Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
King: Se länken nedan för nytt förslag avseende begränsningar i fastighets- och förmögenhetsskatten. Det verkar som om maximal fastighetsskatt eventuellt kommer till att sänkas från 5% till 4% av hushållets totala inkomst. http://www.regeringen.se/galactica/service=irnews/action=obj_show?c_obj_id=59513
anna_a: [citat] Ja, visst - mina tjänser är inte billiga.. *harkel* eller hur blev det nu.. jag menar... äh. ;D
co: Kolla svaren till min fråga nedan. Vi ska bygga till vårt hus med 40 + 40 kvm i två plan. Ursprungligen fick vi en prisuppgift på 7-8 tkr/kvm men de offerter vi hittills fått in hamnar drygt 20 tkr/kvm. Så vad det kostar att bygga ut är i princip omöjligt att besvara det beror mest på vart huset ligger (tillväxtregion eller ej), när utbyggnaden ska ske (om byggfirmorna har mycket att
David: Hmm...vet inte om jag håller med om att ni i så fall maximerar. Iom att den bundna räntan redan har en kurs som ungefärligt speglar förväntningarna på hur hög räntan är om X år så får ni grovt sett betala den räntan redan nu om ni binder lånet. Vad anser ni? mvh David
erikssonjorgen: Svårt att sia om framtiden. Jag kan bara konstatera att man har alltid sparat på att ha rörligt. Räknar man på tid bakåt så har de med rörlig ränta alltid betalat mindre än de med fast. Dock skall man klara de svängningar som detta innebär t ex 10 % eller mer... Jörgen P.S. Mitt tips är att Riksbanken sänker 0.5% den 31:e. Och visst påverkar det den långa räntan. Det har redan
Vilma: Vi bygger ett Eksjöhus och har gjort en hel del ändringar. Bla lagt till ett burspråk, flyttat ett badrum och ändrat planlösning i kök och tvättstuga. Själva ändringarna i sig kostar inget, det som tillkommer är extra material och rimligen extra jobb. Vi tog bort ett litet sovrum och då räknades materialet bort i motsvarande grad (en innerdörr tex). Nya ritningar kostade heller inget
cyanna: Det kanske blir mer lokande att amortera om jag inte riskerar att "straffas" för det lika hårt.... :o Begränsningsregel för förmögenhetsskatten Prop. 2003/04:64 I propositionen föreslår regeringen en begränsningsregel för förmögenhetsskatten. Regeln innebär att den som tillgodoräknats skattereduktion för fastighetsskatt och som betalar förmögenhetsskatt för sin permanentbostad
fia_mstd: [citat] Vad trist det är när det är på detta viset! Men jag väljer raskt bort de som jag inte tycker är trevliga! Det skall ju vara en kommunikation mellan köpare och säljare! >:( Har förresten kollat på er hemsdia, vilket ascool hus ni bygger!!! :o ;D Lycka till!!!
Mimto: Tycker att det låter som ett väldigt bra pris. Vi betalade runt 500 kr/h inkl. moms.
King: Det bör observeras att förslaget fortfarande ligger i en av de lägsta instanserna och det är osäkert om detta går igenom. Går det inte igenom är det bättre att avsluta bygget först nästa år och på så sätt skjuta fastighetsskatten ytterligare ett år framåt.
