2 420 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Vad amorterar ni??
inget!!! sedan 11 år tillbaka. Så här är det, jag stoppade in en regäl peng från början, kvar blev lån på 885`. Jag undrade naturligtvis vad banken ansåg om 0 amorteing.
Inget sa bankdir. Jag tycker du gör rätt, det får ju kosta något att bo lyxigt! tyckte han.
Jag har inte på något vis ångrat detta, jag började med en ränta på 11.25%, idag är den nere på 2.5%. Det största problemet jag kan tänka mig, är vad jag skall göra med pengarna när jag säljer huset! Taxvärdet=2.6milj. försäljningspris omkring 5 milj. men men, där är väl fickor på svepningen.
Inget sa bankdir. Jag tycker du gör rätt, det får ju kosta något att bo lyxigt! tyckte han.
Jag har inte på något vis ångrat detta, jag började med en ränta på 11.25%, idag är den nere på 2.5%. Det största problemet jag kan tänka mig, är vad jag skall göra med pengarna när jag säljer huset! Taxvärdet=2.6milj. försäljningspris omkring 5 milj. men men, där är väl fickor på svepningen.
Vi har för närvarande lån på ca 1milj (renoverar, så lånet höjer vi efterhand. Kommer att landa på 1,2 uppskattningsvis ). Vi amoterar 3000:-/månad. Vi valde att göra så länge räntan är låg och vi har ekonomiska förutsättningar. Har i dagsläget inga barn, vilket kanske kan spela roll rent ekonomiskt.
Ska bygga för ca 2.3 mille
50 eller 100 i kontantinsats
och vi sak söka jämkning för räntan och armotera det beloppet istället.
Blir ca 3000 kr/månad i armotering. Boendekostnad med värma och hushållsel blir ca 8000:-/mån
Helt OK om man jämför med nu. En 2:a på 56 kvdrat på 4350kr/mån ;D
50 eller 100 i kontantinsats
och vi sak söka jämkning för räntan och armotera det beloppet istället.
Blir ca 3000 kr/månad i armotering. Boendekostnad med värma och hushållsel blir ca 8000:-/mån
Helt OK om man jämför med nu. En 2:a på 56 kvdrat på 4350kr/mån ;D
Har Du räknat rätt Mercafreak! Om räntan höjs något får du kanske räkna med 100.000Kr i ränta på 2.2 milj.= 70.000 efter avdragen skatt.
amortering 3000/mån = 36.000
driftkostnad 3000/mån. = 36.000
Summa 142.000:-/år =11.833Kr/mån.
eller har jag missat något
amortering 3000/mån = 36.000
driftkostnad 3000/mån. = 36.000
Summa 142.000:-/år =11.833Kr/mån.
eller har jag missat något
Japp jag har räknat rätt, eller rättare sagt banken och jag. Vi har en driftkostnad på 1700kr/mån som stämmer enligt de som bo i snia färdiga Jordugglor.saturnus skrev:
Jag tror det är viktigt att man ser amortering som ett sparande. Idag då räntan är låg = låg månadsutgift (om man här lån dvs...), så kanske man undrar varför man ska amortera. Men tänk på att räntan kan stiga rejält framöver, och det som slår då är ökad ränteutgift på det lånade beloppet (ca 1000 kr/månaden för varje lånad miljon och procentenhet).
Att minska det lånade beloppet så mycket det bara går då räntan är låg måste vara det optimala sparandet för personer med mycket lån. Det är min övertygelse.
Men samtidigt ska man leva idag oxå...
Att minska det lånade beloppet så mycket det bara går då räntan är låg måste vara det optimala sparandet för personer med mycket lån. Det är min övertygelse.
Men samtidigt ska man leva idag oxå...
Har ca 600k i lån kvar och amorterar 5000kr mån, plus att vi skjuter i lite extra ibland... Skönt att se lånen försvinna fort. Räknar med att vara lånfri om max 10år. Bor med sambo och 1 barn. Inga höjdar löner, 300k resp 200k/året.
Tycker man ska passa på att amortera nu när det är billigt med räntorna..
Tycker man ska passa på att amortera nu när det är billigt med räntorna..
Vi har ca 2.5m i lån och amorterar ingenting. Mest pga ett missförstånd mellan mig och min bankman när vi la om det sista topplånet till ett bottenlån i höstas, men nu är jag nöjd med det. Vi sparar ca 5500 i månaden på annat sätt i stället och har bra marginaler.
Eftersom vi är långt ifrån färdiga med våra renoveringar känns det lite fånigt att amortera för att sedan kanske behöva låna mer igen några månader senare.
Eftersom vi är långt ifrån färdiga med våra renoveringar känns det lite fånigt att amortera för att sedan kanske behöva låna mer igen några månader senare.
Klicka här för att svara