Hej på er. Hittade just hit till detta eminenta forum.

Jag och min sambo står i begrepp att köpa hus. Vi har väll varit allvarligt på jakt i ca 1år men omsättningen på hus här på orten är väldigt låg dels för det är en väldigt liten ort och så är det många äldre som väljer att bo kvar i sina villor för det finns få alternativ för dom eftersom kommunen inte heller bygger pga. många ungdommar som lämnar kommunen osv. Lite moment 22 av det hela.

Jag är däremot en av dom som vet med mig att jag kommer bli kvar här troligtvis hela livet om inget kritiskt händer och därför har jag nu en fundering på om det kan vara ide att bygga ett eget hus?

Husmarknaden här är ju som sagt rätt så dålig och priserna förvisso mkt. bra och inte en kåk över miljonen knappt.

Därav min undran om det kan vara ett vettig beslut att bygga ett nytt hus som troligtvis skulle drälla iväg uppemot 1,5-2miljoner när utsikterna att få tillbaka pengarna är så dåliga. Tanken är ju att vi får ett nytt hus som vi vill ha det, då vi båda är rätt så kräsna och utbudet lågt samtidigt som underhållet av ett nytt hus är vesäntligt mindre än på ett gamalt.

Jag är händig osv. och skulle säkert kunna hjälpa till med både det ena och det andra under byggets gång problemet är att jag aknar tid då jag arbetar ca 12h per dag. Därför vill jag egentligen inte heller köpa ett hus med renoveringsbehov eftersom jag får lämna allt till hantverkare och då blir ju en helrenovering lika dyrt som ett ntytt hus nästan.

Någon som har lite synpunkter på mitt sätt att se på saken och kan hjälpa mig lite på vägen?

Beppo skrev:
omsättningen på hus här på orten är väldigt låg dels för det är en väldigt liten ort och så är det många äldre som väljer att bo kvar i sina villor för det finns få alternativ för dom eftersom kommunen inte heller bygger pga. många ungdommar som lämnar kommunen osv. Lite moment 22 av det hela.
Husmarknaden här är ju som sagt rätt så dålig och priserna förvisso mkt. bra och inte en kåk över miljonen knappt.

Därav min undran om det kan vara ett vettig beslut att bygga ett nytt hus som troligtvis skulle drälla iväg uppemot 1,5-2miljoner när utsikterna att få tillbaka pengarna är så dåliga.
Hej själv och välkommen till forumet :).

På ett sätt tycker jag ändå, av det jag läser, att samtidigt som du formulerade frågan, har du i samma stund, på ett både sakligt och klokt sätt, själv besvarat den :) ;).

Av din beskrivning att döma så kan man nog inte utifrån strikt ekonomiska hänsynstaganden, säga att det vore ett klokt beslut att bygga nytt.
Huruvida du ändå har privat ekonomi och personlig vilja nog att strunta i de ekonomiska riskerna, är nog bara en fråga som du/ni själva kan svara på.
En liten 'brasklapp' som jag skulle vilja inflika är, har en eller båda av er, ekonomisk möjlighet att klara huset ekonomiskt på egen hand om så skulle krävas??

Jag skulle ju spontant tycka att ett befintligt hus med 'lagom' renoveringsbehov vore en bra start, har ni sedan möjlighet att ta renoveringen lite eftersom, så har ni antagligen tiden för er ;), inte för att jag vet, men misstänker att ni inte är så särskilt 'till åren kommna' :).

MVH och Lycka till :)//Christina.

Hallojs! Tycker att Byggimpert har täckt upp det mesta. Men om JAG rakt av skulle svara på frågan ; "När bygger man ett hus?", så skulle jag nog svara att man bygger ett hus när man vet att man klarar av att betala det - också när den icke så obekante Murphy och hans lag slår till... ;D Min erfarenhet är att drömmar ska man se till att ha framför sig snarare än bakom sig. Börjar det att strula är Sverker Olofsson inte mycket att hålla i handen. Så JAG (en mycket subjektiv uppfattning självfallet!) hade nog tagit ett hyfsat redan befintligt hus, sänkt ambitionskraven att allt ska vara perfekt redan från början, och om jag hade tidsbrist vad gäller eget arbete som Du antyder - gjort en pioriteringslista och plockat hem hantverkare efter hand. Och så hade jag med tanke på hur himla tunn sambolagen är gift mig... ::) 8) ;D Mycket bättre utgångsläge om man är med hus... ;) ;D

Jag hade (och gör det) byggt nytt. Varför ha ett byggprojekt väntades när man kan ha kul på andra sätt.
Vi har ett barn som kräver massa tid & då vill man inte hålla på med annat. Har vänner som säger samma (och är i samma sits med barn)...som köpt äldre & renoverar, de skulle valt nytt alla gånger om de visste hur mycket som ändå skall göras men som inte hinns med (inte som på tv).

