Jag undrar hur husets taxeringsvärde påverkar min ekonomi vid ev. försäljning av huset inom närmaste året. Jag har fått för mig att det kan vara värt att försöka ändra på det värde som är nu... men... jag är inte så duktig på ekonomi.

Hoppas att någon känner sig sugen på att svara.

Hemmakatten
Husets taxeringsvärde har inget med försäljningspriset att göra. Taxeringsvärdet på huset, som skall vara 75% av marknadsvärdet för två år sedan, ligger till grund för den fastighetsskatt du får betala varje år. Möjligtvis kan ett mkt högt tax.värde avskräcka evenutella köpare, å andra sidan kan ett mkt lågt tax.värde möjligtvis få en köpare att tycka att försäljningspriset ligger för högt.

Eftersom du skall sälja huset tycker jag att det är viktigt att du fyller i din fastighetsdeklaration så ärligt som möjligt. Vore inte bra om en framtida köpare upptäcker att tax.värdet är för lågt pga att du medvetet lämnat felaktiga uppgifter till Skatteverket.

På försäljningen får du betala en reavinstskatt om du säljer huset för mer än vad du gav för det. Mellanskillnaden mellan försäljningspris och ditt ursprungliga inköpspris med avdrag för försäljningskostnader och reparationer utgör din reavinst. På den får du betala ett engångsbelopp i skatt. Skatten är 20% av hela reavinsten. Om du köper ett nytt hus eller lägenhet som är lika dyrt eller dyrare än det du säljer så får du skjuta upp betalningen av reavinstskatten till du säljer nästa hus/lägenhet.

Tack så hjärtligt för ett koncist och uttömmande svar (så vitt jag anar).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.