2 885 läst ·
43 svar
3k läst
43 svar
Hög ränta på kreditivet!
Sida 1 av 3
Hej, var på Handelsbanken förra torsdagen. Fick bra rabatt på lånet men 5,8% + 0,75% på kreditivet!
Bankmannen sa att det inte gick att göra något bättre på detta. Jag trodde att jag skulle ramla av stolen. Hur kan det skilja så otroligt mellan bankerna? Vi ska så klart inte godta detta. Ska förhandla vidare idag med Föreningssparbanken. Finns det någon annan som har fått så hög ränta på kreditivet?
Bankmannen sa att det inte gick att göra något bättre på detta. Jag trodde att jag skulle ramla av stolen. Hur kan det skilja så otroligt mellan bankerna? Vi ska så klart inte godta detta. Ska förhandla vidare idag med Föreningssparbanken. Finns det någon annan som har fått så hög ränta på kreditivet?
Din Handelsbank vill uppenbarligen inte ha dig som kund! Du bör kunna pruta ner räntan till några tiondelar över den rörliga boräntan UTAN kontraktsränta. Med 0,75 % kontraktsränta (som är lite väl hög i sig) så bör du ha en räntesats på utnyttjat belopp strax under den rörliga boräntan.
Men det är bara min åsikt - inte bankens
Räknar du med att utnyttja byggnadskreditivet under en längre tidsperiod?
Ytterligare några punkter att tänka på:
1. Tas kontraktsräntan ut på ett helt år, trots att du bara utnyttjar kreditivet under kortare tid?
2. Tar banken ut några andra uppläggningsavgifter eller avgifter för lyft?
3. Tillkommer avgifter för slutvärdering etc?
4. Kräver banken att du ska bli helkund el.motsv. i banken för att ge lånet?
5. Har banken angivit på offerten aktuell räntesats som deras erbjudande är relaterat till?
6. Kräver banken att den slutliga placeringen ska göras i deras bank för att ge kreditivet?
Men det är bara min åsikt - inte bankens
Räknar du med att utnyttja byggnadskreditivet under en längre tidsperiod?
Ytterligare några punkter att tänka på:
1. Tas kontraktsräntan ut på ett helt år, trots att du bara utnyttjar kreditivet under kortare tid?
2. Tar banken ut några andra uppläggningsavgifter eller avgifter för lyft?
3. Tillkommer avgifter för slutvärdering etc?
4. Kräver banken att du ska bli helkund el.motsv. i banken för att ge lånet?
5. Har banken angivit på offerten aktuell räntesats som deras erbjudande är relaterat till?
6. Kräver banken att den slutliga placeringen ska göras i deras bank för att ge kreditivet?
Bankmannen från Handelsbanken ringde upp igen. Han kunde gå ner till 5,15% och 0,5% på kontraktsräntan.
Tyckte fortfarande att detta var lite för högt.
Det blev klart igår att vi ska ta kreditivet genom Föreningssparbanken istället. Fick mycket bättre erbjudande från dom.
4,9 på kreditivet ingen kontraktsränta. Inga upplägningsavgifter eller avgifter för slutbesiktning.
Detta kan kanske tyckas vara högt ändå, men jag bor i en liten stad, och det verkar som det är svårare att få bra erbjudande då.
Tyckte fortfarande att detta var lite för högt.
Det blev klart igår att vi ska ta kreditivet genom Föreningssparbanken istället. Fick mycket bättre erbjudande från dom.
4,9 på kreditivet ingen kontraktsränta. Inga upplägningsavgifter eller avgifter för slutbesiktning.
Detta kan kanske tyckas vara högt ändå, men jag bor i en liten stad, och det verkar som det är svårare att få bra erbjudande då.
Hej
Var någonstans i sverige fick du 4.9% på kreditivet av Föreningssparbanken?
Och vad har ni andra blivit erbjudna för kreditivräntor den senaste tiden?
Vi blev erbjudna 5.5% av Föreningssparbanken i Dalarna precis innan jul, och de lät mycket förvånade då vi tyckte de var högt...
Var någonstans i sverige fick du 4.9% på kreditivet av Föreningssparbanken?
Och vad har ni andra blivit erbjudna för kreditivräntor den senaste tiden?
Vi blev erbjudna 5.5% av Föreningssparbanken i Dalarna precis innan jul, och de lät mycket förvånade då vi tyckte de var högt...
Vi fick 5,75% kreditivränta, (FSB), på vårt nya bygge. Från början blev vi erbjudna 6%. När vi hänvisade till detta forum påstod banken att det var annorlunda för folk som bygger typhus. Dels skulle det vara en "större säkerhet", dels tar det kortare tid och innebära mindre arbete för banken än lösvirkesdito. Pga utomstående faktorer tvingades vi tyvärr acceptera denna ränta. På vårt förra bygge hade vi 7% ränta från början. 
mvh
David
mvh
David
Vänner,
I slutet av november pressade vi FSB i Upplands Väsby och Östgöta (vid Fridhemsplan i Sthlm) mot varandra, efter att ha blivit erbjudna skamräntor på över 5 % av Nordea och Handelsbanken. Tillslut fick vi kreditiv på 2.8 MSEK på 4.3 % av Östgöta Enskilda.
