Här är lite kalkyler jag har fått från LB-Hus. Kommentera gärna...

Summa inkomster efter skatt = 34 333

Alternativ 1:
Lånesumma 1 584 000
Driftkostnad 20 000 kr/år

Lån 1 = 1 200 000 6,0% ränta 0 kr amortering
Lån 2 = 384 000 6,75% ränta 16 000 kr amortering

Bondekostnad inkl. amortering = 8688 kr/ mån inkl. drift
Boendekostnad exkl. amortering = 7355 kr/ mån inkl. drift

Kvar att leva på = 15 214 kr

Alternativ 2:
Lånesumma 1 782 000
Driftkostnad 20 000 kr/år

Lån 1 = 1 200 000 6,0% ränta 0 kr amortering
Lån 2 = 384 000 6,75% ränta 18 000 kr amortering

Bondekostnad inkl. amortering = 9566 kr/ mån inkl. drift
Boendekostnad exkl. amortering = 8066 kr/ mån inkl. drift

Kvar att leva på = 14 335 kr

Frågan är ju då om det är glädjekalkyler och om det går att hitta en villa med tomt för 1,6 mille....tror knappast det. Man får nog bli en radhus casanova istället...

@cocostar:

Vill belysa några saker som man inte skall glömma i allt detta:

#1 - Du är skattebefriad de fem första åren vid nybygge. De nästföljande fem åren så betalar du skatt för 50% av taxeringsvärdet och efter 10 år så har du full taxering, dvs det blir dyrare att bo där om fem år.

#2 - Du har "räntesubventioner" inräknat i detta, dvs delar räntan är avdragsgill

#3 - Du vet ALDRIG vad som händer med dessa två faktorer. En vacker dag så får finansministern ingen morgongök av statsministern och så tas dessa skattelättnader bort och du hamnar hos fogden!

Dessutomvill jag nog påstå att det ligger en hel del glädje i denna kalkyl. Dra honom längre - se till att få in en OFFERT (VIKTIGT ATT DET ÄR EN OFFERT) från säljaren på ett NYCKELFÄRDIGT hus. Syna alla siffror - ALLA. Gör dessutom detta med MINST två husleverantörer och spela ut dom mot varandra, låt båda känna till varandra. Detta har två syften - prutning och upplärning, för det är MÅNGA saker man får lära sig under resans gång.

Och sist men inte minst. Lita inte på någon!! Absolut inte på säljaren, inte på banken och inte på tomtsäljaren. Ta in en byggkonsult och låt honom granska kalkyler, ritningar, entreprenörer och kontrakt. Han är värd 600:-/h - men LITA inte på honoom heller.

/MK

Varför blanda in en byggkonsult för 600:-/h som jag sen inte skall lita på. ??? ???

Ledsen MK, jag ser inte logiken.

Jag håller med att det finns för många faktorer som spelar in för att man ska kunna säga vad ett hus får kosta eller inte: räntan, avdrag, skatter, jobb, barn... Listan kan göras hur lång som helst.

Det viktigaste är väl att man inte bygger så dyrt att man nätt och jämt klarar av det idag. Räkna på ett scenario där räntan är 9% och ett annat där ni bara har en inkomst. 9% och en inkomst scenariot ska man inte räkna på får du bygger man aldrig :D

Summa inkomster efter skatt = 34 333

...

Kvar att leva på = 15 214 kr
Jag får inte ihop dina siffror, med eller utan räntesubvention. 34000 minus 9000 är 25000 men du anger 15000. Hur har du räknat?

frågan är väl hur stor marginal man ska ta till?

Räcker det med 1%, 2%, 3%, 4%... extra, var går gränsen?

Jag tror att det finns en hel del glada köpare av både villor och bostadsrätter i Sthlm som blir mindre glada när räntan går upp. Sitter du med 2 miljoner i lån idag och amorterar 1000 kr/månaden så har du fortfarande kvar 1,76 miljoner i lån om 20 år

så ska man komma ihåg att räntor på 9% och över kommer att vara ovanliga i framtiden
Hur lyckades du komma fram till det? Var det Ringholms kristallkula du såg det i? Om du kan garantera mig att räntan max kommer att vara ett par procentenheter högre om 20 år än idag så lånar jag av dig ;D

Summa summarum kan man säga att det är helt omöjligt att sia om framtiden. Låna inte för mycket, bygg lite mindre men förbered så du kan bygga ut

Själv kommer jag bygga in lite säkerhet genom att försöka amortera lite tufft. Säg att ränta + amortering ger en kostnad på X kr. Sticker räntan iväg kan man minska på amorteringen så att kostnaden ränta + amortering blir konstant, dvs fortfarande X. Amortering blir förhoppningsvis så pass stor att den minskade ränte och amorteringskostnaden täcker kommande fastighetsskatter och kanske en del av underhållet som skall till efter 10 år (Vitvaror, målning m.m).

Kostnaden X skall får vår del kunna täckas även om nån eller båda blir sjuka (80% av lön) samt och det kommer till barn.

Man måste våga för att vinna. Lägg pengar på rätt saker och jag tror att bygga kommer att bli en positiv upplevelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.