hela huskostnaden hammnar på ca
2600000

värderings mannen värderar huset till 2400 000

är det nu så att banken lånar ut 85% av värdet dvs 85% av 2400 000
och resten blir topplån??
detta skulle innebära att om man delar upp lånet i 5 delar

4st på 510 000 (botten lån)
1st topplån 560 000 = 2600 000

har jag fattat rätt??

just nu håller vi bara på med keditivet och banken bubblade om att dom kan bara lägga upp kredetivet på 2400 000 och resten blir banklån

hara jag fattat detta rätt??

ha det göööööt :D

Kan detta vara rätt?

har räknat ut att skillnaden på topplånet.

På värdering på 2.400.000 blir topplånet 560 000

Om det skulle vara värderat till det priset det kostar oss att bygga dvs 2600 000 skulle topplånet bli 390 000

Om det skulle vara betalt på 15 år så hade amorteringen blivit 3111 på det dyra topplånet och 2166 på det bättre topplånet.

Har jag räknat rätt?

Övrigt så är vi finspångsbor som ska bygga modulent i svärtinge och vi hoppas det kommer bli grymt

det ända som vi inte är nöjda med nu är värderingen men det kanske bara är att svälja och se glad ut ::)

Det kan ju bli lite bättre värderat när det sedan står klart eller hur brukar det vara?

Hemmakatten
Risken är ju att banken inte vill låna ut mer pengar än vad huset är värderat till.

Ja den risken finns ju dock >:(

men vi har ett kreditiv på 2.500 000 hos en annan bank just nu men vi är inte nöjda med den banken :-/

så vi hoppas vi kan köpslå lite :D

Kan man verkligen ha topplån överstigande värderingen...?

Har förstått följande från våran bank:
bottenlån max 90% av värderingen
topplån max resterande 10%
sedan borgenslån eller kontanter för att lösa ev kostnader överstigande värderingen.

borgenslånet har väl ännu hårdare tumskruvar vad gäller ränta och amortering än topplånet.

/Kibba

precis

det är så jag har räknat

85% av 2400000 skulle innebära ca 560 000i topplån av (2600000)

kanske är så illa att man får ta ett vanligt banklån på resten när det inte blir värderat så bra

Risken är ju att du överhuvudtaget inte får låna NÅGOT över värderingen.

Men om produktionskostnaden är högre än värderingen måste väl ändå något vara fel.... Eller är det ett vanligt scenario ? Låter vansinningt i mina öron.

Det är väldigt vanligt om man bygger i glesbyggd. Då är det sällan huset blir värderat högre än produktionskostnaden.... :(

Du har förstått det helt rätt - värderingen kan bli mindre än den verkliga byggnadskostnaden. Det gäller dock inte bara hus på landet.

Vi har råkat ut för samma sak - men vår värdering blev lägre för att det var så mycket kvar att åtgärda och många större fel på bygget.

Vi bor i storstad och i ett område som expanderar...

Vi kommer dock att begära en ny värdering från banken när vi fått en del åtgärdat.

Varför blev erat hus värderat lägre?

Vårat är inte värderat ännu, det var bara en förklaring på frågan. (Vi bygger inte i glesbyggd heller).

vårat var bara en förhandsvärdering!

så jag vet ej hur banken lägger sig i detta läge!?

hoppas ju naturligtvis på lite högre värdering när huset står klart

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.