På fredag börjar dom med markarbetena på vår tomt! Jippie! ;D
I slutet av november pressade vi FSB i Upplands Väsby och Östgöta (vid Fridhemsplan i Sthlm) mot varandra, efter att ha blivit erbjudna skamräntor på över 5 % av Nordea och Handelsbanken. Tillslut fick vi kreditiv på 2.8 MSEK på 4.3 % av Östgöta Enskilda.
På fredag börjar dom med markarbetena på vår tomt! Jippie! ;D
Det du skall ha utav säljaren är en betalningsplan som anger hur mycket du betalar vid olika milstolpar under byggnationen. Brukar vara en viss procentsats när markarbetena är klara(10-15%), ytterligare en viss del när huset levererats och är stomrest (40-50%) etc.
Och hur du förhandlar hur mycket du skall betala vid de olika tillfällena förtjänar en egen diskussion på detta forum, för här finns mycket pengar att tjäna!
Och hur du förhandlar hur mycket du skall betala vid de olika tillfällena förtjänar en egen diskussion på detta forum, för här finns mycket pengar att tjäna!
.. ett tillägg bara. Vi bygger med totalentreprenad och jag känner inte till dom andra entreprenadformerna. Vi har ju ett pris och en betalplan för hela bygget (förutom tomten). Kan bara anta att hur mycket du betalar vid olika tillfällen beror på vilken entreprenadform du har.
Robbin,
Tror att det är praxis hos SHB att kontraktsräntan är 0,5% om du är kund i banken.
Då får man även 0,5% rabatt på alla räntor vid bindningstillfället. Då blir deras räntor inte fullt så dumma.
Då man dessutom kan låna 85% i bottenlån så blir det ganska bra, jämfört med lågprisbanker också.
3.90 i rörligt är hyfsat.
Älvsbyhus har ju bra räntor, kan få 3,40 i rörligt av Östgöta-Enskilda. 4.05 i på 2 år.
/Roger
Tror att det är praxis hos SHB att kontraktsräntan är 0,5% om du är kund i banken.
Då får man även 0,5% rabatt på alla räntor vid bindningstillfället. Då blir deras räntor inte fullt så dumma.
Då man dessutom kan låna 85% i bottenlån så blir det ganska bra, jämfört med lågprisbanker också.
3.90 i rörligt är hyfsat.
Älvsbyhus har ju bra räntor, kan få 3,40 i rörligt av Östgöta-Enskilda. 4.05 i på 2 år.
/Roger
Hej,
Vi har 4,30 i byggnadskreditivränta hos Föreningssparbanken (tecknat i november). Uppläggningsavgift 5000 kr, som vi återfår om vi senare placerar slutlånen hos dem. Vi har fått oerhört bra mottagande av banken och vi är mycket nöjda!
Nä vi sedan skall slutplacera lånen kommer vi ta in låneofferter från olika banker för att få bästa låne villkoren (det är dessa lån som bankerna tjänar mest pengar på och är ivrigast att få dig som kund för). Vi stod och valde mellan FSB och SEB och FSB var överlägset bäst i räntor (fast vi lyckades att pressa SEB långt, de sade "vad vill ni ha"). Senare kanske vi byter till SEB eller någon annan bank som ger bättre villkor. Vi har räknat ut att även om vi byter bank och förlorar de 5000 kr i uppläggningsavgigt så vinner vi på att ta FSB för byggnadskreditivet. SEB vill vara med och "tävla" om vårt lån när det skall placeras sade de.
PS. räntorna under byggtid, kan du välja att belast kreditivet.
Mvh Willan
Vi har 4,30 i byggnadskreditivränta hos Föreningssparbanken (tecknat i november). Uppläggningsavgift 5000 kr, som vi återfår om vi senare placerar slutlånen hos dem. Vi har fått oerhört bra mottagande av banken och vi är mycket nöjda!
Nä vi sedan skall slutplacera lånen kommer vi ta in låneofferter från olika banker för att få bästa låne villkoren (det är dessa lån som bankerna tjänar mest pengar på och är ivrigast att få dig som kund för). Vi stod och valde mellan FSB och SEB och FSB var överlägset bäst i räntor (fast vi lyckades att pressa SEB långt, de sade "vad vill ni ha"). Senare kanske vi byter till SEB eller någon annan bank som ger bättre villkor. Vi har räknat ut att även om vi byter bank och förlorar de 5000 kr i uppläggningsavgigt så vinner vi på att ta FSB för byggnadskreditivet. SEB vill vara med och "tävla" om vårt lån när det skall placeras sade de.
PS. räntorna under byggtid, kan du välja att belast kreditivet.
Mvh Willan
Om ni kommer överens med er bank om att finansiera ert husbygge med dem ska ni inte betala kontraktsränta. Däremot håller jag med banken om de vill ha garanti att ni lånar ert bostadslån där som anledning att ta bort kontraktsräntan.
/Fredrik
/Fredrik
Jag har fått offerter både från SEB och Handelsbanken, ingen kontraktsränta på nån av dom, det är något jag inte skulle betala.
SEB 5% byggkreditiv + 3000 adm avgifter.
Handelsbanken 5,45% byggkreditiv + 3000 adm avgifter.
Och ingen kontraktsränta från nån av dom.
SEB 5% byggkreditiv + 3000 adm avgifter.
Handelsbanken 5,45% byggkreditiv + 3000 adm avgifter.
Och ingen kontraktsränta från nån av dom.