Vi har 2,25% i ränta på byggkreditivet ;D
Det lönar sig att jobba på bank, så det är bara att söka nytt jobb ::)

Jag är helt med och instämmer med Snappen, att få en kreditivränta som är under den rörliga räntan är för mig en gåta, vilken idiot bank gör så ?? det måste finnas en hake, kanske haken kommer när lånen placeras eller att om ni väljer en annan bank så måste ni betala en rätt hög avgift för att byta bank.

Det är vid bidningstillfället som är det viktigaste, alla tjatar om vilka räntar man får på kreditivet, det skall man ju bara leva med en kort period av sitt liv, resten skall man ju leva med i många år.

Pelle skrev:
... och hur mycket beskattas ni för det?

Skatten blir ca 1% så då hamnar vi på 3,25 :D

När man väljer bank är det kanske lätt att stirra sig blind på kreditivet som de flesta utnyttjar delar av i några månader och de slutliga villkoren på själva bolånet som låntagern förmodligen lever med så länge man bor kvar i huset. Självklart kan en bank sälja in sina lån med kreditivräntor under inbrottspris för att locka kunder, men det viktigaste är vilka villkor och krav som gäller sen. Några tusenlappar i mindre ränta äts snabbt upp.

/Fredrik

Betalas byggkreditivs räntan från dag1 när man börjar utnyttja krediten? Jag menar blir det så att man betalar dels för sitt boende under byggtiden+räntekostnaderna för byggkrediten?

Det debiteras ränta på byggkreditivet från dag 1, men du betalar den inte förrän bygget är klart, eller annan dag som ni kommit överrens om.

Du som skriver under på att ta det slutliga bolånet i banken kan säkert få ett mycket förmånligt byggnadskreditiv. Banken räknar ju då på affären som helhet. Du som kund jämför räntan på byggnadskreditivet med andra banker och tycker att din bank erbjuder bästa alternativet. När det är dags att binda lånet så är dina förhandlingsmöjligheter och prutmån lika med 0.

Att jämföra ett byggnadskreditiv där du förbinder dig att ta det slutliga lånet i banken med ett där du är fri att välja, är att jämföra äpplen med päron!

F.ö. är inte räntan en isolerad parameter. Belopp, byggtid, betalningsplan, säkerhet m.fl. parametrar är också av stor betydelse.

Se byggnadskreditivet som en tillkommande byggkostnad tillsammans med lagfartskostnader, pantbrevskostnader, bygglovsavgifter etc. Den har i princip inget att göra med uppläggning av det slutliga lånet, även om banken gärna vill få dig att tro det.

Men det är klart: om du tror att du verkligen bara betalar 1:- för mobiltelefonen i annonsen så... ;)

JohanL skrev:
Däremot har jag hört av mäklare att vissa banker erbjuder ett vanligt lån med tomten som säkerhet, vilket skulle betyda att du inte behöver ta ett byggnadskreditiv för annat än huskostnader.
Vi har inget byggnadskreditiv utan tog ett vanligt huslån direkt. Visserligen betalar vi ränta på hela beloppet, inte bara de pengar vi spenderat, men det motverkas till viss del av att pengarna suttit inne på ett räntebärande konto under byggtiden. I början, när det var mycket pengar på kontot så blev det en del, även om räntan vi fick på sparkontot där pengarna satt naturligtvis inte var lika hög som den på lånet.

Ska tilläggas att vi amorterar ganska mycket och därför ville ta chansen medan räntorna är låga. När vi flyttar in kommer vi att ha amorterat över ett år på lånet. Men det är en helt annan historia. Vi är alla olika.

Berit

Berit: Nu hänger jag inte med... Går banken med på att man tar ett lån på ett hus som inte är uppfört ännu och alltså inte har någon säkerhet på? Och hur kan de ha gjort en förhandsvärdering som känns säker när de inte vet säkert varken när bygget blir klart, hur marknaden och räntor ser ut då eller ens om huset blir klart?

Jag trodde inte man kunde få färdigt lån utan var tvungen att ha kreditiv så länge huset inte fått slutbevis? Någon som kan reda ut detta för mig?

Vi köpte tomten kontant och använde den som kontantinsats. Vi bygger nyckelfärdigt och banken fick alla kontrakt som inkluderar betalningsplan och färdigställande datum.

Lånet är helt med rörlig ränta och vi kan göra extra inbetalningar som vi vill utan straffavgift. Mao vinner vi på lotto så kan vi betala av hela lånet pronto utan avgift. ;)

Lånepengarna sattes in på ett temporärt, räntebärande byggkonto som banken betalar byggfakturor från - dvs vi kan inte komma åt de pengarna.

Med det här scenariot, ser jag inte att risken för banken skulle vara större än med ett byggkreditiv. Skulle något gå snett är det ingen större skillnad än med ett byggkreditiv - pengarna i byggkontot går till att betala lånet och förlusten innefattar redan spenderade summor. Precis som för ett kreditiv.

Banken varnade att om bygget drog ut fantastiskt på tiden så höjer dom månadsinbetalningarna.

Lösvirkesbygge hade vi nog inte fått igenom med de här arrangemangen. Bundna räntor komplicerar väl också antar jag.

Hur fungerar det med folk som köper tex lägenheter från JM som inte är byggda? Dom tar väl inte ut byggkreditiv?

/Berit

Tack för svaret Berit, nu förstår jag bättre! Det är ju jättesmart som ni har gjort men det förutsätter förstås att man kan lägga så mycket kontant som ni gjort. Antar att tomten var ganska dyr (även om ni kanske gjort ett kap vad vet jag). Somni kunnat göra får ni säkert väldigt bra månadskostnad sen också -det är så man blir lite sotis ;)! Ha det gott!

Har du egen tomt att stycka av borde du kunna få den värderad och använda på samma sätt.
I vårt fall var det många års besparingar som gick till tomten.
Berit

Hur menar du? Nyfiken och lite borta på detta med byggkreditiv.
Vi ska stycka av vår tomt och bygga ett nytt hus på den nya tomten och sälja det gamla huset, Skulle man då kunna ta ett vanligt lån med tomten som säkerhet istället för ett byggkreditiv. Vi har en tomt i stockholm som är värd ca 1 miljon och ska bygga ett hus för ca 2 miljoner.

Ville bara meddela att man inte behöver byggkreditiv när man bygger med Scanhaus. Enda utlägg vi har under byggtiden är räntan för tomtkostnaden. ;D

Vi betalar inte ett öre förrän vi får nyckeln i handen. Underbart! Det borde ju också göra att de försöker bli klara snabbare och dessutom hålla en hög kvalitet eftersom betalning inte sker förrän efter godkänd slutbesiktning.

Vi har just bestämt oss för ett ScanHaus efter mycket övervägande. Det man får i standardpriset avgjorde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.