C
cyanna: Hej runnaway! Vi bygger också med NCC och här ockå har priserna gått upp med ca 10% jämför med för 6 mån sedan. Fö har bostadspriserna i kommunen gått upp med ca 3% så NCC får klart mer valuta för pengarna av köparna. Har ni bestämt er? Vilken hustyp tänker ni på? Cyanna
1 svar · 1,5k läst
C
cyanna: Jag har också varit med om att banken erbjudit klart bättre vilkor för lånet när en slutbesiktning talade om att huset inte hade några renoveringsbehov, speciellt eftersom besiktningen även omfattade el och VA.
5 svar · 991 läst
A
ama: I dagens GP hade Byggmax en annons om att de byter ut sina slipbara 15 mm trägolv mot clickgolv och säljer ut: Trägolv bok 179 kr/m2, andra träslag 189 kr/m2. /ama
14 svar · 1,2k läst
C
cyanna: Amortering på botten lån: max bindningstid ligger väl på 12 år? Då kan man inte skriva någon kontrakt att man skall amortera på 30 år eller mer! Lånet kommer ju att läggas om flera gånger innan dess med nya vilkor varje gång. När bankerna pratar om amortering på 30-40-50 år det är mest för att man skall kunna räkna fram någon form av månadskostnad. Själva har vi förhandlat
9 svar · 2,3k läst
D
djpa: Jag är ingen expert på detta men vi lade om ett av våra lån i sommras och det var INTE bara att byta bank. Vi har idag totalt 4 lån samt 6 pantbrev som täcker lånesumman. Enligt en "konkurrerande" bank till vår så var pantbreven utspridda mellan lånen d.v.s ett pantbrev fanns för flera lån. Detta gjorde att jag var tvungen att flytta alla lån samtidigt om jag skulle byta bank! Då de
2 svar · 2,0k läst
B
BESKT: Vi har en nettoinkomst på 28.000 kr per månad. Med lån på 2.000.000 kr så blir vår kostnad med 2000 kr i amortering och 3000 kr i drift, 11.000 kr. Helt ok...men man vet ju inte vad husbygget stannr på till slut! :o
13 svar · 2,5k läst
K
klint: Om man äter nudlar..
8 svar · 655 läst
N
Nacka: [citat] Jag ska också bygga ut ca 40kvm i två plan, därför är jag lite nyfiken. 200.000 låter mycket prisvärt. Vad har du för grund? Vad har du för "kvalité" på inredningen? Hur många timmars jobb har du själv lagt ner? (Vad bedömer du att det skulle ha kostat om du lejt ut det?)
4 svar · 2,7k läst
E
Erik_D: Hur i hela friden menar du egentligen =)? Du får knappast nån firma o skriva en faktura på 20 om du bara betalar tio för att du själv ska kunna leva loppan för dom andra 10. Skulle väl kunna funka i uzbekistan lr nått utan det paranoida skatteverket
3 svar · 791 läst
A
arny: Då beror det förstås på hur dyrt kök och vilka vitvaror som ingår. Sen varierar betydelsen av stomresning mellan olika leverantörer. Allt från resta väggar och takstolar till helt klart utvändigt. Beroende på detta kan priset kan vara allt från normalt till riktigt bra.
3 svar · 678 läst
D
David: I det här fallet är det inte värdering av två olika objekt utan flera värderingar av samma objekt så läget har inget med värderingen att göra. Självklart är det en värderingsfirma och inte banken som värderade huset. MEN även om det är jag som betalade för värderingen så var det banken som utsåg värderingsfirman. Mao är det banken som är värderingsfirmans verkliga kund och
18 svar · 1,3k läst
P
palsson: fick ni lån på eraninkomst+eran kontantinsats
3 svar · 2,0k läst
S
saidlasf: Hej, Jag tror inte att det behövs några speciella regler om man bygger själv. Se bara till att din K-ansvarig vet om att du tänker bygga själv. MEN det finns tydligen en bank som säger "ja visst kan du bygga själv, MEN du behöver det här och det här och det här o.s.v." Ett av kraven som ovanstående bank kräver är att man som egenbyggare måste ha en GAR-BO försäkring. Nu är det
1 svar · 8,8k läst
F
Familjen_Bygg: [citat] Lite intressant att se hur tomtpriserna skiljer sig åt i olika delar av landet :-/
68 svar · 17,7k läst
F
fredpers: Hej Eftersom vi tänker lägga in en kontantinsats vet jag inte om vår bank har det som ett absolut krav. Officiellt vill man säkert ha en kontantinsats. Min uppfattning att det kanske inte är nödvändigt grundar sig på att banken bryr sig om den betalningsförmåga som du som låntagare har. Har du vunnit 25 tkr/mån i 25 år på Triss anser säkert banken dig vara lämplig som låntagare
7 svar · 2,7k läst
H
Henrik1: Ni som har nybyggda hus, vad har ni för månadskostnader egentligen? (räntekostnader, amorteringar, drift m.m) Skulle vara intressant att få lite hum om detta. Berätta gärna hur mycket ni lånat också. Mvh Henrik
0 svar · 1,3k läst
A
andersbyggahus: Lite fel av mig att skriva komplett. Jag har varit väl medveten om att det inte varit komplett vid köpet, men jag trodde aldrig att det var så många småsaker som skulle till... Jag ville givetvis att garaget till det yttre är likt huset, därav lite extra virke för dekorationer, bredare foder än medlevererat etc. Sen har man valt andra lösningar på byggkonstruktion än leverantören,
3 svar · 770 läst
R
rosie: Vi ska bygga ett etagehus från trivselhus och har fått prisuppgift på grunden. Entreprenören har varit och tittat på tomten och sa att det inte skulle behövas speciellt mkt fyllnadsmassor, vi tog till i överkan t med 50 000 . Priset dom vi fått på grunden ink golvvärme blev då 386 000 , hutlöst tycker jag eller är det så mkt dyrare att gjuta etagegrund än en vanlig plan platta. HAr
0 svar · 756 läst
B
BUMBI: jaha, så ni har fått samma pris... Vi ska ringa å kolla med en brunnsborrare idag vad han uppskattar priset till. Sen väntar jag på en spec av klumpsumman VA 100.000. Hur det är uppdelat! Återkommer...
