Fick mig en funderare idag...

Vi lånar 95% av husets pris av banken.. Pratade med banken om att lösa 2 andra lån jag har men det gick inte då vi redan hade lånat 95%.

Hur är det med Byggkreditiven då?

Förstår inte frågan.... ???

Kan man få pengar för rust av huset trots att det är belånat till 95% ?

Idag kan du nog låna hur mycket som helst, frågan är om du klarar av lånen?

Men du kan antagligen inte låna mer med huset som säkerhet, vilket innebär högre räntor.

Det finns gott om bolag som lånar ut upp till 200,000 kronor utan säkerhet, men jag rekomenderar det inte!!!

Såg till och med i går en annons för ett bolåneföretag som försökte locka till sig kunder genom att skriva att betalningsanmärkningar och arbetslöshet inte var ett hinder hos dom...

Det börjar likna 80-talet mer och mer för varje dag som går....

Om utbyggnaden eller ombyggnaden är värdehöjande, så kan du få låna till den till förmånlig ränta. När ombyggnaden är klar så värderas förhoppningsvis huset så pass mycket högre än före ombyggnaden att ditt bottenlån kan höjas för att få plats med renoveringspengarna.

Detta är förstås inte lika lätt om ombyggnaden inte höjer värdet på huset minst lika mycket som ni vill låna extra.

okey.. det blir ett vanligt lån först.. sen kan jag värdera om huset och ta in det lånet i huslånet?

Huset är ej renoverat på 50 år så nog lär det höja priset :)

Det behöver inte bli vanligt lån, utan det kan bli byggkreditiv också, prata med din bank.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.