Hej

Kan inte tänka mig att du skulle kunna komma under 3 % på rörlig ränta i dagsläget. Framtiden vet vi ju mindre om även om det pratas om ytterligare räntesänkningar.

/Fredrik

Jag har 70 punkter i "kundbonus" hos SEB, rörlig ränta. Givet ett betydligt större lånebelopp hade detta kanske kunnat pressas 10-20punkter till, mer än så tror jag är extremt osannolikt. Under tre funkar knappast alltså....

Å andra sidan kan sägas att bankanställda inte behöver betala mer än 3%, snarare lite mindre. Tillägg för förmånsbeskattning dock....

Vi har fått 0,75 rabatt på samtliga bindningstider inklusive på rörliga räntan.

Vi har också fått 0,68 rabatt på annonserade räntor hos Handels, inkl på rörlig ränta. 85% i bottenlån, 7,5% i topplån, topplånet till samma ränta som deras 5åriga lån. Till saken hör att dem var intresserade att få kunder på området, samt att byggfirman hade avtalat 0,6 rabbat hos konkurenterna....

C.

Tänk på att om ni förhandlar fram rabatt på rörlig ränta så gäller rabatten förmodligen bara ett år. Därefter blir ni av med rabatten om ni inte förhandlar på nytt. Detsamma gäller rabatt på bundna lån, när de placeras om försvinner rabatten om man inte förhandlar igen. Det är lite tröttsamt i längden att hålla på att förhandla räntor med banken varenda år. Många bommer detta vilket ger banken mycket kulor...

De långivare som erbjuder lägst ränta ger ingen rabatt men å andra sidan så slipper man hålla på att förhandla. Jag har dessutom, trots att jag försökt, aldrig lyckats få något erbjudande om lägre ränta än den som publiceras som lägsta låneränta i tidningarna. (Tex från SBAB.)

Just nu betalar jag 2.6% ;D

Det beror på att SBAB hade ett kampanjerbjudande om 1% rabatt på räntan de första tre månaderna om man flyttade sina lån. Just nu är ordinarie räntan 3.6% vid tre månaders räntebindningstid och den kommer jag snart få betala.

Jag är bankanställd och har en rörlig ränta på 2,5% samt tre procentenheters rabatt på den bundna räntan. :)

Sen tillkommer förmånsbeskattningen- lägg på ca 1 procentenhet på räntan per månad-
dock så är denna förmånsbeskattning avdragsgill-
då det ju är en räntekostnad-
så jag får tillbaka 30% på förmånsvärdet -
dvs nästan lika mycket jag betalat i förmånsskatt. Detta gäller ej då man kommer upp i lön med statlig skatt.

Blev lite sugan på att börja jobba på bank..... ;)
Sätts denna rabatt på lånet eller förlorar du den om du ex. säger upp dig?
Gäller det alla bankanställda eller behöver man ha en viss grad eller visst antal år på företaget?

svar till djpa:
Förmånen gäller bara så länge som jag är anställd- alltså om jag blir avskedad eller väljer att byta jobb så får jag gå tillbaka till marknadsräntan. Kanske att jag i så fall kan förhandla mig till bra ränta eftersom jag kan alla "spelregler".

Hos oss gäller förmånen alla som är fastanställda, dvs ej visstidsanställda. Men kraven för att få lån är mycket högre än om man inte vore anställd - bottenlån 75% - 10% egen insats - max 5 år amorteringsfritt på bottenlånet - sedan finns det även en beloppsgräns på hur mycket man kan låna med förmånsränta. Det som då ligger utöver detta maxbelopp sätts till marknadsränta.

Ok, kan sluta fila på min nya cv då.... ;)

När man ändå har en, opartisk?, "bankman" på forumet: Hur mycket marginal brukar banken ha för rabatter. Jag vet att det kan vara flera faktorer såsom kundens ekonomi, villans läge, storlek, framtida värde etc. som spelar in för hur mycket man till slut får men var går smärtgränsen för banken?

Har själv varit runt i omgångar och fått olika bud på rabatter. Mest skrämmande tycker jag det är när man får olika bud från samma bank (fast olika kontor).
Finns det inte någon rekommendation centralt för en bank?

Kanske helt "off-topic" men jag blev så himla nyfiken...

Jag jobbar också på en bank och har samma villkor som Sanne78. På vårt intranät så står det att kontoren kan ge 0.3% rabatt på lånevillkoren. Vill de ge mer rabatt så måste de förankra det högre upp! Till Sanne78, beräknas inte er förmånsbeskatting på statslåneräntan + en procent!? Så har vi och det ger att det blir en ordentlig förmånsbeskattning exempel, jag binder 1M på 0.7%, statslåneräntan står i 4.5% ger en förmånsbeskattning på 48000:- om året som läggs på toppen av min inkomst! Detta ger att det går ungefär på ett ut att låna privat eller via personallån om man tjänar så att man kommer upp i statlig skatt

Har fått 0,5% rabatt + försäkring (motsvarar 0,3%) hos Handelsbanken/Stadshypotek, dock bara på sommarstugan i Bohuslän, inte på huset i mindre attraktivt område (0,2% + försäkring).

Det handlar nog mest om kontakten med sin bankperson, vilket kanske är svårare hos t ex SBAB?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.