Hemmakatten
Hemmakatten: Det finns absolut utrymme för nya mäklare. Framförallt för de som är seriösa och etablerar en egen profil. Det är nog också bra att arbeta hos en välrenommerad helst lite större byrå. Din ålder ska du se enbart som en konkurrensmässig fördel. Och om du även kanske tänker dig en karriär inom hussäljarbranschen så är ju utbildningen ypperlig även för detta. Du läser ju
20 svar · 6,6k läst
E
Eldaren: För några år sedan var det 23 miljarder. Jag slår vad om att Per Nuder har lyckats fixa bort sin fastighetsskatt på något sätt. Han vill väl inte vara sämre än sina arbetskollegor >:(
18 svar · 3,3k läst
M
Mulan: Ca 160.000 avdrag för ett hus på ca 150m2 för invändig målning(vägg & tak), kakling, lister & innerdörrar, golv. Vet inte om det är bra eller dåligt. materialet får man köpa själv då.
9 svar · 2,4k läst
Fasting65
Fasting65: MathiasS har talat. Alla krog/kläd/möbel/respengar ramlar in i bygget. Lånebehovet var störst när köket skulle betalas. Nu åker man varje helg och handlar byggmaterial istället för ett par brallor och några skjortor. Det är ungefär vad man hinner bygga med när man har ett heltidsarbete också.
11 svar · 9,1k läst
F
fjonsson: Finns ränteavdrag i andra EU-länder? Om inte kan vi räkna med att det försvinner så småningom. Själv tycker jag det låter bra med slopad fastighetsskatt och minskat ränteavdrag. Mindre byråkrati blir det också.
16 svar · 2,5k läst
A
ama: Jag har ett tilläggssvar till Gioias fråga, något som börjat bli vanligt är hus eller parhus som bostadsrätter. Om man köper ett sådant hus så betalar man först en insats (i populära områden är 2 miljoner kr inte ovanligt), sedan betalar man också en månatlig avgift (el, vatten och dylikt ingår ibland, ibland inte) till bostadsrättsföreningen så länge man bor där. /ama
36 svar · 21,1k läst
D
David: Såklart du kan köpa en soffa på kreditivet. Se bara till att du gör det när huset är färdigbyggt så att du vet att pengarna räcker och att värdet på det du byggt är tillräckligt högt så att du inte behöver ta det på topplånet när du gör om kreditivet till ett lån. mvh David
15 svar · 2,2k läst
C
cat_stevens: Vi har också köpt tomten på kreditivet. Se till att försöka betala en hanpenning direkt och sedan gärna dra ut med betalningen av resten för att spara räntor. Kräv också en låg kreditivränta med argumenten att banken inte kommer att ha något arbete med kreditivet under en längre period, utan det liknar mer ett vanligt bostadslån.
6 svar · 1,4k läst
A
adnil: Vi renoverade nyss ett badrum på dryga 4 kvm. Nytt kakel och klinkers överallt, golvvärme, ny toalett, nytt tvättställ med kommod och överskåp och glasväggar till dusch. Vi hade en kompis som kaklade och lade klinkers och fick köpa in elektriker för värmegolvet + rörmokare för nya rör/rördragningar (ej svart). Gick på totalt runt 45'-50' och då var det inga budgetgrejer utan
11 svar · 14,7k läst
Angelven
Angelven: Om man vill ha lite trygghet och binda kan ett tips vara att en split i 3 delar: 2,3,5 år ger ett nytt lån varje år att omförhandla - dvs det är bara en tredjedel av det bundna lånet som omförhandlas varje år. År 6 är det två lån och år 10 säljer man väl huset när fastighetskatten slår till ::) http://www.comboloan.se har ett prydligt sätt att räkna om lånet till nån sorts
7 svar · 2,9k läst
S
sanije: Vi har betalt 12164 kronor för bygglovet alla avgifter inkluderat förutom utstakningen som går på ca 5000 kronor. Jörgen och Sanije
13 svar · 13,5k läst
D
David: [citat] Sorry. Ibland (ofta) är jag lite trögtänkt... mvh David
7 svar · 7,0k läst
K
KenthIJ: Finns det nåt ungefärligt pris på en ut/tillbyggnad på torpargrund innehållande följande: Hall 6m2 (inkl ytterdörr) Kök 13m2 (inkl. VA) Toa/dush 7m2 (inkl VA) Sovrum 10m2 Jobbet gör vi själva
0 svar · 2,0k läst
M
Mulan: Okej, så det är hustillverkaren som gör detta? Annars måste väl banken se det som att man behöver ett mindre lån istället, vilket är sant. Intressant upplägg, skall föreslå det imorgon när jag träffar leverantören.
