Vi har planer på att bygga hus, och har nu börjat vår
rundvandring hos bankerna.

Igår var vi och besökte Nordea, och det var väl egentligen
inga problem med lån, men jag reagerade över deras sätt
att räkna..... De räknar med att matkostnad för 2 vuxna
är ca 8000:-/månad!!! Hur de kommit fram till detta fick jag
inget svar på, men jag ifrågasätter hur man kan äta för
så mycket pengar. Tror de att man käkar oxfilé till frukost
eller? ;)

Hur har era kalkyler sett ut??

Mvh/
mycket mätt ev. nybyggare ;D

Det klädkontot de har är inte heller att leka med. Men det är ju bättre att de tar i
när de kalkylerar istället för att man skall få leva på blodpudding 7dar i veckan. ;)

Ja, självklart ska man hellre räkna för högt än för lågt.
Men det måste ju finnas någon rimlighet i hur de räknar!
8.000:-!!

Men klädkontot var väl inte så överdrivet, 970:- per person.
Däremot är det kul att de räknar att det kostar ca 2100:-
per person för att ta sig fram med bil. Men tänk om jag bor
10 mil från jobb, då kostar det avsevärt mycket mer.... ;)

Har alla banker samma "modell" att gå efter, eller det är
upp till varje bank att knåpa ihop det här?

Nu vet jag inte hur många ni är i erat hushåll men 8000:-/mån för mat verkar vara orimligt högt. Bankerna brukar använda sig av konsumetverkets uträkningar.

Läs mer om dessa här:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/forstasida_lista1.asp?lngCategoryId=557

Så här skriver Föreningssparbanken:

Normalt räknar vi med att det behövs 7.000:- per vuxen, 10.500:- för sammanlevande makar och jämställda samt 2.000:- per barn kvar att leva på per månad efter att boendekostnader och lån är betalda. Detta är dock schablonbelopp som varierar från fall till fall.

Du kan använda deras "fickekonom" för att beräkna levnadsomkostnader.

http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,56242,00.html

Har för mig att det var betydligt högre när jag kollade för ett antal år sedan.
men det finns säkert någon kalkyl på nätet som man kan gå in själv och räkna på.

konsumentverkets är jättebra - annars har föreningssparbanken en som fungerar utmärkt. Senaste lånet tror jag att de räknade med att vi behövde ha en marginal med alla fasta kostnader betalda (boende+resor+dagis+csn+bil+lån) på 5500 per vuxen och 1500 per barn. Det är hyffsatt rimligt.

Men konsumentverkets använder jag själv - man kan registrera sin kalkyl och återkomma dessutom.

Vår erfarenhet av bankens kalkyl var snarare att den var för låg.

Det allra bästa är om man gör en riktig kalkyl själv, baserad på så många faktiska kostnader som man kan kan identifiera.
Vår kalkyl som vi gjort på detta sätt visade sig stämma mycket bättre än bankens.

Det viktigaste är dock att man är grymt ärlig mot sig själv så att man inte gör en kalkyl som visar att man har råd, trots att man egentligen inte har det.

Enligt vår bank ska vi få ungefär 5000 över per månad och då vet de inte om ca. 3-4000 "extrapengar" varje månad.
Behöver jag säga att vi minsann inte får en enda krona över per månad.

Så min erfarenhet av bankernas kalkyl är att de är glädjekalkyler då vi inte på någott sätt lyxar till det en massa....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.