När vi snart har renoverat klart (de stora bitarna) vill vi lägga om lånen till bottenlån. Alltså byggkreditiv och topplån. På banken sade de att de hade schabloner för de renoveringar vi gjort/gör. Som jag förstod det behövdes alltså huset inte värderas om av en mäklare eller dylik utan det kunde göras på plats på banken. Är det någon som har koll på vilka schablonmässiga värderingar de gör t.ex 50 000 kr för omdragen el i huset etc etc.

Ingen som efter alla dessa renoveringar man kan läsa om som fått huset värderat högre av banken? Eller tar alla hem en värderingsman?
Funderar inför stundande möte på banken om det finns förhandlingsutrymme beroende på badrums storlek osv

Marlene Eskilsson skrev:
Jag har aldrig hört talas om schabloner, SEB skickade hem sin egen värderingsman till oss när vi ville få det värderat efter renovering.
Vår banktjänstekvinna skulle ringa mäklaren och kolla om det var nödvändigt. Annars hade de enligt henne schabloner och riktvärden att gå efter. Låter lite lurt om det bara är jag/vi som har hört om det. Men hon har varit väldigt engagerad i renoveringen så jag tror och hoppas att hon är på "vår sida" så att säga.

Hej!

Vi ska nu i veckan värderar om vårt färdig renoverade hus.
Tycker också det är lite lurigt, eftersom det är bankens värderingsman som ska göra det. Vår bank kontakt var snabb att påpeka att det inte är marknadsvärdet som gäller.

Pratade  med en kompis som jobbar på annan bank som sa att det var givetvis marknadsvärdet som man gick efter  :o

Sak bli spännande och se hur det slutar.......

Absolut. Hon sade i somras att vi förmodligen skulle bli av med allt topplån och få över allt kreditiv till bottenlån så det är förhoppningen, åtminstone det mesta av det.
Jag återkommer när det är klart på banken :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.