2 svar · 2,4k läst
S
Sannabecka: Tack för ett snabbt svar! ;D Då vet jag precis. /Sanna
2 svar · 3,1k läst
DragonLady
DragonLady: Du skall bara deklarera för hur förhållandet var 31/12 typ i byggande fas. Nästa år deklarerar du för hur många badrum, kakel, garage, mm, mm du har.
1 svar · 1,5k läst
B
Bigfoot: Nej då, jag är inte orolig...möjligen för budgivningen i så fall. :)
3 svar · 3,4k läst
P
Pemma: När min man och jag köpte bostadsrätt så byggde vi en egen kalkyl i excel. Vi la in det bästa erbjudandet på räntor och villkor som vi fått från banken. Sen när vi tittade på objekt så räknade vi på dem i kalkylen. För oss var det viktigt att veta inte bara vad priset blev per kvadratmeter utan även vad månadskostnaden blev per kvadratmeter. Detta gjorde att vi kunde jämföra
3 svar · 2,7k läst
M
Milli: Hej! Någon som byggt Onsalavillan Björkvik eller har prisuppgifter på den? Jag och min sambo funderar på att bygga ett sånt!
0 svar · 1,5k läst
B
billy_baver: Detta är mycket intressant! Bankerna avgör centralt vilka mäklare som banken "auktoriserar" att värdera hus. Till exempel brukar FSpb:s handläggare rent reflexmässigt hänvisa värderingen till mäklare hos FSpb Fastighetsbyrå. Detta hämmar givetvis konkurrensen. Antag att kunden på egen hand hittar en av alla de värderingsmän som gör jobbet billigare än bankens egen "hovmäklare".
3 svar · 2,7k läst
A
Antonski: Hej, nykomling i detta forum som skulle behöva lite hjälp! Jag skulle vara tacksam för en uppskattad kostnad för att bygga ett fritidshus på ca 50-60m2, endast hus och byggkostnad. Tar även tacksamt emot tips på bra hustillverkare och firmor. Ska bygga i Bohuslän om det kan påverka tackar gör Anton
0 svar · 4,4k läst
O
OLHA: Tja, vad skall man tro? Fyra av tio lever på marginalen 2005-03-14: di.se Fyra av tio svenskar kan tvingas flytta om deras inkomst minskar med 2000 kronor. Sjunker lönen ytterligare 1000 kronor måste hela 56 procent lämna sina hem. En stor del av Sveriges hushåll har mycket små marginaler i sin ekonomi. Det visar en stor enkätundersökning som Dagens Nyheter presenterar i dag. De som
12 svar · 2,0k läst
H
Hoffsan: Det kan du lita på ;) Så även i taket...
20 svar · 2,4k läst
·
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Har oxå en, skicka mail i direktmeddelande så kan jag rensa en kopia.
4 svar · 2,1k läst
M
Molly_M: Vi är på gång att eventuellt bygga ut vårt hus och undrar om det finns någon här som gett sig på det, och hur ni isåfall gick till väga? Anlitade ni arkitekt för ritningar? Vem gjorde utbyggnaden? Gjorde ni något jobb själva? Hur lång tid tog det? Hur stor utbyggnad gjorde ni? Var hamnade kostnaderna på? osv...
0 svar · 1,4k läst
B
byggimpert: [citat] För mig innebar uttrycket "disponibel inkomst" den totala nettosumma man har att röra sig med innan några som helst utgifter var fråndragna ;) Svarar på ditt andra inlägg samtidigt, personligen så tycker jag just kvoten är det intressanta, dvs. hur stor del av den disponibla, totala nettoinkomsten väljer man att avsätta till boendet. Ju högre den kvoten är dess mindre blir det
26 svar · 3,2k läst
DragonLady
DragonLady: Jag tror det innebär att du fortfarande betalar skatt för tomten t.om 1jan. därefter har du dina 5 friår.
22 svar · 1,6k läst
E
ebuupc: Vi planerar att lägga till en övervåning till vårat hus. Vi räknar med ca 100 kvm (3 sovrum och 2 badrum). Huset ar byggt 1960. För att kunna lägga upp en budget för hur mycket vi har råd att lägga till, så planerar vi att göra mycket jobb själva. Min fråga gäller, hur uppskattar hur många mantimmar som generellt behövs för olika job. Tex. dra ny el, föra upp avlopp och vatten,
0 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Att förhandla ned priset efter avslutad budgivning kan man ju givetvis göra för vilken anledning som helst. Men när man är säljare och råkar ut för en sådan köpare så är den enda riktiga att avvisa köparen. En sådan köpare kommer bara att ställa till problem i framtiden. Har gjort just detta när vi sålde vårt förra hus, den köparen blev senare en MYCKET stor huvudvärk för
11 svar · 2,9k läst
P
pleximaster: [citat] Gör du detta helt gratis? mvh plexi
5 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.