Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
General_Failure: [citat] Det finns väl ingen logik när det gäller elpriset så det kvittar nog vad man har för resonemang - det är fel i vilket fall som helst :) Man kan dock konstatera att elpriset var skyhögt under den tid som det var som kallast. Före och efter det så var priserna lägre.
Link: Hej ! Vi fick ett pris på ca 1,3 oinreddövervånig.(har slängt offerten) Då var det 75000 i rabbat för något jubileum mot lägre standard (släta dörrar,släta vita luckor i kök mindre bad inredning mm).Ingen golvvärme standard. Vi tittar på Eksjös kvadraten i stället. Mvh Mattias
David: AC: Jag återkommer med fortlöpande info om hur det gått under den här länken. Ni andra som redan importerat från utländska byggfirmor, lägg upp deras kontaktinfo här. mvh David
Jynna: Jag och sambon är på samma jakt som många av er andra dvs jakt på bra räntor. Vissa beskriver helt fantastiska räntor på byggnadskreditiven. Vad som vore intressant är var ni fått dessa räntor. Jag föreslår alla att ni förutom bankens namn skriver var banken ligger. På så sätt kan vi "angripa" rätt bank. Är jag fel på det? Jag har idag fått en byggnadskreditivränta på 6,30%
BoD: [citat] ...och 0,5 procent av värdet på byggnaden plus värdet på eget nedlagt arbete. De är inte kloka de där skattmasarna...
Nybyggare: Pantbrev (2% på lånebeloppet) och lagfart (1,5% av tomtkostnad) tillkommer ju också. Vi kalkylerade med ett Bygglov på 40.000:- då är samråd och utstakning inräknat men vi hamnar en bit under detta. Vi lägger drygt 500.000 kr på entreprenad men då ingår en väg i det priset.
Sweli: Det gäller att sänka kostnader för att ha råd att ha ett hus ;D ;D Där kopplingen till hus ::)
cattis: Säg inte det... taxeringsvärdet skall så vitt jag vet vara 2/3 av marknadsvärdet, jag har en gång i tiden knäppt bort ett topplån bara på att taxeringsvärdet gick upp... jag bara ringde banken, dom ville inte ens ha en ny värdering...
AAA: Tack för svaren. Vi planerar bygga med Trivselhus och banken är Handelsbanken som Trivselhus har avtal med. Lånet blir med SHB i England. Antagligen existerar inte byggnadskreditiv här. Ska kolla. Berit
Calle: Att spela ut flera tillverkare är ett bra sätt men se upp med hur de fördelar kostnaderna. Fick en kalkyl där markarbetena låg på c:a 310,000, (205+48 m2 plattor). Den entrepenör vi tagit för markarbetena kostar 400,000 men då är det en styrd totalentrepenad, dvs inga otäcka "extrakostnader"... Dessutom gräver de ned VA ut till gatan, gräver ned el&tele etc. I den första
millface: Tack för förslaget! Nu har vi ett ungefärligt pris och komma med ;) Återkommer med info om vilket pris vi fick-eller om det blev Bauhaus ;D
Nybyggare: Vi har inte kommit så långt i bygget att man kan dra slutsatsen om en procentsiffra men redan nu ser vi att det är lätt att det drar iväg. Vi kalkylerade ganska högt och saker som bygglov, räntekostnader och andra osäkra utgifter tog vi i ordentligt och ligger nu under dessa. Däremot på tillvalen insåg vi att det är lätt att det drar iväg, trots att vi bygger Älvsbyhus med
Sara: Innan vi bestämde oss för att bygga så var vi med & bjöd på ett par hus. Då skulle oxå få 85% bottenlån via SEB. Skillnaden nu när vi bygger är att vi får lägre ränta tack vare avtalet som vår husleverantör.
millface: Vår möjlighet är väl rätt begränsad av arbeten men de som ska göra mestadelen av jobbet är bekanta som är snickare och de sätter undan den tiden vi behöver dom så... Vi har ju tid också. Vill väl mest att det ska vara någorlunda färdigt i augusti eller så just därför att man har semester och vill finputsa själv i slutet. :)
DoJz: Ett tips är att amortera åtminstone den summan som skatten skulle ha kostat om ni hade haft skatt på huset från dag ett. På så sätt "vänjer" ni er vid den kostnaden, men förhoppningsvis när ni väl ska börja att betala skatt på huset så är den fruktansvärt idiotiska "smygisen" borta!
Sweli: För 90000 som står i offert är bara invändigt målning och tapetsering. Inga golvläggningar är räknad. Det tänkte vi spara och måla själva. Det är bara några dagars arbete med en roller ;D ;D
DoJz: Istället för satellitmottagare använder man deras dosor iställer som tar emot signaler. Inte IR, måste vara microvågor då det går genom väggar mm. Kan exempelvis styra satelitmottagaren från sovrummet om jag har en mottagardosa på väggen. Det är inte så komplicerat att få ut ljud till alla rum om man gör det över nätverket. Jag vet faktiskt ärligt talat inte vad slutsumman
Jonas_O: Vilken snäll bank vi har... Kräver 500kkr i säkerhet för byggnadskreditiv... >:( Hur ser kraven ut i andra banker? Som svar till frågan i forumet... Japp tomt är ok som kontantinsats, antar att skribenten redan fått sitt svar för 3-4 månader sedan...
selstam: "Räknat på fel yta" var hans försvar i det här fallet. Saken var den att revisionen gjordes innan vi hann påtala felet, för vi fick en korrigerad beräkning på posten dagen efter (utan att ha bett om den). Men det känns ändå som ett försäljningstrick av typen "Oj, vad dyrt det blev ... hmm.... han hade gjort fel, ååh, myyycket billigare." och sedan tror man att det andra priset är
tomastiger: Alla byggnadskreditiv på SEB handläggs centralt i Stockhom. När kreditivet sedan läggs om till vanliga lån så hamnar de på närmaste bankkontor.
eternit: Tack för responsen. Det känns bra att höra att det i alla fall är någon mer än jag som gillar småhus i funkisstil. Både jag och (lyckligtvis) min andra hälft gillar funkishus, så idén att behålla den karaktären är bra. Huset byggdes i mitten av 30-talet. Bottenvåning och källare innehöll då konsumbutik + lager och övervåningen hade en lägenhet för butiksinnehavaren. Har
rally: Hej! Är det någon som vet vad det kostar att hyra en lyftkran? Jag är intresserad av 30, 40 och 60 tons kranar.
Jonas_O: Hur ligger Hällingsjöhus till kostnads mässigt? Tacksam om någon kan ange ett pris och kvm för en hussats.
General_Failure: Menar du totalentreprenad när du säger "helentreprenad"? Rent allmänt är det bra att ha med så mycket som möjligt i kontraktet. Särskilt viktigt är det att ta med saker som kan innebära en merkostnad. Att flytta en dörr borde inte fördyra huset men det beror på vad det är för typ av hus. Se till att ni refererar till en ritning i kontraktet där det framgår var dörren ska vara. Se
cattis: Hm ca 200.000 skulle jag gissa, men räkna med inkomstbortfall och bensinkostnader om ni bor en bit ifrån oxå.