[quote author=Fredrike link=board=Huspris;num=1109495028;start=140#148 date=05/25/05 kl 12:54:22

Vi är förstås glada att vi inte bor i Sthlm för där skulle vi inte ens ha haft råd med en tomt   =)   [/quote]

Det skulle vi inte heller ha, enligt banken.
Men vi kör en fuling. ::)

Svärmor är rätt "tät" så hon går in som medlåntagare på pappret (EJ borgenär).
Då baseras hela lånebilden på den i vårat hushåll som tjänar mest och hennes höga inkomst.
Hon har dessutom tillgångar, hus mm som är obelånade i Sthlm, så banken har säkerhet så det räcker.

Vi VET att vi klarar av att betala lånen, vi är upp i nästan samma kostnader idag och ingen bank lägger sig i det så länge vi betalar i tid.

Så bankkreditiv gick igenom direkt, tomtlånet tog en kvart att förhandla fram osv.

Det är ju ändå vi två som betalar vårat eget hem.
Men hon får ju ner förmögenhetsskatten på det här viset, eftersom hon (på pappret) kommer ha miljonbelopp i lån)
Alltså tjänar vi alla på detta ;D

Tack svärmor ;)

Något som jag tycker man bör tänka på är att om man blir sjukskriven eller vid ränte höjningar. Eller om man har planer på att ha barn. Då vill man vara hemma ett tag. Det kan bli mycket tufft. Viktigt att ha en lite marginal så man inte ligger på bristningsgränsen.

lucaisa skrev:
Något som jag tycker man bör tänka på är att om man blir sjukskriven eller vid ränte höjningar. Eller om man har planer på att ha barn. Då vill man vara hemma ett tag. Det kan bli mycket tufft. Viktigt att ha en lite marginal så man inte ligger på bristningsgränsen.
Ja det med barn kostar...men värt allt!!!!

lyfter lite ;)

Eftersom frun är arbetslös undersköterska när hon inte är mammaledig så gör det ingen större skillnad om hon är hemma med barn eller inte. Ca 26-27 netto är det just nu. Eftersom vi både har villa och lägenhet så blir det rätt knapert emellanåt trots att vi har ganska små lån. Har inte kalkylen på den här datorn men jag tror att jag kom fram till att de nödvändiga räkningarna ligger på ca 17 000 per månad, då är inte sådan lyx som mat medräknad.

Jag vill bara kommentera något som ligger några sidor tillbaka i tråden ;)

Hur ser ni på barnbidraget? Själva ser vi det som familjens inkomst iallafall när barnen är så små som våra 2 och 5år.
Vissa sparar undan det åt barnen men vi räknar med att vi får hjälpa till när de ska flytta hemmifrån ändå. Sen gäller det att hitta en sparform som ger högre ränta än dyraste lånet...
Jag kan inte tycka att barnbidraget är en inkomst i det här läget. Inte om inte barnen tas upp som en kostnad, en större kostnad än barnbidraget ;). För hur mycket man än älskar sina barn kan man inte komma ifrån att de innebär en utgift.

Vad jag vill säga med detta är att om man tar en familj utan barn, och följdaktligen utan barnbidrag, som tjänar säg 25´ och jämför den med en familj med samma inkomst och tre barn med tillhörande barnbidrag så har den förra mer pengar över sedan man räknat bort nödvändiga utgifter.

Annars hade väl det självklara rådet till de som är tveksamma till om pengarna räcker varit att skaffa ett par barn (till) ;D ;D ;D.

/ Ella (rik, för jag har tre barn!!!)

Vad räknas som "låga" månadslöner?
Efter att ha surfat runt här ett tag så får jag nog omvärdera mina uppfattning tror jag. Från att ha varit studerande, mammaledig och arbetslös till att ha en lön på 17300 och sambon på 24500 så tyckte jag att vi hade maaaassor med pengar. Men vi kanske inte är så rika som jag tror ;) Det verkar vara en rätt normal inkomst... Får jag fast efter november så får jag 23-24 000, med ganska stora utvecklingsmöjligheter framöver.
Hur som helst så blir det ju en rätt stor del av inkomsten som går till boende om man bygger nytt. Det är läskigt mycket pengar. Visst går det lungt nu när räntorna är låga, men sen då? Hur ska man kunna kalkylera kostnaden och hur väl stämmer det? Jag vill ju inte gärna stå med en boendekostnad på 15000 sen...

I mina ögon tjänar ni bra! Ett tips nu när ni kraftigt ökar er månadsinkomst är att spara en himla massa. För ni har ju faktiskt klarat er på vad ni fick ut förut, eller hur! Börjar man spendera så tar pengarna slut, det är bara så ;).

Har ni nu ett rejält månadssparande så ser ju banken också det den dag ni vill ha lån, och det ser alltid bra ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.