2 svar · 1,9k läst
L
Lottan: Vi var på besök hos banken (FSB) idag för att diskutera banklån. Huset vi är intresserade av kostar 1820000 och vi får låna hela den summan. Vår kontantinsats är räntor under byggtiden, ca 20000, samt pantbrev, ca 40000, dvs 60000 kr. Vi fick 5% ränta på byggkreditivet. Vad säger ni med koll om detta? Vi är inte så insatta (vårt första "lånebesök" på bank ju :P), men tycker
0 svar · 2,0k läst
P
petlar: Hej. Är det någon som vill dela med sig av sina kalkyler så att man kan få en uppfattning om vad vårt äventyr kommer att kosta? Vi skall bygga ett hus med ca. 70 m2 (90 m2 boyta) på en relativt lättbyggd tomt. Huset är ett fritidshus som vi tänkte bo i halva året. Tomten betalar vi 550.000 för. Avlopp finns på tomten förberett men vatten saknas. Eventuellt kopplar vi på oss i
0 svar · 3,2k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Nej, det behöver inte alls vara så att ni betalar kreditivräntan kontant under byggtiden. Ganska få männiksor skulle ha råd att bygga då. De flesta har ju sina kontantinsatser bundna i sitt befintliga boende. Oftast är det så att räntan löpande (i vårt fall en gång per kvartal tror har jag för mig) läggs till den utnyttjade kreditivsumman. Dvs vi gör precis som du föreslår,
1 svar · 3,8k läst
F
Fiffi: 50.000-100.000 kr räknar vi med att gå över budgeten. (Då beror en del av ökningen på tillval.) Håller med om att det går att ha rätt bra koll på kalkylen om man är engagerad i sitt bygge. Den kritiska fasen verkar vara vid markarbetet. Vi höll tummarna rätt hårt den veckan de skulle gräva ut för grunden. Vi hade tur eftersom de fann att underlaget var toppen. Ingen pålning,
11 svar · 1,5k läst
M
MC: markis - ni betalar skatt för situationen den 1/jan - men bara en andel som motsvaras av hur stor del av året ni ägt aktuell fastighet. (T.ex. 11/12 om ni köpte tomten 1/feb)
5 svar · 1,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Kloka ord. Rätt val i fråga om räntor styrs mer av den enskildas situation, ekonomi och preferenser snarare än det globala konjunkturläget..... Själva är vi bara två i familjen (ok, tre med min bil) och det gör att frihetsgraderna är fler än för tex en familj med tre ungar. Vi kör med rörligt ränta på två lån och jag räknar kallt med att hinna frysa räntan på kortare
5 svar · 2,2k läst
P
petlar: Det beror ju på huset men det finns ju alla de sorter. Mellan 10-15.000 är de priser jag hittat så det varierar... Sedan är det bara ett kalkylvärde eftersom det beror på om man definerar en Normalvilla att ha diamantinfattade marmorgolv osv. ;)
1 svar · 1,3k läst
C
CaJa: www.sbab.se har också en bra kalkylsida.
3 svar · 3,7k läst
KarlXII
KarlXII: Byt bank.
1 svar · 2,0k läst
Snappen
Snappen: Nej, som sagt... Variationen är oändlig som med det mesta. Gubben min är "datasnubbe" och själv är jag bara lagerarbetare/truckförare. Tre barn har vi i olika åldrar. En rik familj med andra ord -men inte på pengar :D! Vi behöver inte äta skorpsmulor varje dag men nån Karibiensemester blir det fårstås inte...
4 svar · 782 läst
G
General_Failure: Det där med värderingen beror nog på vad det är man vill värdera för något. Den värdering som banken vill ha gjord när det är dags att placera lånen bygger nog mest på hur huset ser ut just då. Inte hur det kommer att se ut när det är färdigt. Banken vill ju ha husets värde som garanti för lånet och då är de inte intresserade av vad huset kan ha för värde om några år utan
3 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.