6 418 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Hur lång har eran byggtid vart (villabygge)
Japp Tackar för svaren och det var ju verkligen olika byggtider,normalt för mig och min jobbarkompis tar det ca 3mån att bygga en normal villa men som sagt var nyfiken vad privatpersoner lägger ner för tid på sina hus samt det där med byggnadskreditivet.
Tackar
Tackar
Hej!
Köpte tomten i april -04, bygglov maj, markarbete juni, gjöt plattan i juli, byggde garage juli - augusti, byggde lösvirkeshus med start i september (två - tre snickare gick där i 10 veckor), inflyttning den 13 december 2004.
Ganska snabba puckar, men då hade vi planerat mycket innan vi tog beslut om att köpa tomten. Dessutom återstod mycket finjobb som har dragit ut på tiden efter inflyttningen.
/Ola
Köpte tomten i april -04, bygglov maj, markarbete juni, gjöt plattan i juli, byggde garage juli - augusti, byggde lösvirkeshus med start i september (två - tre snickare gick där i 10 veckor), inflyttning den 13 december 2004.
Ganska snabba puckar, men då hade vi planerat mycket innan vi tog beslut om att köpa tomten. Dessutom återstod mycket finjobb som har dragit ut på tiden efter inflyttningen.
/Ola
Vi bygger lösvirke, mest bara jag och min sambo men då och då har vi släkt och vänner som hjälper oss.
Vi började med grunden i maj -05, gjutning i juni, reser stomme och lägger tak + ytterväggar nu i juli och räknar med att flytta in i december.
Innan vi började bygga hade vi lagt ner ett år på att göra ritningar själva, efterforska, läsa på, lära oss mer, planera. prata med myndigheter osv för att allt ska flyta på så smidigt som möjligt nu.
Vi började med grunden i maj -05, gjutning i juni, reser stomme och lägger tak + ytterväggar nu i juli och räknar med att flytta in i december.
Innan vi började bygga hade vi lagt ner ett år på att göra ritningar själva, efterforska, läsa på, lära oss mer, planera. prata med myndigheter osv för att allt ska flyta på så smidigt som möjligt nu.
Vi bygger också lösvirke, ligger ungefär en månad efter Er, de gjuter plattan denna eller nästa vecka, inflyttning är lovad i februari.vatten skrev:Vi bygger lösvirke, mest bara jag och min sambo men då och då har vi släkt och vänner som hjälper oss.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Inget direkt eget arbete men ambitionen är att byggstart sker slutet augusti och klart till jul. Detta hänger dock på entreprenören som i skrivande stund inte är fastställd. Vi har som alla andra vitesklausuler i kontraktet angående färdigställande. Mentalt är jag inflyttad och klar i februari.
Klicka här för att svara