Hejsan!

Jag ser att andra personer ställer frågor och vill ha synpunkter på om deras ekonomi klarar av ett husköp, eller ej. Dock så är alla dessa personer par, med två inkomster. Själv är jag singel och funderar allvarligt ändå på att slå till och köpa ett prefabricerat hus (typ Älvsbyhus, Smålandsvillan). Då tomterna är mycket billiga i den kommun jag bor så har jag, om jag går efter de offerter jag fått från hustillverkarna och markberedarna + lagt på 150.000 för oförutsedda utgifter, hamnat på ett totalt lånebehov på c:a 1.500.000.

Min månadsinkomst är c:a 36.000 kr brutto + jag har inga andra lån.

Min fråga är därmed, är det rimligt att anta att ovanstående skulle vara möjligt att ro i land ekonomiskt?

Tack på förhand!

Det tror jag faktiskt ska gå bra. Nackdelen med att vara själv i ett sådant läge är att man är utsatt för större risk (arbetslöshet / sjukdom / något annat händer) än om man är två. Det kan bero på bland annat hur mycket du själv är beredd att lägga in i köpet för att minska risken du tar (kontantinsats / eget arbete).

Men rent kalkylmässigt _tror_ jag det skulle vara ok. 36000 före skatt motsvarar ju cirka 22000/mån efter skatt. Ett lån på 1.500.000 kostar, om vi antar 3% ränta, 2600/månad efter skattereduktion. För att räkna lite försiktigt kan vi anta att räntan stiger till 6%, och det blir då följaktligen 5200/månad på samma sätt. Räkna in fastighetsskatten när den väl dyker upp i framtiden. Drift, kanske 2500/månad. Lägg också till kostnader för pantbrev, stämpelskatt osv.

Hur som helst -- om vi räknar vad det kan kosta om tio år (vid full fastighetsskatt) vid 6% ränta blir det:

Fastighetsskatt: Max 1000/mån (då räknar jag med ett högt taxeringsvärde på 1.200.000 kr)
Ränta: 5200/mån
Drift: 2500/mån

Övriga utgifter är nog ungefär desamma du har idag. Då blir det, som mest, 9700/månad plus amortering, givet att räntan stiger till 6%.

Men, redan idag kan man binda räntan under lång tid till betydligt lägre nivåer -- under 4% har rapporterats här. Under tiden fram till man måste börja betala fastighetsskatt kan det också vara läge att amortera i rätt så frisk takt medan räntan är låg, för att undvika att det blir allt för stora utgiftsökningar i framtiden. Det handlar trots allt om ett relativt stort lån i en tid där inflationen är väldigt låg, och man kan inte heller garantera någon prisökning för fastigheter.

Optimistiskt, om du lånar allt rörligt, så kommer du undan med 2200/månad (2.5% rörlig ränta). Om man då amorterar 3000/månad så har man samma månadsutgift som om/när räntan stiger till 6% rörligt, men lånet hinner minska en hel del under de 4-5 år det kan ta.

Med 22000/mån efter skatt bestäms också rätt mycket av hur högt man är beredd att värdera "eget boende". Personligen (eftersom jag är ganska konservativ när det gäller pengar) vill jag inte gå över 25% av nettoinkomsten, och jag anser att över 33% för mycket. I ditt fall borde du kunna klara dig med att lägga just någonstans i detta intervall, åtminstone till en början -- sen är det upp till dig om det känns bra att upp till 40-50% av inkomsten kan gå till boendet om mindre sannolika saker sker (arbetslöshet + ränteuppgång)...

Men mina personliga regler är förmodligen mer stränga än de flestas -- jag vill inte låna mer än 75% och jag vill inte lägga mer än cirka 25% (plus amortering) på boendekostnader. Andra kan säkert tänka sig låna 100% och lägga 40% på boendet. Det är en fråga om personlig smak och hur stor risk man vill ta.

... jag skrev fel ovan, 8700/mån istället för 9700/mån blir det med "pessimistiska" siffror. Det blir ju cirka 40% av inkomsten (netto).

