Fick förtryckta deklaration och...

* Var är rotavdraget? Lämnade in före 1 mars 2005...

* Jag köpte hus april -04 och de har ej tagit med fastighetsskatt... Ska man anmäla det på nåt sätt? Borde gå automatiskt då de besitter med all den info?

* Har ni några tips för avdrag som är inom riktliga och ev. berättigad för vissa? ;)

Fastighetsskatten får du räkna ut själv ;)
Schysst va?
Inte så svårt som det verkar vid en första anblick...

Fastighetsskatten finns bara med om du ägt bostaden under hela 2004. När det gäller rotavdraget kommer det inte förrän på slutbeskedet du får när den preliminära uträkning går över i reell. När det gäller uträkningen av fastighetsskatten vid ägande endast en del av 2004 står detta faktiskt klart och tydligt i "dags att deklarera" du kanske skulle öppna den och titta lite !!

Jörgen och Sanije

Ajaj... Man brukar ej läsa brukanvisningar 8)

Det brukar man inte man är väl man eller ha ha nej men skämt och sido detta är väl en av de viktigare bruksanvisningar som finns speciellt när man har eller har haft fastighet. Jag har suttit hela dagen och läst jag sålde min villa i Oktober i fjol och jag måste deklarera eventuell vinst ett riktigt huvudbry och som sagt man är ju inte van vid bruksanvisningar. LYCKA TILL !!

Jörgen och Sanije

När jag anlitade mäklare ingick det att de ska deklarara åt mig försäljning och uppskjutning av vinstskatt så det är deras bord.

Ser nu att det var extra sida på deklarationspapper där det står vad man själv ska ta upp... Konstig ställe.

Klarar mig nog nu ;)

Deklarera på nätet, det är kanon, har jag gjort....

Fungerar inte om du sålt fastighet under 2004 ska tilläggas !!!

Jörgen och Sanije

Jorgaren skrev:
Fungerar inte om du sålt fastighet under 2994 ska tilläggas !!!
:o Nä det är ju inte så konstigt. :-/ ;D

Blev lite fel där 2004 skulle det vara slarvigt av mig sorry !

Jörgen och Sanije

kire skrev:
Lite utanför ämnet, men jag håller med Calle, deklarera på nätet funkar kanonbra och återbäringen landar före midsommar oxå ;-)
Återbäring - det är ju inte alla som får :P...tror ni inte tekniken kommer utvecklas så att det går att deklarera husförsäljningen också? Det är ju K5:an och alla andra bilagor kan ju beräknas....borde väl funka?! Jag kan inte testa.

Calle Anka skrev:
Återbäring - det är ju inte alla som får  :P...tror ni inte tekniken kommer utvecklas så att det går att deklarera husförsäljningen också? Det är ju K5:an och alla andra bilagor kan ju beräknas....borde väl funka?! Jag kan inte testa.
Har testat med e-legitimationen och det går inte. Får till svar att ni har sålt fastighet under 2004 och måste då göra deklarationen på papper med bilagor som kommer med din deklaration.

EDIT: Jag fick iaf tilbax 9500:- .

Hemmakatten
Jarppan skrev:
EDIT: Jag fick iaf tilbax 9500:- .
Men det är ju innan du har gjort beräkning av reavinstskatten. Men den kanske du skjuter upp.

Hemmakatten skrev:
Men det är ju innan du har gjort beräkning av reavinstskatten. Men den kanske du skjuter upp.
Vem gör inte det? ;D

Hemmakatten skrev:
Ja vem gör inte det. Dom flesta eller hur?
Finns det någon som helst fördel att betala den skatten nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.