Byggahus.se
Hej hopp,

Sitter med fastighetsblanketten och undrar om det är någon som har "tummat" lite på sina kryss. Ex inte angett att man har braskamin när man har det osv, kortare bänkskiva än verkligheten osv.

Hur stor är risken att dom åker ut och gör "flygande" besiktningar från skattemyndigheten ?

Bara undrar om man skall ha exakt helt rent mjöl i påsen eller om man skall tumma lite på det *host*.

 
Tjaa, det står ju att man inte behöver skicka in den om man är nöjd. Då borde man ju heller inte kunna hållas ansvarig för ev. felaktigheter, man kan ju inte intyga på heder och samvete utan att s kriva under och skicka in...
 
Jovisst kan det ha hänt
Jag har hört någonstans att rostfria köksvaror börjar trilla ner lite i popularitet och att de vita är på frammars?
Hur blir det då med taxeringen?? om det inte är lika värdehöjande med rostfritt längre. Om det nu är det över huvud taget!







 
Eldaren skrev:
Jovisst kan det ha hänt
Jag har hört någonstans att rostfria köksvaror börjar trilla ner lite i popularitet och att de vita är på frammars?
Hur blir det då med taxeringen?? om det inte är lika värdehöjande med rostfritt längre. Om det nu är det över huvud taget!
Fel av mig. Jag läste på blanketten och det var som sagt var inte hushhållsmaskinerna de menade utan inredningen, tänk vad lätt det kan bli fel. Hur som helst, jag tror som sagt att risken för "flygande besiktning" är minimal, obefintlig. Man kan också helt enkelt mäta fel. Vad det gäller braskamin så söker man oftast bygglov för det samtidigt som med huset, sen installeras ju oftast braskaminen senare, eller hur.
 
Simma lugnt! Ojdå....hade jag en bastu....det hade jag ingen aaaaaning om! ;)

Var köket bytt? Tänkte inte på det!

Det förekommer säkert hos de flesta husägare!

Förvisso brukar det inte bli så många poäng för varje detalj men många bäckar små.

Risken för en besiktning torde vara lika med noll %
 
Calle Anka skrev:
Risken för en besiktning torde vara lika med noll %
::) Sedan hoppas vi bara på att det inte finns någon skattmas som läser på forumet. :p :-X

P.S. Risken finns att du ligger pyrt till, Calle Anka. ::) :-/ :-X
 
Skatteverket har säkert en sanningskorrigeringfaktor inbyggd i formeln när dom gör sina uträkningar ;)
gaia
 
Immobil skrev:
::) Sedan hoppas vi bara på att det inte finns någon skattmas som läser på forumet. :p :-X

P.S. Risken finns att du ligger pyrt till, Calle Anka. ::) :-/ :-X
Nej då Immo.....ingen risk....det var bara exempel Helge!
Men varför skall vi andra betala fastighetsskatt när Ringholm låter bli? Aj då....politik igen....nu får man väl på tafsen för det också!
 
Och jag sitter & funderar på att om jag inte tar ner träden på tomten behöver jag inte deklarera för sommarsjöutsikt från bottenvåningen i husbygget.

Men då knorrar antagligen de blivande grannarna ;D. (Finns såna härinne ;D)
 
Vad händer om huset brinner ner etc. Försäkringsbolagen måste väl ändå snegla på taxeringsvärdet (såväl som marknadsvärdet). Ex. Har du fyllt i att köket/badrum inte är revoverat efter 1990, kan du väl knappast få full ersättning.

 
Spara kvitton....ta bilder! Att taxeringsvärdet inte i många fall avspeglar 75% av marknadsvärdet är tydligt.
Skulle så vara fallet skulle vissa nedbrunna hus kompenseras gräsligt högt.

Det finns idag ingen samkörning av register mellan myndigheter och försäkringsbolag. Om du kan bevisa för försäkringsbolaget att du hade vissa saker i ditt hem så ersätts du för det.
 
Calle Anka skrev:
Spara kvitton....ta bilder! Att taxeringsvärdet inte i många fall avspeglar 75% av marknadsvärdet är tydligt.
Skulle så vara fallet skulle vissa nedbrunna hus kompenseras gräsligt högt.

Det finns idag ingen samkörning av register mellan myndigheter och försäkringsbolag. Om du kan bevisa för försäkringsbolaget att du hade vissa saker i ditt hem så ersätts du för det.

Spara dock ej kvitton/Foton i hemmet. ;)
 
Taxeringsvärdet är fullständigt ointressant när en villaskada regleras. Så mycket mer upprörande är följande -

En totalförstörd villa ersätts med en ny av samma typ och storlek och med samma standard. MEN försäkringsbolaget drar av ett belopp beroende av husets ålder. Detsamma gäller hemmets lösöre och husdetaljer som är bytta efter husets byggår.

På så vis tvingas ägaren SJÄLV bekosta en kännbar del ur egen ficka TROTS att villan varit fullförsäkrad och ganska ny. Detta är ofta också orsaken till att man ser tomter till salu med ruinerna av brunna hus. Ägarna har helt enkelt inte haft råd att återställa sina hem.

Detta ämne förtjänar egentligen en egen tråd och massor av grävande journalistik. F-bolag kan nämligen vara helt - förjävliga...
 
Avviker visserligen från ämnet men vill gärna kommentera fgde inlägg:
"På så vis tvingas ägaren SJÄLV bekosta en kännbar del ur egen ficka TROTS att villan varit fullförsäkrad och ganska ny. Detta är ofta också orsaken till att man ser tomter till salu med ruinerna av brunna hus. Ägarna har helt enkelt inte haft råd att återställa sina hem.

Detta ämne förtjänar egentligen en egen tråd och massor av grävande journalistik. F-bolag kan nämligen vara helt - förjävliga...

Visst kan det vara så, men försäkringsbolagen KAN också vara suveräna att ha med att göra :surprised: Vårt hus brann våren -04 och vi har ingenting att klaga på i bemötandet från försäkringsbolaget! :) Man ska komma ihåg att man får en rejäl standardhöjning också när man bygger nytt. I vårt fall byggde vi ett större hus med helt annan standard och tack vare kontakter och eget arbete blir vår kontantinsats minimal.
 
Ewa skrev:
Avviker visserligen från ämnet men vill gärna kommentera fgde inlägg:
"På så vis tvingas ägaren SJÄLV bekosta en kännbar del ur egen ficka TROTS att villan varit fullförsäkrad och ganska ny.  Detta är ofta också orsaken till att man ser tomter till salu med ruinerna av brunna hus.  Ägarna har helt enkelt inte haft råd att återställa sina hem.

Detta ämne förtjänar egentligen en egen tråd och massor av grävande journalistik.  F-bolag kan nämligen vara helt - förjävliga...

Visst kan det vara så, men försäkringsbolagen KAN också vara suveräna att ha med att göra  :surprised: Vårt hus brann våren -04 och vi har ingenting att klaga på i bemötandet från försäkringsbolaget!  :) Man ska komma ihåg att man får en rejäl standardhöjning också när man bygger nytt. I vårt fall byggde vi ett större hus med helt annan standard och tack vare kontakter och eget arbete blir vår kontantinsats minimal.

Som vanligt det gäller att ha rätt bolag. ;) ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.