomsnittliga) marknivån. ( 1994:1237 9 § )

Denna definition används tex vid bygglov mm och torde även vara användbar för RSV, som kanske dessutom kräver att hela källargolvet skall ligga under marknivån för att det inte skall räknas som suterräng?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.