Idag slutar notan på samma nivå i månatliga utgifter.
Men nytt är nytt & det gamla blir inte bättre med åren :)

Tja, har man barn som Mulan då kommer det ju i ett annat läge, så har Ni det är det säkert inga problem att bygga nytt! Lycka till! ;D

Mulan skrev:
Vi har ett barn som kräver massa tid & då vill man inte hålla på med annat.

Men nytt är nytt & det gamla blir inte bättre med åren :)
Första påståendet ligger det en hel del i, det tål att tänka igenom ordentligt innan man startar, om man har flera småbarn, men man kan ju också tänka sig att man söker ett objekt med lagom renoveringsbehov samtidigt som det, precis som 'sillastryparn' säger, är klokt att känna sig själv tillräckligt väl för att veta om man klarar att ta saker sas. eftersom, eller om man vill ha allt 'tiptop' från punkt noll.

Andra påståendet ser jag som en 'sanning' med stora modifikationer, nytt är förvisso nytt, men gudarna ska veta att jag tycker att det finns väldigt många 'gamla renoveringsobjekt' som def. blir bättre med åren (tom. betydligt bättre än de flesta nybyggda hus) och där materialval, ytor, hantverksskicklighet mm. är av en helt annan klass än de allra, allra flesta nybyggda hus (nästan oavsett tillverkare, det finns några hustillverkare som klarar det, men inte särskilt många) någonsin kommer i närheten av ;)

MVH//Christina.

Håller med om att en del gamla hus (typ före 40-talet) är otroligt vackra & charmiga. Jag gillar gamla hus.
Men skall man bo i det nu & inte senare så tycker jag nytt är bäst :)
Men alla vet ju så klart bäst själva hur man vill ha det & vad man prioriterar.

Enda nackdelen (och en stor sådan) är att det är svårt att hitta tomt med bra läge för att bygga nytt på. Egentligen sjukt med tanke på hur mycket mark som finns i Sverige :)

Hus bygger man när man känner för det, när man är trött på visningar på befintliga ruckel för 2,5 milj...som man i princip ändå skulle behöva totalförändra :P
Priset på huset man bygger bestämmer man ju egentligen själv. Budget, mittemellan eller lyx..

Mmm..gammalt eller nytt, den stora skillnaden är nog att nya hus är mer lättskötta, "ALLA" som har äldre hus, jobbar o sliter...och "ALLA" som har nya hus sitter på sina altaner o dricker drinkar och pratar om hur rätt det var att bygga nytt. ::) (Jo så är det ;))
Jag ville tidigare försöka köpa ett av kulturhusen i stan och renovera upp pga att jag var fixerad vid känslan i äldre hus, som helt saknas i nya, .. men det räcker inte. Dessutom har jag varit inne i många nya hus på senaste tiden som verkligen lyckats med "känslan". Så nytt vinner återigen...för oss.

MatildaSofia skrev:
Mmm..gammalt eller nytt, den stora skillnaden är nog att nya hus är mer lättskötta, "ALLA" som har äldre hus, jobbar o sliter...och "ALLA" som har nya hus sitter på sina altaner o dricker drinkar och pratar om hur rätt det var att bygga nytt. ::) (Jo så är det ;))
Så nytt vinner återigen...för oss.
Det är bara ett litet aber Matilda ;D, om man ser det utifrån den situation som 'Beppo' beskriver i ursprungsfrågan, där det 'nya' inte kommer att vara ett utsökt arkitektritat hus som ligger i en fantastisk ekbacke ner mot Göta Kanal, utan där de 'budgetvarianter' han nämner, drar iväg på mer än 1,5 mille med mycket dåliga förutsättningar att kunna gå skuldfri ur affären om behov uppstår, är det fortfarande, ur 'Beppos' synvinkel alltså, nytt som vinner....... ;D

MVH :D//Christina.

byggimpert skrev:
Hej själv och välkommen till forumet :).

Av din beskrivning att döma så kan man nog inte utifrån strikt ekonomiska hänsynstaganden, säga att det vore ett klokt beslut att bygga nytt.
Huruvida du ändå har privat ekonomi och personlig vilja nog att strunta i de ekonomiska riskerna, är nog bara en fråga som du/ni själva kan svara på.
En liten 'brasklapp' som jag skulle vilja inflika är, har en eller båda av er, ekonomisk möjlighet att klara huset ekonomiskt på egen hand om så skulle krävas??

Jag skulle ju spontant tycka att ett befintligt hus med 'lagom' renoveringsbehov vore en bra start, har ni sedan möjlighet att ta renoveringen lite eftersom, så har ni antagligen tiden för er ;), inte för att jag vet, men misstänker att ni inte är så särskilt 'till åren kommna' :).

MVH och Lycka till :)//Christina.

Ahh. Du har så rätt.

Jag och min sambo har väll kanske 150-200k att stoppa in i huset i egna medel men då är det rensat och finns ingen backup om något skulle skita sig.

Jag är lite osäker på om någon av oss skulle reda upp lånet själva då vår gemensamma inkomst är väll ca 20000kr efter skatt.

