2 535 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Monopol skurkar! det måste jag berätta
Sida 1 av 2
Vi bygger i Järfälla där Graninge har elnätet.
Vår elektriker lämnade in byggströmsansökan. Kostnad 4000kr.
Han ringde några veckor senare och sa att Graninge hade placerad el-skåpet mittemot gatan (en bit bort) för att de inte hade fått lov att gräva upp gatan just då, men att när de fick det ,skulle de flytta skåpet till vår sida.
När det var dags att börja med grunden, ringde jag till Graninge och förklarade att det var dags att flytta över skåpet.
De var mycket otrevliga i telefonen, och sa att jag kunde dra en kable över gatan om jag ville ha el ???
Att de hade inte fått in någon flyttansökan och därför tänkte inte göra någonting av saken.
Jag bad vår elektriker att ringa till Graninge och reda ut det som fattades. Efter några minuter, ringer vår elektriker tillbaka och säger att han hade visst skickat in begäran om flytten och att de skulle göra jobbet på tisdag nästa vecka.
Här kommer problemet:
Igår kväll när vi kommer hem väntar på oss en inbetalningsblankett för 4000kr till !!!
Det stog att det var för att betala flytten av skåpet !!!
Vi ringde idag och ifrågasatte räkningen.
Lika otrevliga som tidigare, sa dom att om vi inte betalade skulle dom inte röra ett finger >
Vi sa att vi hade beställt den till vår adress och inte att de skulle placera den var som helst och att det var det vi hade redan betalat för.
Han svarade att, som den dagen de var där hde de inte tillstån att gräva, ställde dom skåpet där det passade. :-/
Ville vi ha den flyttat skulle vi betala en gång till !!!!
Det gick inte att resonera på något sätt, så vi stoppade flytten och sa att vi skulle ordna det själva med en sladd över gatan >
>
>
Sen ringde jag till vår elektriker och sa att han skulle komma på måndag med en kabel för att det inte gick att få Graninge att flyta skåpet utan att betala på nytt.
Han berättade att han fick samma information från Graninge och när han ifrågasatte det, svarade de att om vi inte gillade det kunde vi ÖVERKLAGA !
Det var precis det vi hade gjort några minuter tidigare utan resultat !!!
De har garanterat förlorat en kund ;D
Vår elektriker lämnade in byggströmsansökan. Kostnad 4000kr.
Han ringde några veckor senare och sa att Graninge hade placerad el-skåpet mittemot gatan (en bit bort) för att de inte hade fått lov att gräva upp gatan just då, men att när de fick det ,skulle de flytta skåpet till vår sida.
När det var dags att börja med grunden, ringde jag till Graninge och förklarade att det var dags att flytta över skåpet.
De var mycket otrevliga i telefonen, och sa att jag kunde dra en kable över gatan om jag ville ha el ???
Att de hade inte fått in någon flyttansökan och därför tänkte inte göra någonting av saken.
Jag bad vår elektriker att ringa till Graninge och reda ut det som fattades. Efter några minuter, ringer vår elektriker tillbaka och säger att han hade visst skickat in begäran om flytten och att de skulle göra jobbet på tisdag nästa vecka.
Här kommer problemet:
Igår kväll när vi kommer hem väntar på oss en inbetalningsblankett för 4000kr till !!!
Det stog att det var för att betala flytten av skåpet !!!
Vi ringde idag och ifrågasatte räkningen.
Lika otrevliga som tidigare, sa dom att om vi inte betalade skulle dom inte röra ett finger >
Vi sa att vi hade beställt den till vår adress och inte att de skulle placera den var som helst och att det var det vi hade redan betalat för.
Han svarade att, som den dagen de var där hde de inte tillstån att gräva, ställde dom skåpet där det passade. :-/
Ville vi ha den flyttat skulle vi betala en gång till !!!!
Det gick inte att resonera på något sätt, så vi stoppade flytten och sa att vi skulle ordna det själva med en sladd över gatan >
Sen ringde jag till vår elektriker och sa att han skulle komma på måndag med en kabel för att det inte gick att få Graninge att flyta skåpet utan att betala på nytt.
Han berättade att han fick samma information från Graninge och när han ifrågasatte det, svarade de att om vi inte gillade det kunde vi ÖVERKLAGA !
Det var precis det vi hade gjort några minuter tidigare utan resultat !!!
De har garanterat förlorat en kund ;D
Sweli, Ni är inte ensamma om att behöva tampas med småpåvarna på Graninge. Fullständiga idioter!!
Vi rev ett gammalt hus så var tvungna att flytta fasadmätarskåpet. Sagt och gjort, de kom och skruvade ur säkringarna i gatuskåpet, vi flyttade fasadskåpet till ett garage som vi inte ska riva förrän i höst då vi är klara med det nya huset och garaget. När vi nu skulle koppla in strömmen igen gick det inte, nu skulle det vara byggström då vi skulle flytta skåpet igen i höst. Dessutom så fick vi inte använda kabeln då den den hade dimensionen 3x6 och inte 4x10 som nu gällde.
Att det bara rörde sig om två månader innan det permanenta skåpet skulle kopplas in betydde ingenting.
Slutligen så kröp det fram att de föredrog byggström, varför? Priset!!!