Anledningen till att jag själv om jag flyttar till större bostad vill ha 25% i kontantinsats är att det vore tråkigt om ens egen månadskostnad stiger samtidigt som priset på bostaden sjunker (vilket är sannolikt om räntan stiger kraftigt), och då kan man plötsligt ha en skuld som är större än värdet på det man äger. Personligen anser jag att bostadspriserna globalt (och bland annat i Sverige) stigit alldeles för mycket på sista tiden, så jag bor just nu ganska billigt (vi delar två på en bostadsrättsetta á 1100/mån)...

Jag skulle nog försöka att slå till om jag vore du

men dom ända som vet bättre om du klarar av det är bankerna

//matte

Det som jag tycker är extra viktigt, om man är ensamstående med hus, är att noga fundera igenom om bostadsorten medger en försäljning, dvs. om tomtpriserna är osedvanligt billiga i din kommun, hur är då attraktionskraften på marknaden på ett hus, typ de du nämner??
Har du sas. möjlighet att få tillbaka satsat kapital och kan lämna huset skuldfri och det ganska omgående, om behov skulle uppstå??

Det är iof. sig viktigt även om man är två och boendekostnaden tenderar att ligga uppåt 35-50% eller mer av disponibel inkomst (faktiskt viktigt i alla lägen ;)), men där har man trots allt en form av 'back up' om den ena inkomsten under en kortare period skulle falera.

MVH//Christina.

Tack för svaren!

I den kommun som jag kommer att bygga så har kommunen fattat ett principbeslut på att ha billiga atttraktiva tomter för att öka byggandet. Kommunen som jag bor i har positiv befolkningstillväxt och försumbar arbetslöshet och begagnade villor är idag nästan på eller på samma prisnivå som att bygga nytt, just tack vare de billiga tomterna. Tomten som jag köpt ligger med vattenutsikt i utkanten av centralorten, så jag tror att läget kommer vara attraktivt även i framtiden. Då jag tycker att jag fått en bra deal med banken (5 årig ränta på 2,90 och 10-årig på 3,60) så kommer jag för att vara på "säkra" sidan under överskådlig framtid så kommer jag binda ganska stor del av lånet. På så sätt vet jag ju i alla fall vilka utgifter jag kommer ha ganska långt fram i tiden.

Jag hoppas och tror att det kommer att fungera!

stryc9 skrev:
I den kommun som jag kommer att bygga så har kommunen fattat ett principbeslut på att ha billiga atttraktiva tomter för att öka byggandet. Kommunen som jag bor i har positiv befolkningstillväxt och försumbar arbetslöshet och begagnade villor är idag nästan på eller på samma prisnivå som att bygga nytt, just tack vare de billiga tomterna. Tomten som jag köpt ligger med vattenutsikt i utkanten av centralorten
Låter som ett utmärkt utgångsläge :)

Lycka till :)//Christina.

zaladin skrev:
).

Men mina personliga regler är förmodligen mer stränga än de flestas -- jag vill inte låna mer än 75% och jag vill inte lägga mer än cirka 25% (plus amortering) på boendekostnader. Andra kan säkert tänka sig låna 100% och lägga 40% på boendet. Det är en fråga om personlig smak och hur stor risk man vill ta.
Håller fullständigt med. Med lån på hus, drift, fastighetsskatt,  två nyare bilar, lite ombyggnationer, möbler + en del lull lull som man som prylbög måste ha kostar det oss 23% av våra inkomster och då känns livet rätt bra  :)
Sen att vi inte har ett öre kvar när månaden närmar sig sitt slut får vi väl jobba lite på ;)

Ja, eftersom du ensam tjänar lika mycket som två kommunanställda borde det väl inte vara några problem. Dessutom har du väl bara en bil att betala på, du betalar bara mat etc till en person. Du skriver inte om du har några barn att försörja. Barn kostar otroligt mycket pengar, så även där har du ett försprång.

Så länge du har kvar inkomsten lär det inte vara några som helst problem.

Det går inte att bo så mycket billigare än i ett nybyggt hus för 1,5 miljoner. Låga driftkostnader i ett nytt (och inte allt för stort hus) och låga räntekostnader. Det blir nog billigare än en hyres-tvåa i många städer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.