Classe: Hej, Vi står i valet och kvalet och riva vårt gamla hus på 100 kvadrat och istället bygg nytt. Idag har vi ett bygglov som går ut på att bredda bef. hus och lägga på en våning till. Ytan blir då 260 kvadrat. Vi har idag taxvärde på 2.800 tkr på 100 kvadrat. Hur mycket måste vi riva för att få kalla huset nybygge? Allt eller får vi behålla grund och bottenvåning. Tacksam för
DragonLady: [quote author=svorsk Vi bytte bank till Föreningssparbanken och det är ett helt annat tonläge..så här efteråt så är vi glada över vi blev bemötta som vi blev och dessutom fick vi bättre villkor än på Handelsbanken. Lycka till det kommer att ordna sig! Svorsk Hej! Vad fick ni för villkor? Vad ville dom ha för insats :)
MJE: [citat] Heh, och vem har inte ställt sig den frågan. Tricket är väl att det har varit väldigt mycket skatte transfereringar de senaste åren, som nu börjar kännas. Regeringen har fört över mycket ansvar på landsting och kommun, och har på så sätt kunnat sänka vissa skatter, som tyvärr inte de flesta har någon direkt nytta av. Pga att kommunerna inte vill höja skatterna mer än de
cyanna: kanske.... Jag ser två delar i denna frågan: 1. Kommer vi att ha råd att bo kvar i våra nybyggda/nyköpta hus. Det är väldigt individuell vilka marginaler man har när allt är betald. Jag kör min egen statistik över det hela och räntorna idag ligger ca 1,5% under snittet för dem senaste 5 åren och 2,5 % under max räntorna under samma period. Längre än så är det nog rätt så
cyanna: Innerväggar är hyfsat biliga och kan göras av gör-det-självare. Dem stora kostnadsposterna är bottenplattan -bygg högre om du får och om du inte tänker bo där längre efter att du fyllt...70 eller så ;D-, stomme, tak. Sedan blir alltid frågan om kringkostnader: el killen tar timpeng, likaså VVS, värme (antal meter värmeslingor, antal radiatörer...). En annan sak är att man måste
kalleanka70: Du behöver inte beklaga dig för att du surfar på byggahus.se en fredagskväll, det gjorde jag med av samma skäl. 1) Om du gillar öppna ytor med risk för stekos- varför inte. 2) Inga kids i familjen - visst men annars kanske titta på ett annat hus. Summa summarum - gör inte för stora förändringar på typvillor om du vill hålla kostnader nere.
terese: Vi började med bygget aug -03 och vi har alla ett heltidsjobb att sköta så det blir bara kvällar och helger som vi bygger,jag tycker att vi kommit jättelångt om man tänker utifrån hur mycke tid vi haft.Vi har stommen klar:väggar med träpanel,tegeltak,fönster.På insidan har vi börjat med innerväggar och elektrikern har börjat dra,jordvärmen grävde vi i höstas och värmepumpen
Ms_IT-Nisse: Såhär tänkte vi: - Vi vill ha en skälig månadskostnad, men kan tänka oss att armotera mer de första åren för att "komma" ner lite. Sedan kommer ju fastighetsskatt, och om man då inte vill betala mer per månad så kan man ju då minska på amorteringen. - Betala tillbaka topplånet på högst 10 år.
cyanna: Kommer konsummenttjänstlagen att gälla för byggarbete? Det visste inte jag och det vore toppen i så fall! :D Det där med muntlig via skriftlig, det kan förvisso vara så att man till slut får rätt även vid enbart muntliga besked, men just nu det låter som om man skall driva fallet rätt långt i så fall. ??? Emellanåt är taket inte färdigt och elen inte draget.....Det lär dröja
aoh: Vilken bank är egentligen bäst+ när jag har tittat igenom forumet verkar det som många har dåliga erfarenheter från Handelsbanken och bra erfarenheter från Föreningssparbanken. Är det så? Vilken bank ska man gå till?
gusper: Vi har: - lagt tegel Besparing 8000 - Sophantering Besparing 8000 - inv målning/tapet Besparing 40000 - Har redan tvättmaskin Besparing 5270 - Byggt garage, egen regi Besparing ca 100000
talthoff: Låter bra, för dig som kund. Men hur f-n gör dom om räntan går nere ännu mer ? Det är som bekant gapet mellan "riksbanksräntan" (eller vad nu heter) och marknadsräntan som bankerna tjänar pengar på. Om räntorna går ner så minskar gapet. Eller ? -0,5% i rabatt är inga problem om skillanden är 3-4% som den var får några år sen. Idag när gapet är 1-2% (orkar inte kolla exakta
Immobil: Jag har ;D, maila mej så får du ett par exempel omgående. Kolla in mitt första svar i denna tråd 8).
Kicksan: [citat] Jag tror inte Handelsbanken i Örebros kreditbeslut tas i Stockholm. Handelsbankens kontor jobbar och beslutar lokalt. Vet dock att SBAB går på postnummer när de värderar hus och lägenheter. Kan bli himla fel ibland !
kalleanka70: Min simultankapacitet är överraskande ibland....eller hur ;)
para: Nackdelarna känner vi till eftersom vi bor i parhus nu. På den tänkta tomten får bara en huskropp byggas, det blir ett vilkor även efter att den är avstyckad. Varför vet vi inte riktigt ännu. Om man riktigt tänker till kanske man kan lägga lite extra på att bygga bort nackdelarna, ljudet framförallt. Fördelarna söker vi. Billigare? Sammordningsvinster?
djpa: glömde url:en för er som inte redan läst... http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,444746,00.html