C
cyanna: Stämmer väl: vi lånar 2,7, 8500 i ränta efter skatteavdrag (obs! effektiv ränta) samt 2500 i amortering. C.
4 svar · 924 läst
K
Kicksan: Beviljat bygglov början på juni -98 ska det stå ! :)
4 svar · 1,6k läst
M
millgard: Nog skall du slå till, eftersom läget på äldre hus ofta är överlägset nybyggen. Läget är som bekant det enda man inte kan ändra på. För 1 miljon får du nog "nystandard" på det mesta på den ytan, om du gör en del själv. Jag har vänner som inredde ett gammalt hus - de rensade ut allt, flyttade trapp etc, i princip timmerstommen kvar - och de klarade nytt kök, två kaklade badrum
11 svar · 7,9k läst
P
pewi: Sök i forumet sökord: låg ersättning för visning så får du många träffar
1 svar · 689 läst
L
LenaPena: Hej Vi har lagt till en buffert på 100000:- extra i vårt byggnadskreditiv för oförutsedda kostnader...tex tillval vi kommer på efterhand. Skulle vi komma över dom 100000:- så är det inga problem att låna upp extra enligt vår banktjej. Lena
1 svar · 1,8k läst
N
Nix: Den enkla matematiken säger: Om du inte kan få en högre avkastning på de sparade pengarna än du har i ränta på de lånade pengarna; betala av. Sedan bör du ju lägga till på avkastningskravet beroende på vilken risk du tar. Dvs helt riskfritt, inget påslag. Stor risk, stort påslag. Hur stort avgör du själv, beroende på hur riskbenägen du är. Själv skulle jag aldrig riska i
2 svar · 3,8k läst
M
mariana: För 5 år sen köpte vi ett hus och band då räntorna i olika tider. Varav ett var på 10 år eller nåt sånt. Efter ett år kom vi fram till att vi inte ville bo där och sålde huset och köpte ett annat. Jättekul att betala 30.000kr i kostnader för att lösa ut lånen.. Vi kommer inte göra om det. (Har redan sålt det andra huset också och håller på och bygger nytt. Det blir snart
4 svar · 3,6k läst
fia_mstd
fia_mstd: Japp, jag läste också denna artikel, var i villaägaren eller liknande... De tjäänade en rejäl slant på flytten. Eller ja rättare sagt huset ökade i värde, tjänar gör de kanske den dagen de flyttar... :)
9 svar · 7,8k läst
J
Jani: tror att vallsjöhus har rätt bra pris/prestanda på sina byggsatser. Fick ett pris (byggsats) på deras vallsjö 131 för ca. 1 år sedan som var på runt 770tkr.
3 svar · 2,3k läst
B
BoD: Vi skrev en låååång lista över tillägg och en skrämmande kort lista över avdrag på papper märkta "slutlig beställning". Summorna från dessa samlades på ett ark kallat "avvikelsebilaga till avtal (datum)" och skrevs under av alla inblandade parter. Hur papperen än formuleras - det viktigaste är precis som sagts ovan att alla ändringar verkligen skrivs ner och undertecknas av
2 svar · 1,4k läst
K
Kicksan: Fiddeli ! Det är helt ok att man räknar t ex. inredning av vind som egen insats och gör det efterhand. Bara slutvärderingen (som kan göras innan allt är klart, värdet sätts på det som är färdigt) räcker till för att slippa topplån. Hoppas du förstår vad jag menar. Det jag reagerade på i Bygg-Andys fråga var att han inte skulle göra något själv utan bara "luras", som jag
5 svar · 3,7k läst
C
cat_stevens: Vi har också suttit och räknat på fiskarhedenvillan. Man får tänka på att exempelvis Värmepump inte ingår i själva byggsatspriserna utan i VVS-entreprenaden. Tror VVS entreprenaden gick på ca 160 000... Skulle gissa på att de jobb du behöver grund, stomresning, el, vvs går loss på en halv miljon eller nåt.. ..men ring fiskarheden och begär en offert. Dom lämnar bra specade
1 svar · 2,4k läst
C
cattis: [citat] Ja det gjorde jag... hm har jag blivit lurad nu måntro. Har hemförsäkring genom facket på några hundra i månaden, villa-försäkringen (kommer inte ihåg exakt, men strax under 3000)
13 svar · 13,7k läst
M
M@ZE: xpat : du får betala detta ur egen ficka .. alltså : Lagfartskostnad (%:uell kostnad av köpeskillingen) Pantbrev, gravationsbevis. (Pantbrev är en %:uell kostnad av lånet) Bygglov, byggsamråd mm. (bygglov, kolla med din kommun vad du får betala för det,) Garanti- och försäkrningskostnad (bör ingå en Garbofrån husfirman) Konsultkostnader (kvalitets ansvarig ca 15.000)
3 svar · 601 läst
K
klein: Hej Vi är två familjer skall få en tomt som gåva av en gemensam släkting. Tomten skall vi sen stycka i två delar. Min fråga är om det är ur skattesynpunkt bättre att den nuvarande ägaren styckar tomten och skänker delarna till oss eller om det är bättre att vi får hela tomten och sedan styckar den. Det vi funderar på är hur taxeringsvärdena kommer att bli för de nya
0 svar · 1,7k läst
V
Vilma: Det stod likadant i vårt kontrakt med husfabrikanten. Men eftersom det framförallt var leveranstiden som gjorde att det tog längre tid kommer vi att slippa den indexreglerade höjningen, det behövde vi inte ens förhandla om. Köpeavtal påskrivet maj 2003, husstommen levererad januari 2004. Skulle själva husbyggandet sen dra ut på tiden är detta reglerat i vårt kontrakt med entrepenören
3 svar · 2,1k läst
P
patula: Har fått 0,5% rabatt + försäkring (motsvarar 0,3%) hos Handelsbanken/Stadshypotek, dock bara på sommarstugan i Bohuslän, inte på huset i mindre attraktivt område (0,2% + försäkring). Det handlar nog mest om kontakten med sin bankperson, vilket kanske är svårare hos t ex SBAB?
