Här kommer en del av mina erfarenheter från kontakten med bankerna:
1. Läge: vart huset ligger i landet, i länet, i staden
2. Nybyggd annars hur gammalt? Det hjälper att ha en besiktningsprotokoll med sig till banken om denna visar att det är inget renoveringsobjekt man köper.
3. Inkomster, visst, men även hur man får pengarna (räntor, yrke, anställningsform...). Kolla gärna meddelinkomst i kommunen där banken finns, har man högre inkomst än genomsnittet så är man en attraktiv kund och har bättre förhandlingsläge.
4. Ingen har frågat efter eller brytt sig om finnesser typ vattenburen golvvärme med fjärvärme, trippel glassfönster, ventilationstyp osv. Det enda som skulle betraktas som en nakdel hade varit elvärme.

Vad tycker ni andra? Stämmer detta?

Jo, när banken avslår ens låneansökan med enda argumentet: "Du jobbar ju på Ericsson"...

Tro't eller ej, men det är sant. ::)

Det ordnade sig till slut i alla fall, dock fick jag inte låna 600' som jag ville utan endast 550'.
Bankens motivering där var: "Om du hade haft mer pengar att lägga som insats så skulle du fått låna 600'".
-Va? Om jag hade haft mer pengar skulle jag inte behöva låna 600'!!!
Suck...

/Fredrik

Cyanna

Vår bank frågade efter uppvärmning, golvvärme och tom vilket tak vi skulle ha. Annars tycker jag dina punkter stämmer.

Vår bank var otroligt noga med att allt var försäkrat. Färdigställande, brand, stöld, entreprenörer i konkurs, husföretag i konkurs och att vi hade försäkring om någon av oss dog eller blev sjuk under byggtiden - allt dom kunde komma på fick vi skicka papper på att vi var försäkrade för. Det var aldrig några problem, husföretaget hade alla dessa papper tillgängliga, men vi hade dem inte med oss vi första mötet.

Berit

Berit

Får man fråga vilken bank det var?

Said

Handelsbanken.
/Berit

Wizard skrev:
Jo, när banken avslår ens låneansökan med enda argumentet: "Du jobbar ju på Ericsson"...

Tro't eller ej, men det är sant. ::)
Annat var det på 90-talet, när de öppnade ett personalmöte för nyanställda på Ericsson med:
-"Välkomna! Förutom att vara kelgrisar på bankens bostadsutlåning är ni även..."

Det är faktiskt helt sant det också... :)

På vissa orter i landet är anställda på Ericsson fortfarande kelgrisar på bankernas bolåneavdelningar... 8)

Lilla_vargen skrev:
På vissa orter i landet är anställda på Ericsson fortfarande kelgrisar på bankernas bolåneavdelningar...  8)
...inte i Nynäshamn då...

Näää. Undrar vad lilla Vargen tänker på...?
Nu börjar ju iofs Ericsson bli stabilt igen - det ska ju bara rulla 2500 huvuden till. :o

jag vet bara att Ericsson i Gävle går bra....vad nu det har med denna tråd att göra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.