Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
frasse: Man kan väl enkelt säga som så att räntan dras från kreditivets totala låneutrymme, alltså det belopp som ni fått beviljat, från detta drar man dels de fakturor ni får i samband med bygget samt räntekostnaden. Om bygget drar ut på tiden kommer alltså räntekostnaderan att äta upp en del av de pengar ni hade planerat för byggnation. När ni har gjort slutbesiktning och flyttar in
Lkpg73: Tack jojje_99 för svar! Ok vad gäller nyckelfärdigt, men vad får man då lägga på markarbeten? Beror naturligtvis på tomtens uppbyggnad osv... Vad säger hustillverkarna om att själv göra arbeten på huset, som t.ex målning? Har också nära släkt som arbetar med badrumsförsäljning, kakel osv, kan man göra sånt själv, eller är det bara vissa tillverkare som godkänner det? Och
jojje_99: Om du ska pruta (eller "deala" som du kallar det) så måste DU ha tiden på din sida. Du måste ha möjlighet OCH vara beredd att tacka nej till ett erbjudande, annars kan du inte pruta seriöst. Det är den andra parten (i detta fallet banken) som ska känna "nu eller aldrig" - då kan du få ett bra erbjudande. Vänta alltså så länge som möjligt utan att tiden för den skull rinner ut. Och
petlar: Någon mer information om dessa hus? Vart kan man få det? Jag hade tänkt att lägga ungefär 2-3 månader av min egen tid på heltid. Resten skulle man vilja outsourca... Förutom lite kvällar och helger då som man ju får räkna med att spika lister och liknande...
Willan: Vi betalade 15 000 kr för vår arkitekt! Då har vi träffat honom ett antal gånger och han har ritat två hus för oss och sedan gjort ändringar på det vi tillslut valde. Sedan har han gjort konstruktionsritningar mm samt legat på kommunen för bygglov. Han samarbetar med en husleverantör.
David: Sverker är nog sveriges mest fruktade/älskade/hatade man. mvh David
Charisma: Kika lite i frågorna redan ställda om just detta. Vet att det finns ett par trådar redan, just nu en alldeles under din... ;) annars är det lätt att använda sökfunktionen för att hitta svar. Anna
Willan: Vad jag menar är bara att man noga skall granska husleverantöreras offerter. Vi bygger arkitektritat och har då varit tvungna att sätta oss in ganska mycket. Vi har granskat många husföretags offerter och många gånger tar de inte med allt. Jo naturligtvis de stora posterna, men det är många små poster som inte ingår som blir stora pengar. Dessutom skall man granska hur mycket de
Pillan: Alla kommuner dömer olika vad gäller max byggnadsyta på tomten, en del ger dispens lättare än andra. En del inte alls och då är det dessvärre rivning som gäller. Jag skulle helt klart kolla upp allt detta innan inflytt, samt be nuvarande ägaren söka bygglov o ordna allt innan inflytt. Surt att börja med sånt i ett nyinflyttat hus...
M@ZE: Hoppas du inte jobbar i "city" då, 3 timmars resväg bara för att jobba låter liiiiiiiiiiiite jobbigt i mina öron.