10 svar · 3,4k läst
KarlXII
KarlXII: Är du klar med precis allt? Låter som du har jobbat på duktigt - väldigt imponerande. Själv är vi inte riktigt klara...det känns som om det är lagom tempo att ta grejerna när lusten är på topp eftersom jag har jobbat heltid under byggets gång. :) Men visst är det bra timpenning. Vi ligger på 1,75 miljoner i kostnad för bygge och tomt och ett beräknad marknadsvärde på 2,7
9 svar · 5,3k läst
K
kryptonit: [citat] Det blev visst närmare ditt förslag. Hus är nu införskaffat så snart kommer jag tillbringa mer tid här på forumet. Det slutade med hus på ca 150 kvm och garage/förråd/övrigt på sammanlagt ca 900kvm ;)
43 svar · 1,9k läst
A
Aja: jag vet bara att Ericsson i Gävle går bra....vad nu det har med denna tråd att göra...
10 svar · 2,0k läst
D
Dougie: Ville bara meddela att man inte behöver byggkreditiv när man bygger med Scanhaus. Enda utlägg vi har under byggtiden är räntan för tomtkostnaden. ;D Vi betalar inte ett öre förrän vi får nyckeln i handen. Underbart! Det borde ju också göra att de försöker bli klara snabbare och dessutom hålla en hög kvalitet eftersom betalning inte sker förrän efter godkänd slutbesiktning. Vi
43 svar · 2,9k läst
D
djpa: Det innebär att du kan koppla på dig till det kommunala vatten/avloppsnätet från angiven anslutningspunkt mot att du betaler anslutningsavgiften. Kostnaden varierar mellan olika kommuner och olika tomter. En del tomter har gamla avtal med kommunen eller "delbetalda" anslutningsavgifter vilket gör det billigare. I Göteborg/Kungsbacka brukar ex. kostnaden vara 100.000 till 120.000. Kontakta
1 svar · 3,7k läst
J
johami: Tja, det lutar väl åt det här med. Ska träffa en husproducent om 30 minuter, får höra vad de har att säga :-/
2 svar · 1,1k läst
D
David: Hade man facit innan skulle det inte bli många barn/hus tillverkade. ;) mvh David
8 svar · 787 läst
R
roanon: Håller just nu på att bygga ut 20 kvm tvättstuga/hall och toalett. Landar på 6000 kr/kvm i material. Ska i vår fortsätta med ytterligare 60+40 kvm. Sovrum, vardagsrum och badrum. Kalkylen för material ligger där på 5000 kr/kvm. Torpargrund, trägolv, vattenburen golvvärme, lockläktspanel, tegel- och falsat plåttak, el och VVS. /Roger
7 svar · 22,1k läst
K
Kicksan: Hej ! Jag tror nog ni kan bygga ett hus för max 2 milj. exkl. tomt. Vi ska bygga ett sluttningshus på vår "skidbacke " till tomt. Har valt att bygga med Hjältevadshus som har prisvärda hus där man kan ändra ganska mycket i planlösning och detaljer. Och få fasta priser! Själva sluttningsvåningen köper vi inte av Hjältevadshus utan av deras markfirma. Men de har ett tätt samarbete så
2 svar · 7,7k läst
A
AAA: [citat] Varför det? Om bostadspriserna i ditt område går upp med säg 20% på de följande 6 månaderna så är det väl bara att värdera om oavsett om man har vidtagit värdehöjande åtgärder. Fluffes bank skulle då inte jag vilja ha att göra med. Berit
10 svar · 869 läst
T
Thomas_L: Micke Du blir reavinstbeskattad. För att få skjuta upp hela reavinstbeskattningen så måste din nya bostad kosta lika mycket eller mer en priset som du säljer ditt hus för. Tråkigt men sant.
1 svar · 2,1k läst
D
David: Om nybyggaren anger felaktiga poängvärden gentemot staten, vad händer då? Kan staten kolla upp det? Vad händer om staten kommer på att nybyggaren angett felaktig poäng medvetet? Hur pass vanligt är det att det smusslas med poängen? mvh David
3 svar · 611 läst
V
Vilma: Att tänka på om man tackar nej till tex kök och vitvaror, är att man går miste om husföretagets mängdrabatt som handlar om gissningsvis 25%. Hur mycket man förlorar är olika för olika husleverantörer. Fråga er säljare hur mycket avdrag ni kan få för just ert kök, så är det lättare att jämföra.
2 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.