5 040 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
ränta handelsbanken
Sida 1 av 2
Som sagt allt är en fråga om förhandling! Glöm inte att se till att du får behålla deras "bokvarförsäkring" (eller vad heter den försäkringen som lösre halva lånet om en av två låntagare dör?). Den brukar utgöra Handelsbankens förhandlingsutrymme!
För att du ska ha något att utgå ifrån så får du siffrorna ifrån min offert ifrån Handelsbanken. Detta efter ett besök och utan någon "prutning". De var dock för dyra med byggnadskreditivet 4,65% jämfört mitt erbjudande från FSB på 3,20%.
Datum 2006-03-16
3 månader rörlig 2,79%
3 år 3,74%
5 år 4,09%
8 år 5,45%
10 år 4,60%
I deras lån ingår gratis låneskydd.
Den rörliga har inte förändrats sedan dess. De med längre löptid kan ha rört sig något.
Datum 2006-03-16
3 månader rörlig 2,79%
3 år 3,74%
5 år 4,09%
8 år 5,45%
10 år 4,60%
Den rörliga har inte förändrats sedan dess. De med längre löptid kan ha rört sig något.
Hmmm...Du menar alldså att de lånar ut rörligt för 2.79%? IDAG? Låter ju riktigt billigt!WeeBe skrev:För att du ska ha något att utgå ifrån så får du siffrorna ifrån min offert ifrån Handelsbanken. Detta efter ett besök och utan någon "prutning". De var dock för dyra med byggnadskreditivet 4,65% jämfört mitt erbjudande från FSB på 3,20%.
Datum 2006-03-16
3 månader rörlig 2,79%
3 år 3,74%
5 år 4,09%
8 år 5,45%
10 år 4,60%
Vad innebär deras låneskydd, om man blir arbetslös och sådant eller bara om någon dör?
Hmmm...gör kreditiv räntan så mycket idag? Jag menar, ofta tar man ju ut till tomten och sedan bygger man klart innom ett halvår, då borde inte 1% hit eller dit göra så mycket, eller är jag helt ute?
Tog du kreditivet på FSB och lånen på HB?
Hos Skandiabanken kan du utan att pruta få 2,68% 3 månader rörligt om du lägger allt rörligt.
Så har du något att jämföra med
Så har du något att jämföra med
Jimmy_Andersson
Låneskyddet som Handelsbanken mfl erbjuder gäller vid dödsfall. Du får en utbetalning på låneskulden upp till 1,5 miljoner som utbetalas till dödsboet upp till 55 års ålder. Mellan 55 och 65 får du max 10% av låneskulden eller max ca 150.000:-.
Jag valde itne Handelsbanken då de krävde att jag la min alån hos dem efter att bygget blev klart. Det tillsammans med 4,65% ränta och bättre villkor ifrån FSB gjorde att jag valde FSB till Kreditivet, sedan väntar en ny runda till bankerna för att fråga om bolån, där är inget bestämt ännu (men FSB leder även där just nu). Annars har du rätt i att man inte ska haka upp sig alltför mycket vid kreditivräntan då den löper under en begränsad tid.
jessicaodanne
Visst Skandia erbjuder dessa fina räntor utan diskussion, men för att uppnå 0,3% i rabatt ska du låna minst 2 miljoner. En nivå som inte alla når upp till, och det är väl bra det. De lånar också bara till 85% av marknadsvärdet medan t ex SBAB lånar upp till 95% av marknadsvärdet. Alltså är det inte helt lätt att jämföra helt utan vidare. Men visst kan man ha denna ränta på 2,68% ifrån Skandiabanken som slagträ i debatten med bankerna
Låneskyddet som Handelsbanken mfl erbjuder gäller vid dödsfall. Du får en utbetalning på låneskulden upp till 1,5 miljoner som utbetalas till dödsboet upp till 55 års ålder. Mellan 55 och 65 får du max 10% av låneskulden eller max ca 150.000:-.
Jag valde itne Handelsbanken då de krävde att jag la min alån hos dem efter att bygget blev klart. Det tillsammans med 4,65% ränta och bättre villkor ifrån FSB gjorde att jag valde FSB till Kreditivet, sedan väntar en ny runda till bankerna för att fråga om bolån, där är inget bestämt ännu (men FSB leder även där just nu). Annars har du rätt i att man inte ska haka upp sig alltför mycket vid kreditivräntan då den löper under en begränsad tid.
jessicaodanne
Visst Skandia erbjuder dessa fina räntor utan diskussion, men för att uppnå 0,3% i rabatt ska du låna minst 2 miljoner. En nivå som inte alla når upp till, och det är väl bra det. De lånar också bara till 85% av marknadsvärdet medan t ex SBAB lånar upp till 95% av marknadsvärdet. Alltså är det inte helt lätt att jämföra helt utan vidare. Men visst kan man ha denna ränta på 2,68% ifrån Skandiabanken som slagträ i debatten med bankerna
Nä det kanske inte alla når upp till men MarieHbg som ställde ursprungsfrågan ska ju faktiskt låna 2 miljoner och det var henne jag svaradeWeeBe skrev:Jimmy_Andersson
jessicaodanne
Visst Skandia erbjuder dessa fina räntor utan diskussion, men för att uppnå 0,3% i rabatt ska du låna minst 2 miljoner. En nivå som inte alla når upp till, och det är väl bra det. De lånar också bara till 85% av marknadsvärdet medan t ex SBAB lånar upp till 95% av marknadsvärdet. Alltså är det inte helt lätt att jämföra helt utan vidare. Men visst kan man ha denna ränta på 2,68% ifrån Skandiabanken som slagträ i debatten med bankerna![]()
Vill inte göra dig besviken, men jag har efter förhandling med flera banker kommit ner till en räntenivå på runt 2,5%, från flera banker. Dessa erbjudanden har jag fått nu i veckan.
Vet faktiskt inte varför det gått så bra för i förhandlingarna för oss, men jag är nöjd!
Vet faktiskt inte varför det gått så bra för i förhandlingarna för oss, men jag är nöjd!
Men hur länge får du behålla den nedsättningen? Det är ganska viktigt att kolla.Häpp skrev:
Vi fick våra papper på vårt lån förra veckan och har fått 2,88%, alltså 0,77%enheters nedsättning. Men denna rabbat har vi fått fram till 2011. Vi har heller inte prutat ett enda dugg, och inte begärt någon rabbat, allt vi begärde var amorteringsfrihet så länge vi ville, och det fick vi utan problem.
Om du bara får rabbat i ett år, så kan du göra en förlust i långa loppet.
Riksbankens ränta + 0,5% (dvs. 2,5% idag) bör man kunna komma ner på. Har idag 2,65% på Handelsbanken men har fått erbjudande om 2,55% på Föreningssparbanken. Betalar ni mer än 2,75% (som vissa i denna tråden verkar göra) så skall ni skälla ut er bank och fråga varför dom blåser er.
co skrev:
SBABs ränta är efter den senaste tidens hårdnande konkurrens inte längre låg, utan det går att komma en ganska hyfsad bit under SBABs räntor. SEB var prispressarna tills nyligen, men nu har Föreningssparbanken hängt på rätt ordentligt. Prata med dessa och berätta att du jämför mellan olika banker och visa din bank vad du kan få. Godtag inte SBABs villkor ifall det inte är väldigt speciella förhållanden som gör att det är svårt för dig att förhandla.