Precis som du säger så är vi inte så gamla. Jag är 27 och tjejen är 24. Vi är barnfriai fysisk mening men jag har ett par babys i garaget =)

Tanken är väll på barn när vi ordnat ett mer barnvänligt boende än idag.

Hus här i byn är lite knepigt som sagt. väldigt lite tillsalu coh inte så mycket som passar oss.'

Självklar har vi ju insett att det tar något decenium innan man får till hela fastigheten som man vill ha det om man köper något som redan finns men det måste ju också finnas möjlighet att göra det man vill såsom utrymme för garage och så vidare.

Lite svår sits med tanke på att jag vet att jag blir kvar hela livet ??

Beppo skrev:
Lite svår sits med tanke på att jag vet att jag blir kvar hela livet ??
Jag tycker du verkar stå med båda fötterna på jorden och därför ska jag säga något som jag kanske inte hade vågat annars :) ;).

Detta är inget utslag av 'förmynderi', av vilken orsak det vara månde, utan enbart ett råd av egen erfarenhet, som du kanske tycker låter  ::), men det är iaf. välment, MEN hursomhelst......, när man som bäst tror att man vet att så här är det och ska så förbli, så har livet något alldeles oväntat i beredskap åt en :), vilket mao. gör att det är klokt att ombesörja så att de 'materiella' åtaganden man tar för sig (innan de 'fysiska' ännu uppenbarat sig, vilka efter sin ankomst gör att man kan tvingas säga -nej- oavsett om man önskar eller ej ;)) är möjliga att avyttra, utan att tvingas dras med konsekvenserna i allt för lång tid.

Dvs. köp begagnat eller bygg nytt, det är du/ni bäst på att avgöra själv, MEN se till att du (för den delen även din sambo) har möjligheten att ändra/ångra er, utan livslång skuld i bagaget, om livet helt plötsligt skulle ta ett fullständigt oväntat, men inte desto mindre positivt, 'krumpsprång' :), även om det i dagens läge känns lika sannolikt som 'Harrisburg' (för att citera Tage D) :).

MVH och Lycka till//Christina.

byggimpert skrev:
Det är bara ett litet aber Matilda ;D, om man ser det utifrån den situation som 'Beppo' beskriver i ursprungsfrågan, där det 'nya' inte kommer att vara ett utsökt arkitektritat hus som ligger i en fantastisk ekbacke ner mot Göta Kanal, utan där de 'budgetvarianter' han nämner, drar iväg på mer än 1,5 mille med mycket dåliga förutsättningar att kunna gå skuldfri ur affären om behov uppstår, är det fortfarande, ur 'Beppos' synvinkel alltså, nytt som vinner....... ;D

MVH :D//Christina.

::) *Tsss* Christina, jag är lite naiv alltså..är det vad du försöker få fram..? ;)

MatildaSofia skrev:
::) *Tsss* Christina, jag är lite naiv alltså..är det vad du försöker få fram..?  ;)
Det skulle jag definitivt inte kalla dig Matilda :), men om jag säger som så, utifrån 'Beppos' beskrivning av hans förutsättningar för nybyggnation, så skiljer det ljusår i jämförelse med dina ;)

MVH :-*//Christina.

Beppo skrev:
Därav min undran om det kan vara ett vettig beslut att bygga ett nytt hus som troligtvis skulle drälla iväg uppemot 1,5-2miljoner när utsikterna att få tillbaka pengarna är så dåliga.
Hej på er.

Ovan nämda mening säger ganska mycket tillsammans med eran inkomst, jämte banken och vad dom tycker att värdet kommer att hamna på ett nybygge på eran ort. Ta en diskution med banken om vad dom har för syn på saken, ha gärna med er lite material som dom kan räkna på. (Det älskar dom att göra)

Värdet på erat nybygge kommer att bli (troligtvis) ganska låg, och det är tyvärr det ända banken tittar på när det är dax att lyfta av kreditivet till vanliga huslån, vilket kan betyda dyra topplån.

Men mitt tips är att checka av med banken för att få lite blick i vad det hela kan hamna i det ekonomiska.

Lycka till
Jarppan

byggimpert skrev:
Det skulle jag definitivt inte kalla dig Matilda :), men om jag säger som så, utifrån 'Beppos' beskrivning av hans förutsättningar för nybyggnation, så skiljer det ljusår i jämförelse med dina ;)

MVH :-*//Christina.

Efter att ha läst inläggen igen inser jag det.. ursäkta mig det var uselt att inte läsa ordentligt. :-[

Beppo, Du verkar inte vara ute efter att bara bo billigt, tänk ut vad Ni kan tänka Er att betala, vad är huset värt? Om Du nu vet att Du blir kvar hela livet är det nästan ingen tvekan om vad valet blir. Bygg ett nytt i den prisklass Du vill. Välj ett hus så att möjlighet för utbyggnad finns och kör en budgetvariant innuti i till att börja med, så kan Du förändra och byta ut med åren. Det skulle jag ha gjort tror jag... Eller gå och knacka på där på det där enda huset i byn som Ni kan tänka Er o fråga om Ni får köpa det... ;) Man vet aldrig..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.