Byggarebert skrev:
Riksbankens ränta + 0,5% (dvs. 2,5% idag) bör man kunna komma ner på. Har idag 2,65% på Handelsbanken men har fått erbjudande om 2,55% på Föreningssparbanken. Betalar ni mer än 2,75% (som vissa i denna tråden verkar göra) så skall ni skälla ut er bank och fråga varför dom blåser er.
Tror nog att räntan åxå till stor del beror på hur "kreditvärdig" man är. Har man en mille på banken så kan man nog få bättre villkor än en annan som bara har 100 000 på banken, eller vad tror ni?

Strixx skrev:
[quote author=Häpp link=1147251018/0#11 date=1147272039]Vill inte göra dig besviken, men jag har efter förhandling med flera banker kommit ner till en räntenivå på runt 2,5%, från flera banker. Dessa erbjudanden har jag fått nu i veckan.

Vet faktiskt inte varför det gått så bra för i förhandlingarna för oss, men jag är nöjd!  :)
Men hur länge får du behålla den nedsättningen? Det är ganska viktigt att kolla.

Vi fick våra papper på vårt lån förra veckan och har fått 2,88%, alltså 0,77%enheters nedsättning. Men denna rabbat har vi fått fram till 2011. Vi har heller inte prutat ett enda dugg, och inte begärt någon rabbat, allt vi begärde var amorteringsfrihet så länge vi ville, och det fick vi utan problem.

Om du bara får rabbat i ett år, så kan du göra en förlust i långa loppet.[/quote]

Vi är iofs inte helt klara med förhandlingarna än, men låt säga att vi har vår rabatt i 1 år, då har jag ju när som helst i framtiden möjlighet att byta bank och få bra ränta där samt sätta press på banken vi väljer idag att ge oss en bra rabatt för att hålla oss kvar som kunder.

Det är ju inte säkert att bankernas rabattutrymme idag är lika stort i framtiden, likaväl som rabattutrymmet kan minska (ökad relativ kostnad för mig), kan det även minska (minskad relativ kostnader för mig).

Trots allt skiljer det 0,4 %-enheter mellan den ränta du fått och den jag fått, vilket blir 10.000/år vid ett lån på 2,5 miljoner = 40.000 till 2011. Jag tror inte att jag kommer att få rabattförsämring som äter upp det beloppet, men vem vet!

Jag har aldrig fått min rabatt garanterad över någon längre tid, men jag har ändå aldrig blivit berövad på den. De enda gångerna rabatten förändrats har rabatten blivit större, då konkurrensen om bolånen ökat och jag krävt att få lägre ränta.

Om min bank skulle försöka minska min rabatt så skulle jag sticka direkt och det tror jag min bankman vet.

Jo, men vad som är bra med att ha rabbatten garanterad är ju att dom inte kan ta bort den hur som helst. Tänk om det av olika anledningar är svårare om två år att få sådana här "stora" rabbatter, då sitter jag säkert med rabbatten.

Jag kan ju också byta bank imorgon, och fortsätta förhandla om bättre rabbatter, men jag vet säkert att jag inte får sämre än 0,77.

Och detta står inskrivet i lånehandlingarna.

Kruxet med HB och andra banker är ju att belåningsgraden sällan (aldrig?) är förhandlingsbar. Har man som vi STOOOORA topplån, så visar mina (ännu så länge overifierade) kalkyler att det i princip borde vara omöjligt för i vårt fall HB att med bättre räntor konkurrera med SBAB:s erbjudande med sina 95% i belåning.

I vårt fall innebär ett erbjudande vi alldeles nyligen fått från SBAB att vårt topplån kommer att kunna reduceras från en bit över en halv mille till strax över 100 tkr  :o. Jag har svårt att se hur HB ska kunna matcha det erbjudandet, men nästa vecka ska de få chansen  :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.