Nu börjar det närma sig bankbesök igen, och den här gången blir det på allvar, tomten är vår (skall lånas till) och husprojekteringen är nästan klar. Vi vet inte hundra än hur mycket vårt egna arbete kommer att värderas till i form av "kontantinsats" men vi har räknat med att det skall utgöra cirka 10%, och riktiga kontanter kommer vi att ha till bygglov, lagfart, diverse avgifter och en del andra småsaker. Men vi har kommit fram till att vårt lånebehov ligger kring 2 mille ganska exakt, vi tjänar gemensamt 35.000 före skatt som lägst varje månad, enligt mina beräkningar skall det inte vara några problem. Men ångesten börjar krypa på nu, "får vi lån" tanken kommer på kvällen :P

Finns det någon med färska erfarenheter och liknande inskomster? Vi har möjlighet till borgenär p.g.a tät svärfar också men jag har mest känt att det inte skall behövas

Vi fick precis lånelöfte i förra veckan.

Vi har:

*Inkomst 37 000 innan skatt
*inga lån/skulder
*En tillsvidareanställd + en 1 år vik.
*70 000:- kontantinsats
*Hyffsat unga 23 resp. 24 år.

Vi fick utan några som helst problem ett lån på 2,4 miljoner.

Tänk på att välja en bank som låter dig ha bottenlånet amorteringsfritt! Vilket jag rekommenderar att man har!
Vi fick även "erbjudandet att slippa topplånet (som är mellan 10-15% av totalsumman) genom att farsan ställer upp med säkerhet på sitt egna hus. Har dock inte bestämt mig om vi skall ta till den hjälpen. Man vill juh klara sig själv!

Jag har alltid problem med bankerna.. Iaf dom "vanliga" bankerna...

Dom tycker alltid att jag har för mycket Blanco lån osv osv..

Vi fick avslag på FSB på vårat huslån (endast 550 000kr).

Drar just nu in 40 000kr före skatt/mån tillsammans.. dock har min sambo bara vikariat.

HAr tot lån på 170 000kr sedan tidigare.. bla en snöskoter.

Ringer man SBAB så är det inga problem.. Blir så less..

det är verkligen olika, fick kalla handen hos FSB (min bank sedan födseln), de var inte ens intresserade av att höra att svärfar (tät markägare) ställer upp som borgenär ifall det blir topplån. När vi vände oss till en annan bank (idag) var det precis tvärtom, större lån och välkommet med borgenär, bara positiva tongångar. Det här skall nog gå vägen :)

RilleRock
Pedda är det du som har min gamla 18" fälgar`? ;D

Oavsett så tycker jag om man kan välja en lokal bank.
Vi bytte som alla andra från FSB i staden till Nordea på landet i en mindre ort.
Vilken service och vilken supertrevlig bankkvinna vi fick.
Helt plötsligt var man ngn som banken respekterade.

Fick tom en del presenter.
2 väskor, 2 badhandukar samt den fina under som matchade huset... :)
Visst har vi fått betala dem men..gesten :)

nordea2.jpg

Tjena, några 18" fälgar känner jag inte till...? :)

Men, vi fick också kanonkontakt med Nordea och kör på dem nu, verkligen skillnad, istället för att sitta med mössan i hand och nästan skämmas hos "min" gamla bank så kände jag mig betydelsefull, smart och snygg hos Nordea ;D

De etablerade bankerna av idag är kända för att tjura till det.
T.ex min arbetskamrat var i kontakt med FSB, HB och Nordea - avslag för han och hans sambo på samtliga.
De ville ha ett lånelöfte på 1.3 milj och har ca 28 000 kvar efter skatt.
Skumt va ?

Jag rekommenderade min bank d.v.s Länsförsäkringar bank till dem och efter 1 vecka fick de svaret att de var godkända. Nu har de lånelöfte på 1.6 milj helt plötsligt............

Sen ska vi inte dra paralleller om att bankerna vill gardera sina pengar osv. givetvis vill de det men det får ju vara någon ordning på torpet.

Jag arbetar på Sveriges största livsmedelsdistributör och vi har egen bank, denna banken har tagit extremt stora delar av marknaden på bara kort tid. Vår svaghet just nu är att vi inte kan ge lånelöfte och det tar 4 veckor att behandla ett bostadslån.
När vi lyckas med detta (ej alltför avlägset) då får storbankerna se upp :D

RilleRock
Pedda_P skrev:
Tjena, några 18" fälgar känner jag inte till...?  :)

Men, vi fick också kanonkontakt med Nordea och kör på dem nu, verkligen skillnad, istället för att sitta med mössan i hand och nästan skämmas hos "min" gamla bank så kände jag mig betydelsefull, smart och snygg hos Nordea  ;D
Han som köpte dem har åsså just Pedda_P som användarnamn på en annan site så jag trodde... ;D

Skönt att de lösts sig!

RilleRock: jag förstår, fel Pedda (mitt användarnamn är förkortning av Pedda Proppmätt.....) ;D

Angående storbankerna; som jag upplever det är de flesta kinkiga när man inte har något att komma med när det gäller topplånet, tänker man t.ex inte arbeta något själv på nybygget (eget arbete kan funka som en kontantinsats) eller inte har kontanta medel att spruta in, eller en säkerhet (rik släkting, annan fastighet etc.) så kan man säkert få det lite motigt hos vissa. men det är ändå spännande hur olika det kan vara i attityd storbankerna emellan. Förutom att FSB inte gillade att höra om någon borgenär så gillade de heller inte att vi ska bygga på landsbygden (kanontomt med bra läge och härlig utsikt, 10 min. från stan, bra infrastruktur etc.), och två minuter in i samtalet började gubben att försöka kränga på oss en av FSB:s egna tomter.... kändes halvkul :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.