Så, vi sitter med byggström nu ett tag, i och för sig ett litet problem jämfört med er men ändå så har vi samma idioter och slåss mot. Byt till annan leverantör så fort ni är klara! Nätavgiften kommer man ju aldrig förbi men man vet i varje fall att de inte tjänar mer än absolut minimum.
/Calle
Vi rev ett gammalt hus så var tvungna att flytta fasadmätarskåpet. Sagt och gjort, de kom och skruvade ur säkringarna i gatuskåpet, vi flyttade fasadskåpet till ett garage som vi inte ska riva förrän i höst då vi är klara med det nya huset och garaget. När vi nu skulle koppla in strömmen igen gick det inte, nu skulle det vara byggström då vi skulle flytta skåpet igen i höst. Dessutom så fick vi inte använda kabeln då den den hade dimensionen 3x6 och inte 4x10 som nu gällde.
Att det bara rörde sig om två månader innan det permanenta skåpet skulle kopplas in betydde ingenting.
Slutligen så kröp det fram att de föredrog byggström, varför? Priset!!!
Så, vi sitter med byggström nu ett tag, i och för sig ett litet problem jämfört med er men ändå så har vi samma idioter och slåss mot. Byt till annan leverantör så fort ni är klara! Nätavgiften kommer man ju aldrig förbi men man vet i varje fall att de inte tjänar mer än absolut minimum.
/Calle
De fortfarande tror att de är ensamma på marknaden och inser att de förlorar en massa kunder med deras behandling.
Det är samma sak med Telia och inställningen till kunderna. :-/
Vi kommer inte att fortsätta att var deras kund efter detta >
Det är samma sak med Telia och inställningen till kunderna. :-/
Vi kommer inte att fortsätta att var deras kund efter detta >
Jag har gått med i Kundkraft (www.kundkraft.se tror jag) och får varje år vara med i en förhandling om elleverans och ligger därför på lågpris hela tiden. Men för sådana prisjämförelser finns det ju flera sidor på Internet att söka
Helena med....
Sverige Stugan
Tänk på att även om ett företag ger er jättelågt pris via kundkraft så är det alltid lite tryggare med en lite större kanske något dyrare leverantör. Man får betala för leveranssäkerhet. En på jobbet utnyttjade det ovannämnda och det företaget som hade vunnit klarade inte av sina betalningar och åtaganden i december vilket resulterade i att de alla blev utslängda när det var som dyrast att handla el från någon annan
Även Ringsjö energi har varit i blåsväder, leverantören jag själv valde i höstas. Man hade enligt DN lånat 50miljoner under hösten, utan ägarnas vetskap, och nu gick kommunen+andra storägare i borgen för ytterligare 80miljoner för att garantera rörelsens fortlevnad. Skakigt tycker jag. Kanske är det vettigt att betala elräkningen månadsvis så man inte behöver köra på hög taxa längre än nödvändigt om det skulle gå åt skogen.... .Eld skrev:
Jag vet inte om detta är något riktigt bra argument mot Kundkraft. Om man har bundet elpris kan man ju även bli löst från ett dyrt avtal vid en konkurs, eller hur?Claes skrev:Tänk på att även om ett företag ger er jättelågt pris via kundkraft så är det alltid lite tryggare med en lite större kanske något dyrare leverantör. Man får betala för leveranssäkerhet. En på jobbet utnyttjade det ovannämnda och det företaget som hade vunnit klarade inte av sina betalningar och åtaganden i december vilket resulterade i att de alla blev utslängda när det var som dyrast att handla el från någon annan
Det går ju att byta elbolag "på dagen" dessutom, det finns alltså ingen anledning att köpa elen av det "ordinarie", dyra elbolaget bara för att det man valt kursar. Det är ju bara att byta till ett annat billigt bolag. Det finns sådana.
Nja, problemet uppstår ju när det bolag du hade kursar och det sker vid en tidpunkt då alla andra också ligger avsevärt högre än vad du hade bundit dig vid. Säg att du när du binder så vinner ett bolag som ligger på 1 år 30öre, de andra lite större "säkrare" bolagen hade då en kurs på ca 32 öre. Nu går tiden och det blir kallare och priset börjar stiga. Helt plötsligt kostar elen 100öre (1kr) och det mindre bolaget konkar. Nu kommer du alltså bli tvingad att hoppa på hos någon annan som då kosar runt 1kr dvs avsevärt högre än vad du hade från början och slutnotan för hela året blir högra än om du hade tagit 32 öre från början.
OBS! Jag jobbar inte på något elbolag... Tänker bara på att det är bättre att ha el än att kanske vinna ett par kr i slutet av året (det finns dock gräns för hur pass mycket dyrare elen kan få vara)
OBS! Jag jobbar inte på något elbolag... Tänker bara på att det är bättre att ha el än att kanske vinna ett par kr i slutet av året (det finns dock gräns för hur pass mycket dyrare elen kan få vara)
Var inte så säker... Jag hörde ett radioinslag för någon vecka sedan, där åtminstone ett kommunalt elbolag hade gjort just detta. Så det bolagets framtid var hotad. (alternativet var att kommunden höjde skatten kraftige >Bob_the_builder skrev: