1 352 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Råd angående bindning av räntor.
Har tänk att binda mina lån men jag är lite osäker :-/ på om dom räntor jag har fått av Nordea är bra, ok eller dåliga. Så här ser mina lån ut:
Låne summa 1.230.000:- 90% i bottenlån
Topplån 123000:- Ränta ? Ammortering på 5år
Hypoteks lån1 300000:- Ränta 3,63% Bindningstid 3år Ammorterings fritt
Hypoteks lån2 300000:- Ränta 3,94% Bindningstid 5år Ammorterings fritt
Hypoteks lån1 507000:- Ränta 4,25% Bindningstid 8år Ammorterings fritt
Vad tror ni ska jag nöja mig med dessa vilkor??
MvH
Andreas
Låne summa 1.230.000:- 90% i bottenlån
Topplån 123000:- Ränta ? Ammortering på 5år
Hypoteks lån1 300000:- Ränta 3,63% Bindningstid 3år Ammorterings fritt
Hypoteks lån2 300000:- Ränta 3,94% Bindningstid 5år Ammorterings fritt
Hypoteks lån1 507000:- Ränta 4,25% Bindningstid 8år Ammorterings fritt
Vad tror ni ska jag nöja mig med dessa vilkor??
MvH
Andreas
Har du marginaler finns det ingen anledning att binda dina räntor då det aldrig har lönat sig att göra det. Så tänk efter en gång till. Ser bara till min pappa som är 65år har bundit sina räntor då å då men bara gjort förluster. Så har du marginaler ha dom rörliga.
Tack för rådet men jag tror ändå att jag vill binda räntorna. Marginaler finns det givetvis men då jag är av den oroliga typen :-/ så tror jag att jag skulle sova lite skönare på nätterna om jag hade bundit räntorna. Så frågan kvar står, är dom vilkor som jag har fått ifrån Nordea ok eller inte?
Om du är orolig ska du tänka på två saker ytterligare:
1) Räkna ut vad det kostar dig att lösa dina långa lån om du blir tvungen att sälja. Även om man tror man ska bo på ett ställe alltid så är det inte alltid det blir som man tänkt sig... åtta år är en lång bindningstid!
2) Om du bor kvar om sju år och räntorna har stigit så kanske du kommer sova ganska dåligt då... jag menar om du lägger en halv miljon som åttaårs lån så är det mycket som blir rörligt om åtta år om det inte är fördelaktigt att binda om då. Kanske du skulle dela hela lånet i tredjedelar eller rent av fjärdedelar med olika bindingstider.
Angående räntora så förhandla så tufft du kan och tiden kan ju inte vara särskilt mycket bättre vald om du nu är övertygad om att du verkligen ska binda allt. (Vanligt är ju att ha en tredjedel rörligt - en rörlig ränta kan du alltid binda senare om du fortfarande sover oroligt om natten...)
Lycka till!
1) Räkna ut vad det kostar dig att lösa dina långa lån om du blir tvungen att sälja. Även om man tror man ska bo på ett ställe alltid så är det inte alltid det blir som man tänkt sig... åtta år är en lång bindningstid!
2) Om du bor kvar om sju år och räntorna har stigit så kanske du kommer sova ganska dåligt då... jag menar om du lägger en halv miljon som åttaårs lån så är det mycket som blir rörligt om åtta år om det inte är fördelaktigt att binda om då. Kanske du skulle dela hela lånet i tredjedelar eller rent av fjärdedelar med olika bindingstider.
Angående räntora så förhandla så tufft du kan och tiden kan ju inte vara särskilt mycket bättre vald om du nu är övertygad om att du verkligen ska binda allt. (Vanligt är ju att ha en tredjedel rörligt - en rörlig ränta kan du alltid binda senare om du fortfarande sover oroligt om natten...)
Lycka till!
Tänk om...låt dina räntor vara rörliga. Lägg undan de pengar dessa bindningar kostar varje månad och går räntan upp så har du en buffert. Man ska mycket tur med tajmingen om man ska tjäna på att binda räntan.
Om du ändå absolut vill binda räntan och betala onödiga pengar för det så pruta mer.
Det Nordea erbjudit dig nu är 0,01-0,02% bättre än SBAB.
Det borde finnas lite mer utrymme än så. Kolla med fler banker.
Visst kan många känna sig osäkra med att ha rörliga räntor men om du tar allt rörligt så sparar du i dagsläget givet SBAB:s rörliga ränta 2,44%
= 1006:-/mån
= 12072:-/år
De signaler som når oss från Riksbanken och andra är att räntan kommer att gå upp.
Men du ska veta att styrräntan måste gå upp minst 1,25% inom 1,5 år och sedan ligga kvar däröver till ditt lån förfaller om ditt 3 åriga lån ska löna sig. Inte otänkbart att det kan göra det men samtidigt så finns mycket som talar för att det inte stiger så mycket.
Om du ändå absolut vill binda räntan och betala onödiga pengar för det så pruta mer.
Det Nordea erbjudit dig nu är 0,01-0,02% bättre än SBAB.
Det borde finnas lite mer utrymme än så. Kolla med fler banker.
Visst kan många känna sig osäkra med att ha rörliga räntor men om du tar allt rörligt så sparar du i dagsläget givet SBAB:s rörliga ränta 2,44%
= 1006:-/mån
= 12072:-/år
De signaler som når oss från Riksbanken och andra är att räntan kommer att gå upp.
Men du ska veta att styrräntan måste gå upp minst 1,25% inom 1,5 år och sedan ligga kvar däröver till ditt lån förfaller om ditt 3 åriga lån ska löna sig. Inte otänkbart att det kan göra det men samtidigt så finns mycket som talar för att det inte stiger så mycket.
Klicka här för att svara