Är det någon som vet skillnaden på riksbankens reporänta och utlåningsränta. ??? På deras hemsida står följande:

Reporänta
är den ränta som bankerna kan låna eller placera till i Riksbanken på sju dagar.

Utlåningsräntaär den ränta bankerna får betala när de lånar pengar av Riksbanken över natten och är alltid 0,75 procentenheter högre än reporäntan.

Vilken ränta är det som gäller för bankerna när de lånar till bolån...?

När bankerna ska finansiera bolånen gör de det i huvudsak genom att emittera bostadsobligationer. Ränteinformation för dessa kan du finna på:

http://www.omxgroup.com/stockholmsb...rsnoteringar&listname=Bostadsobligationer

Sedan får givetvis bankerna också in pengar genom den inlåning som finns i bankerna, dvs det folk har på konton i banken.

Reporäntan sätter indirekt räntorna för de korta lånen, eftersom riksbanken garanterar den korta 7-dagarsräntan.

Det innebar alltså att SEB t.ex. lånar till 1-års räntan för 1,73 och vi får "erbjudande" på 2,5 %..... ??? :-[

Ja, det stämmer rätt bra Carisma, men ni kan nog komma ner en bit till om ni spelar ut några banker mot varandra. Sikta på ca 2.15% för 1-åringen.

Sedan har de förstås en del kostnader utöver själva räntan och viss marginal vill de ju ha.

Det vore kul om någon försökte miska bankernas räntenetto genom att dra igång en ren "matchingstjänst" på nätet för sparare och lånare. Den som vill låna slänger upp vilken bindningstid, lånebelopp, och vilken säkerhet de har, och ett utgångsbud för räntan, så får sparare lägga sina bud på villken ränta de går med på.

Förmedlingstjänsten erbjuder spararna att teckna en försäkring som tar hand om de eventuella merkostnaderna med att sälja säkerheten ifall låntagaren inte klarar av sina lån och också täcker ifall säkerheten inte täcker lånet fullt ut.

Någon som har tid? ;)

Någon som har tid?
Jag har precis börjat jobba efter 1 års mammaledighet. Annars hade jag väl kunnat ta mig an detta... ;D

Tack för infon ovan. Här ska pressas räntor...! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.