David: Jag tror också att många satt sig i en skuldfälla och lånat för mycket. T. ex. The Economist har varnat för prisdipp hur länge som helst nu, visserligen med betoning på andra länder såsom exempelvis UK, US. I det senaste nummret visade de i ett diagram att huspriserna i Sverige ökat mer än i USA sedan 1995. Sedan tror en del att en eventuell prisjustering inte kommer i form av ett
Snappen: Willan: Jag håller med dig. Visserligen är jag själv novis men jag blir också orolig ibland när jag märker att man tex skrivit entreprenadavtal o redan påbörjat markarbeten men inte vet ordentligt vad som ingår i avtalet... Sen kan man väl bara säga att det här med att bygga hus ÄR jäkligt krångligt. Man måste kolla kolla, lära, fråga och beskriva. För det är inte alls så att
bella: Stockolmspriser ,nyckelfärdigt, 1-planshus. Duvan 1 882800:- Vipan 1 928000:- Falken 2 630000:-
KarlXII: Nu förstår jag varför mina grannar undrar hur det går med poolen hela tiden.... ::) ;)
fredpers: Man kan utgå från att det i normalfallet inte finns några jättesummor att pruta från en seriös husförsäljare. För min del skulle jag dra öronen åt mig om det gick att dra ner priset med mer än någon procent. Dessutom är det givetvis möjligt att få köpa med viss extrautrustning för belopp betydligt under listpris. Tänk noga igenom din önskade standardnivå och försök få med
jojje_99: Redan de gamla romerska politikerna kunde konsten att bjuda folket på "bröd och skådespel". Så länge de delade ut spannmål och bjöd på underhållning så var folket nöjda och politikerna kunde fortsätta att regera bäst de ville. Och att kasta en och annan kristen till lejonen med jämna mellanrum uppskattades. Naturligtvis fungerar samma taktik även nu och likheterna med dagens system
KarlXII: Om ni gör allt själva, räkna med 6000-8000 per kvadratmeter så hamnar ni ungefär rätt. Det beror lite på VAR och VAD man handlar.
Henke: Man jämför ränta på lånet med räntan idag. Om skillnaden är ex 1 % och det är två år kvar på bindningstiden blir ersättningen 0,01 x 2 x 100 000 kr, dvs 2 000 kr. Ersättningen är avdragsgill i deklarationen som vanlig utgiftsränta.
Henke: Man får även tänka på att torkning av tvätt förbrukar energi även om man inte använder torkskåpet. Rummet där tvätten hänger blir kallare och el-förbrukningen (ved, olja eller dyl) ökar.
KarlXII: Oavsett inkomst och allt annat... I stan bodde vi i lägenhet och hade 3500 i hyra. Nu bor vi "på landet" och trycker in 11000 i månaden på servicekontot. Hur känns det då? Jo tack, bara fint. Märkligt nog känns det som om man har mer stålar nu! ??? Visst jämkar vi men vi tankar också bilen mer så jag vete sjutton hur det gått till... Observera att 11000 i månaden inte är verklig
mammamys: Tack för det snabba svaret!!! det var ju överkommligt, ibland har man ju ingen aning vad saker kostar,hade inte blivit förvånad om det kostade 3000:- Maria
bmwturbo: Banken brukar ombesörja att söka lagfart när man lånar pengar genom den. Det är deras sätt att kontrollera att bostaden verkligen byter ägare och att det inte är fråga om en blåsning. Frågorna som du ställer ska banken kunna svara på. Ingen bank är såpass godtrogen att dom svarar "jasså, du ska köpa hus för 2 miljoner, vilket konto ska vi sätta in pengarna på och när vill du
joakim: han/hon menar säkert att höja värdet på tomten för att slippa t.e.x topplån. tror jag alltså ;)
vonSassen: :) Under "Ekonomi, ritningar mm" på min hemsida http://hem.passagen.se/femana har jag gjort en prel. kalkyl i Excel över bygget. ;) Vet ej om den går att "importera" till Excel, annars kan jag skicka den till Dig hälsar Helena med Sverige Stugan
jojje_99: Vid ett byggnadskreditiv använder du den (ännu icke färdiga) byggnaden som säkerhet. Du måste alltså ta ut pantbrev på ett belopp motsvarande den kredit du önskar utnyttja. Att ta ut pantbrev är som bekant förknippat med en stämpelskatt (f.n. 2% av beloppet). För en checkräkningskredit måste du (vanligtvis) också lämna säkerhet, men troligtvis godkänns inte en ännu ej byggd
Ubbe: [citat] Utkant ????, Nää, det var en mkt intressant tråd :) Jag tar och lyfter den - vill ju veta hur det gick :D
JoGi: Fråga... En fågel viskade i mitt öra att en saftig renovering skulle kunna likställas med en nybyggnation och därför kunna rendera skattebefrielse 5/10 år. Är detta sant eller bara en "skröna". Om det är sant hur fungerar "värderingen" av renoveringen? JoGi