2 480 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hjälp med kostnader!
Då vi vill göra en så verklighetsrogen kalkyl som möjligt skulle vi vilja ha lite mer exakta uppgifter på bl.a driftskostnaderna än de hustillverkaren givit oss...
Så om ni vill dela med er av era erfarenheter så vore det toppen
Alla uppgifter är välkomna, förstår att det skiljer mycket mellan olika hustyper, men man kan iallafall skaffa sig en uppfattning...
Huset det kommer att gälla är nybyggd 1 1/2 plansvilla, 100m2 byggyta, 155m2 boyta.
Ligger mitt ute på vischan, ca 1 1/2 mil till mellanstor stad, ca 10 mil till storstad.
Det vi vill veta är:
*Uppvärmning - Kommer att ske med egen panna (egen skog=ved) men vad jag förstått kan man kombinera detta med el?
*Hushållsel - 2 vuxna. Energisnåla hushållmaskiner, inget överdrivet användande av något...
*Sophantering - Enligt hustillverkaren 500:- i månaden - stämmer detta? Även om man väljer sophämtning väldigt sällan?
*VA - egen brunn
Gärna fler exempel på kostnader vi inte tänkt på (försäkring vet vi)
1000 tack!
Så om ni vill dela med er av era erfarenheter så vore det toppen
Huset det kommer att gälla är nybyggd 1 1/2 plansvilla, 100m2 byggyta, 155m2 boyta.
Ligger mitt ute på vischan, ca 1 1/2 mil till mellanstor stad, ca 10 mil till storstad.
Det vi vill veta är:
*Uppvärmning - Kommer att ske med egen panna (egen skog=ved) men vad jag förstått kan man kombinera detta med el?
*Hushållsel - 2 vuxna. Energisnåla hushållmaskiner, inget överdrivet användande av något...
*Sophantering - Enligt hustillverkaren 500:- i månaden - stämmer detta? Även om man väljer sophämtning väldigt sällan?
*VA - egen brunn
Gärna fler exempel på kostnader vi inte tänkt på (försäkring vet vi)
1000 tack!
Egen ved = sotning. Tror vi betalade 1200 sist - men då ingick det provtryckning av kakelugnar... (som tyvärr inte var täta :'( )
Vi har elpatroner (gamla!) + vedpanna (äldre!) så nog går det att kombinera. I vårat
fall genom att elpatronerna sitter i en burk på elementröret i pannrummet. Varmvattnet
går på varmvattenberedare, separat.
Ta med bensin+bilar i hushållskalkylen om ni flyttar från närmare en stad.
Sophantering låter dyrt - tror vi har 1500 om året - med två blöjbarn...
Ta en titt på konsumentverkets kalkyler för energi och hushåll - dom är rätt så bra.
Vi har elpatroner (gamla!) + vedpanna (äldre!) så nog går det att kombinera. I vårat
fall genom att elpatronerna sitter i en burk på elementröret i pannrummet. Varmvattnet
går på varmvattenberedare, separat.
Ta med bensin+bilar i hushållskalkylen om ni flyttar från närmare en stad.
Sophantering låter dyrt - tror vi har 1500 om året - med två blöjbarn...
Ta en titt på konsumentverkets kalkyler för energi och hushåll - dom är rätt så bra.
Slamtömning, kolla med kommunen tar i avgift (vi har gemensamt med tre andra fastigheter och ena grannen jobbar åt kommunens reningsverk och jag har inte sett till någon räkning än... vet inte om detta har ett samband :
)
Vägförening? eller andra gemensamhetsanläggningar?
Vägförening? eller andra gemensamhetsanläggningar?
Renoveringar...
Jag vet att det är ett nytt hus.
Men vinden tar ett par takpannor.
Grannens unge pangar en ruta med en boll (och talar inte om att det var han)
Du tappar stekpannan rakt ner i glashällen.
Yngsta dottern målar en jättefin nallebjörn - på vardagsrumstapeten.
Så lägg in en 500 hundring i månaden i budgeten (och lägg den på ett konto,
så har du till renoveringar när de väl behövs)
Alla husförsäljarna argumenterar med att ett nytt hus är billigare för att renovering går på garantin de första tio åren - visst - om det är en garantifråga....
Mvh
/Angelven
Jag vet att det är ett nytt hus.
Men vinden tar ett par takpannor.
Grannens unge pangar en ruta med en boll (och talar inte om att det var han)
Du tappar stekpannan rakt ner i glashällen.
Yngsta dottern målar en jättefin nallebjörn - på vardagsrumstapeten.
Så lägg in en 500 hundring i månaden i budgeten (och lägg den på ett konto,
så har du till renoveringar när de väl behövs)
Alla husförsäljarna argumenterar med att ett nytt hus är billigare för att renovering går på garantin de första tio åren - visst - om det är en garantifråga....
Mvh
/Angelven
Klicka här för att svara