2 258 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Ska man vara nöjd med räntan?
Har idag förhandlat klart om vår ränta på lånen.
Huset kostade 900.000:-, och vi fick 85% bottenlån
Lånar hela summan
Topplån 3,50%
Bottenlån
70% på 8år 3,63%
30& rörligt 2,50%
Inga uppläggningsavgifter på Lån, och Gratis VISA och internetbank i 2 år
Känns som hyffsade siffror?
Huset kostade 900.000:-, och vi fick 85% bottenlån
Lånar hela summan
Topplån 3,50%
Bottenlån
70% på 8år 3,63%
30& rörligt 2,50%
Inga uppläggningsavgifter på Lån, och Gratis VISA och internetbank i 2 år
Känns som hyffsade siffror?
Har idag fått följande på FSB:
Rörlig: 2,10 %
2-år 2,60 %
4-år 3,15 %
7-år 3,50 %
Topplån 3,00 %
Vet inte om detta hjälper men hitta gärna en annan bank typ SEB och spela ut dem mot varandra!
Hur många procent har du fått av totalsumman i topplån??
Rörlig: 2,10 %
2-år 2,60 %
4-år 3,15 %
7-år 3,50 %
Topplån 3,00 %
Vet inte om detta hjälper men hitta gärna en annan bank typ SEB och spela ut dem mot varandra!
Hur många procent har du fått av totalsumman i topplån??
Anledningen till att man inte kan förhandla med SBAB är att de anser att det ska vara lika för alla som lånar av dem. Det är deras sätt att vara rättvis mot alla. Tycker att det är helt ok. Att vi dessutom slapp topplån hos dem gör ju inte saken bättre. Betalar just nu 3800 kr/mån och jag har aldrig sovit så bra som nu. Hos Handelsbanken så betalade vi 7700kr/mån. Då lånade vi ändå till 200 000 kr av SBAB.matte skrev:
Hej!
Ska bygga hus och låna 1 850 000 kr. Insats ca 150.000 Har förhandlat med fsb,hb,och seb. Har lyckats få byggkreditiv på 2,8 % utan övriga avgifter eller kostnader. Har även fått en ränterabatt på -0,25 samt efterlevandeskydd. Är detta ok?Jag är verkligen dålig på sånthär, så jag skulle vara jätteglad om ni ville tycka till om detta!
Ska bygga hus och låna 1 850 000 kr. Insats ca 150.000 Har förhandlat med fsb,hb,och seb. Har lyckats få byggkreditiv på 2,8 % utan övriga avgifter eller kostnader. Har även fått en ränterabatt på -0,25 samt efterlevandeskydd. Är detta ok?Jag är verkligen dålig på sånthär, så jag skulle vara jätteglad om ni ville tycka till om detta!
i all räntediskussion, glöm inte att ni har ett sämre läge att förhandla när första lånet löper ut. I exemplet med 60% på 8 år och 40 % rörligt kommer ni bara ha rabatt på rörliga i 1 år (standard) och efter ett år får ni betala prset i tidningen.
Samma gäller om man binder på olika tider, när första löper ut kommer ni ha väldigt svårt att komma under annonserat pris.
Glöm också byggkreditivet, dettta är helt oväsentligt för det totala engagemanget. Inga problem att ge bort detta om banken får kunden. Bra ränta på detta är bra men säger inget om framtiden.
går man till en bank som inte prutar (SBAB, LF) så får man något högre men schysst ränta hela tiden. storbankerna tillämpar regelmässsigt smekmånad på nya kunder.
Glöm inte heller att kolla priser på kringtjänster tex kort, IT, fonder, pensionsfonder, försäkringar etc.
Alla banker vill tjäna pengar men tar betalt vid olika tidpunkter och vid olika tjänster.
Samma gäller om man binder på olika tider, när första löper ut kommer ni ha väldigt svårt att komma under annonserat pris.
Glöm också byggkreditivet, dettta är helt oväsentligt för det totala engagemanget. Inga problem att ge bort detta om banken får kunden. Bra ränta på detta är bra men säger inget om framtiden.
går man till en bank som inte prutar (SBAB, LF) så får man något högre men schysst ränta hela tiden. storbankerna tillämpar regelmässsigt smekmånad på nya kunder.
Glöm inte heller att kolla priser på kringtjänster tex kort, IT, fonder, pensionsfonder, försäkringar etc.
Alla banker vill tjäna pengar men tar betalt vid olika tidpunkter och vid olika tjänster.
Klicka här för att svara